AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.938

E36 320i kokar , ingen värme , Går ej att lösa !

Sida 2 av 2
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Gammel tråd men inte skall man kunna stoppa fläkten med näven om den är frisk...
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Det går att stoppa även en frisk fläkt,men det känns som ett rapp från rektorns linjal.TS har en kass viskofläkt,det är ganska uppenbart.
se
123
selaja
325IM e36 1993 Individual
325 e91 2006
har du fyllt upp slangen mellan termostaten och kylaren ?
Hejsan.

Jag har bytt min kylare , monterat elfläkt . Gjort kemitest på mitt kylarvatten och vi kan inte inte hitta någon CO i den alls. Jag körde den från garaget och hem och märkte att jag hade enormt tryck i mitt kylsystem. Kan det vara mer luft tro ?
Nu har den stått hur länge som hälst då jag inte orkar ta tag i den.

// Magnus
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kolla kylarlocket. Där sitter en ventil som ska släppa ut övertrycket om det behövs. Om den går sönder eller kärvar så finns det inget som släpper ut övertrycket förrän det uppstår läckage i den svagaste komponenten, t ex kylaren. Kostar runt 200:- för ett nytt på BMW.

//Göran
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
EdgeC:
Du ska lufta bilen utan att starta den.. Det går för det första mkt snabbare samt mkt mkt enklare!...

Jag hade precis samma symptom som du har. Bilens temp var bra på tomgång. Kunde också hålla sig rakt om om man körde mkt försiktigt. Så fort jag började gasa lite så ville den gå upp.
En gång bara några mm från rött. Då stannade jag på en ficka, öppnade huven och hörde vilket satans tryck det var i kylare. Jag fick en klump i magen och trodde att min månad skulle va förstörd.

Gör detta så blir du förhoppningsvis av med problemet.

Verktyg:
1 toarulle
1 bred spår skruvmejsel (fungerar också med en matkniv)
6-10 liter färdigblandad kylarvätska.
lite tålamod och gärna en vän som kan hjälpa till i slutet.

Nu till luftningen. (starta inte bilen)
1. Skruva bort locket till expansionskärlet samt luftningsskruven helt och hållet.
2. Fyll upp vätska ca 5 cm innan kanten, torka sen kanten med papper.
3. Ta lite papper i andra handen och lägg över luftningshålet.
4. Sätt munnen mot påfyllningshålet och blås så vätskan trycks genom systemet. Det kommer komma lyft och bubblor från luftningshålet. Så håll för lite lätt med papper så du inte får i ögonen/på kläderna.
VIKTIGT!! Du får aldrig blåsa behållaren tom på vätska. Får då kommer du blåsa in luft i systemet och får börja om från början.
Så blås några sekunder i intervaller och kontrollera att det finns tillräckligt med vätska.
5. När det bara kommer vätska från luftningshålet så kan du förbereda dig för sista blåsningen.
6. Sätt tillbaka plastskruven för lufningshålet men skruva den inte hela vägen ner än. (det ska din vän göra).
7. Nu blåser du sista gången, denna gång lite hårdare eftersom luftskruven sitter för. Det kommer då sippra ut luft runt luftningsskruven och till slut kylarvätska. När din vän/medhjälpare ser att det bara kommer kylvätska. Då ska han skruva fast plastskruven medans du blåser och håller trycket uppe. OBS! Om du slutar blåse när inte skruven är helt nere så kommer den suga in luft.

Jag luftade hela mitt system på ca 30 min genom denna metod. Och bilen verkar må mycket bra av det.

Lycka till om du har orken.

- Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna.
se
123
selaja
325IM e36 1993 Individual
325 e91 2006
Problemet med den där metoden är att det blir väldigt mycket luft kvar i blocket och att det finns en risk inte blir någon bra circulation pga av all luft och till följd kan bilen koka och tom toppen slå sig. Viktigast är att se till att blocket blit välfyllt för att det inte ska hända. då att det finns lite luft som i värmeelement mm löser sig av sig själv genom att ha en bra nivå kylarvätska i expantionskärlet. Enligt en mek på molinbil i svall så finns det 2 sätt man kan göra det på, jag föredrar det lite längre sättet då jag vet att blocket blir välfyllt. lossa den bakre kylarslangen från värmeventilerna som går från toppen och håll slangen i högläge, därefter fyll på med så mycket kylarvätska du bara kan då lossar sidan från värmeventilerna så vattnet rinner mot motorn. för en m50/m52 i en e36 krävs det hela 10.5liter kylarvätska. jag fick i 9.5 liter i min på det här sättet och fyllde sen bara på med jämna mellanrum expantionskärlet med totalt 1.5 liter då lite hamnade på golvet

fyllde upp tills det inte gick någe mer därefter så kopplar jag tillbaka slangen mot värmeventilerna och lite vatten kommer rinna ut så det gäller att vara snabb. på det sättet så har du garanterat fyllt blocket ordentligt med vatten. efter det så fyller du upp expantionskärlet till mitten sen så lossar du kylarslangen mellan kylaren och termostaten högst upp (den långa nedre slangen) och häller ner så mycket vatten du bara kan. sen hissar du upp fronten lite och lossar avluftningsskruven. sen startar du bilen och sätter igång värmen i bilen. Det kan blurba ut lite vatten på golvet vilket du får vara beredd på men det är helt normalt.

efter några min så gör du korta pumpgasningar och då kommer det svosha ännu mer vatten ur hålet men det är också normalt. sen tar du ett varv runt kvarterat och stanna med jämna mellan rum och fyller på. sen är det klart att köra dock bör du ha med dig minst 1 liter vätska då det kan ta upp till 1 vecka beror på hur mycket du kör för att få ur den sista luften.
Har varit nere och grejat lite med bilen idag igen. Upptäckte till min förvåning att det ryker lite om kylaren så den verkar vara paj den med. Får ta och köpa mig ett helt nytt kyl och helt nytt lock till kylaren också så jag vet att det är ok.
Jag verkar ha svårt att få flöde igenom systemet på tomgång ... Har lite värme på tomgång men varvar jag upp blir det brännhett direkt.. Skall det vara så ?

Nu skall jag iaf köpa nytt kyl sen prova igen. Vill så gärna ha igång min BMW nu...är trött på att harva omkring i en 940 turbo som verkar vilja ge upp varenda dag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.