AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.937

E36 320i kokar , ingen värme , Går ej att lösa !

Sida 1 av 2
Hejsan.

Min e36 320i har kokat efter en burnout. Vi upptäckte att vattenpumpen gått i flera delar och den är nu bytt. Vi har inte bytt termostaten. Men den verkar öppna som den skall

Saken är den att den kan stå på tomgång hur länge som hälst utan att bli varm men så fort man börjar köra så går den upp i temp. Jag har läst igenom alla trådar här på Autopower och provat allt men inget verkar hjälpa. Vi luftar och luftar men vi får ingen värme i kupén och den går som sagt upp i temp vid belastning.

Vi har lyft upp bilen så högt att den nästan tippat över utan att det hjälper.

Vi har inte upptäkt någon olja i vattnet eller vatten i oljan. Den verkar inte förbränna olja eller vatten om man kollar på avgaserna. Och det luktar inte avgaser i vattnet heller.

Har ni några ideer vad fan det kan vara ?
bl
24
blysläden
320 Ci -92
Vet att på en 5serie finns det elektrisk pump som går vid just tomgång. En god vän hade problem som inte verkstaden löste då de lät bilen stå på tomgång. Kan det vara möjligt att du har något som täpper en kanal och vid tomgång går den elektriska pumpen runt detta stopp??? Därav ingen värme i coupén och motorn ökar i temp vid körning. Bara en chansning.
Ekin
e du helt säker på att det inte finns luft i systemet fortfarande???
ja hade en likadan 320, och det var ett helvete att få vätska i den...
jag minns att ja parkerade den i en Brant uppförsbacke innan ja fick bort all luft..
Ekin
man får hålla på ganska länge också...varva maskinen och hälla i lite vätska och ha bort korken på kylaren..
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
får du ingen värme i kupen så har du luft i systemet..
vet ju inte hur ni gått tillväga vid luftningen?

termostaten kan vid överhettad motor få den symtomen att den inte öppnar helt..dvs den fastnar vid halvöppen

1:jag skulle nog börja om från början och byta till en ny termostat..
2:ställa bilen i uppförslut
3:ställa värmen i bilen på max
4:öppna luftskruven efter en period av varvning av motorn..dvs varje minut
du måste varva bilen för att få fart på vattnet(trycka ut luften..hålla ungefär 2500-3000 varv i 5 sekunders intervaller ungefär
5:pumpa med handen på kylarslangen som kommer från termostaten..

Nu har vi bytt termostaten. Den går varm men den går inte upp på rött...
Kan det vara fläktkopplingen då ? Hmmm..

Ett steg närmare tror jag men ...
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
fortsätt lufta.. de är ett helvete å hålla på med.... jag fick samma som du har nu.. den gick varm efter 10-15 mins körning på landsväg.. hem å lufta igen.. sen var det samma visa igen nästa dag. luftade 3-4 gånger innan det blev helt bra efter jag började köra första gången.

BMW ownz
AB
7
ABZD
325td -94
Har liknande symtom på min E36 325 td och har bytt termostaten igår, hur luftar man dessa kylsystem lättast och hur gör man, räcker det med att ta domkraften och hissa upp den så mkt man vågar och palla under med pallbockar, lyfta av kylarlocket och sen hålla som ni säger 2500-3000 varv i 5 sek intervaller och sen pumpa på slangen. Jag har även problemet att den undre kylarslangen inte blir varm.

Hoppas det går bra att jag lånar din tråd då jag har liknande problem.

Mvh Sebbe
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Benhöver varken ställa den i backe eller hissa upp den för att lufta.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Aldrig haft problem..

Skruva ur luftskruven helt.. fyll på kylvätska i expansionskärlet tills det bara kommer kylvätska ur luftningshålet.
Skruva på luftskruven och kylarlocket igen. Starta bilen och sätt på full värme och full sprutt på fläkten. Låt den stå ett tag och håll koll på tempmätaren.
Stäng av bilen efter en stund och upprepa igen om det behövs..
Detta är allt jag behövt göra vid vattenpumpsbyte och vid kylarbyte på en 320 touring -96.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Ni tor väl inte på fullt allvar att en BMW verkstad hissar upp bilen i lutning eller kör den till en backe för att lufta?
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Behöver inte oroa dig för att nivån i exspansionskärlet ligger över högsta nivå, vätska ända upp till locket för detta överskott kommer den själva att trycka ut sen.
Hmmm....Märkte en sak idag .... Fläkten går att stanna med handen väldigt lätt när bilen är uppe i drift temp. Så skall det la inte vara eller ?
Sen så fick jag i många liter vatten till i motorn... Men fortfarande ingen värme i kupén ... Börjar bli riktigt ledsen på detta nu ...

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag kan inte säga om det ska vara så eller inte.. men jag har alltid kunnat göra de på min också.
man hör varma sommardagar när man varigt inne i stan och kört sakta att den smäller igång sakta men säkert. lite mer vibrationer i motorn.
tror att när hela kylaren är varm och börjar ge tillbaka för varmt vatten till motorn så expanderar "lagret" till fläkten.

jag är säker på att det finns luftfickor kvar i din. och kan gissa att de lagt sig vid värmepaketet och blockerar flödet där. vissa bilar verkar va svårare att lufta än andra. och jag höll ju på i en hel dag med min och sen någon timme till dagarna där på. och Smajlys bil gick lättare. så din kanske är tjurigare än min till och med.. men det ska gå bara du inte ger dig, och gör rätt.

BMW ownz
oki.... jag fortsätter lufta och lufta och lufta då ...
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Eller så lämnar du in den :)
Fan snor dyrt att lämna in dom... :-( Måste juh försöka själv så pengarna kan gå till Supran ist :-)
YOOO HOOOO !!!

En liten seger för den envise! Jag har luftat och luftat och svurit och gråtit ! kollar på blocket efter ny bil och jävlas men idag !! Idag blev det ett litet framsteg !

VÄRME I KUPÈN !! Men den vill inte gärna ge värme på tomgång med när man kör lite och vid typ 2000rpm så kommer det skollhet värme!

MEN !! Jag stod på tomgång med varm motor efter jag varit ute och kört lite ...lite hård körning blandad med lugnt ...Kanske 5 -10 min ett par kilometer eller så.,.

Då började den vandra upp på tempen lite men så fort bilen började rulla så sjönk den igen.. Så antagligen är det luft kvar eller antagligen och antagligen..Det är SÄKERT luft kvar ..

Men det jag behöver veta ...Skall fläkten gå att stanna lätt med handen när bilen är varm ? Jag kan stanna min skitlätt även när bilen är uppe i temp..
Skall det vara så eller har min fläkt också gett upp ?

Tacksam för svar och gärna pris eller om någon har en fungerande liggandes ..

mvh en glad BMW ägare !
Fick i lite mer vatten i den idag ...Men är fortfarande förbryllad över fläkten...Går alldeles för lätt att stanna ...kan stanna den vid fulltemp och skicka iväg den åt andra hållet...och det tar ett tag innan den stannar...
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Det ska väl sitta nån slags koppling på fläkten som man kan byta mot ny.. kanske hjälper.
Men tycker att sålänge den snurrar så borde den kyla ändå.. även om man kan stoppa den lätt.
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
Hur gick det? Fick du väck problemet eller inte?

Varför kan inte alla bara återkomma till sin tråd när problemet är löst.. Det är väl därför forum existerar...?

Jag har samma problem med värmen just nu..............

Måste tillägga att jag även bränns 2 generatorer.
Kan ett för kraftigt batteri bränna en generator väldigt enkelt?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.