|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Någon som känner till denna? BMW CS #1812 |
|
| Jag blir alltid lite misstänksam när BMW ska sälja. Sen är det nog bättre att gå upp i pris och köpa en fin om man ska köpa 750. Att köpa en billig 750 blir bara dyrt till slut. | |
|
Hej alla, slank in på det här forumet av en ren slump. Intressant att följa diskussionen om min bil - inte minst Halvorsens... det svänger snabbt i curling? Japp, det var 6st tvåor senaste besiktningen. 1. Parkeringsbroms bromsverkan otillräcklig. 2. Strålkastare halvljus, vänster, ur funktion. 3. Bromsrör, längsgående, båda sidor rostskadat. 4. Styrled, vänster, mittre, glapp. 5. Bromsslang, fram höger, montering felaktig. 6. Motor, oljeläckage. Otroligt petiga besiktningsmän måste jag tillägga, många besiktningar har jag gjort och den här var något utöver det vanliga. Kommentarer till ovanstående punkter: 1. Enligt de som är duktiga på BMW ett standardproblem på dessa modeller. 2. Troligen glödlampan, har faktiskt inte kollat än... 3. Bromsrören är missfärgade - inte rostiga - stålborste och lite färg = klart. (Var under bilen själv vid besiktningen) 4. Mittre styrled inköpt ny och nu bytt. 5. Bromsslangen som någon tidigare ägare bytt hade vid monteringen vridit sig ett kvarts varv... 6. Har motortvättat bilen, vilket förmodligen inte skett på väldigt länge innan jag gjorde det. Kan inte se att motorn läcker särskilt mycket olja, inga oljedropp under bilen där den stått. Bra att veta: (besiktningen även där) I övrigt så har även någon tidigare ägare hissat upp bilen på fel ställe höger fram - alltså i golv - och alltså förstört rostskyddet. Där behöver man nog byta en bit gissningsvis på ca 10*20 cm. Stämmer att kylaren trycker ur sig, men inte när man kör utan när man slår av bilen. Inget nytt under solen där. Precis som "Koffa" säger så är nog bilen rätt identisk som för ett år sedan. Den har dessutom stått sedan förra hösten, bara provstartats emellanåt. Man får ju tänka på att detta är en gammal bil, så visst, rostiga skärmkanter bak - tror dock inte att man behöver byta någon sida, men det låter jag vara osagt. Lacksläpp, visst - förmodligen stenskott från första början som ingen brytt sig om. I övrigt så funkar all el såvitt jag vet, t.o.m. fjädringsomställaren Komfort/Sport (ni vet?). Driftsmässigt går den hur fint som helst, motorn går mjukt och fint likväl som lådan växlar som den ska. Hade den på semester förra sommaren körde ca 60 mil, de första 30 milen drog en (90-100 km/h efter E4:an lugn körning) otroliga 0,66 L/mil. Var tvungen att kolla och det stämde, imponerande. Helt riktigt har bilen inte gått 20000 utan 26000, orkade inte gå ut och kolla när jag skrev annonsen utan "chansade", ledsen för det. Sen undanber jag mig dina kommentarer om betongväggar eller annat i fortsättningen Halvorsen, bilen ser ut som på bilden fortfarande. Dessutom lät det ju inte så när du var där och tittade varken första eller andra gången. |
|
|
"Hade den på semester förra sommaren körde ca 60 mil, de första 30 milen drog en (90-100 km/h efter E4:an lugn körning) otroliga 0,66 L/mil. Var tvungen att kolla och det stämde, imponerande." Det där är humor.......... |
|
|
Standard fel låter det som, jag har köpt värre bilar. Synd att man inte har 12.000kr bara |
|
|
Iwarsson, han bor troligen på en bergstopp och då är det inte så konstigt! Nedförsbacke de första 30 milen. /Mats J |
|
|
ja som sagt man får ta saker och ting med en nypa salt allt som sägs är från olika personers egna perspektiv, förresten Iwarsson ;) vi med 4L motorerna vi kör ju nästintill på på halv litern milen, förstår inte varför inte alla köper såna här stora lyxbilar, dom drar ju mindre än nissan micra ;) haha |
|
|
Och då var vi där igen... jag har ingen som helst anledning att ljuga om förbrukningen - eller annat. Som sagt jag blev själv väldigt förvånad, ok, jag körde väldigt försiktigt/jämnt och rörde inte gaspedalen allt för mycket, men den angivna bränsleförbrukningen är sanning. Sen att den steg avsevärt på hemvägen när vi lekte lite är ju en annan historia. |
|
|
Sen tycker jag att det vore klädsamt om herr Halvorsen inte snackade skit om andras bilar utan kanske istället ägnade lite mer glöd på sin egen bil. Vet inte vad du söker, men försök hitta det någon annanstans - vänligen. |
|
|
"Hade den på semester förra sommaren körde ca 60 mil, de första 30 milen drog en (90-100 km/h efter E4:an lugn körning) otroliga 0,66 L/mil. Var tvungen att kolla och det stämde, imponerande." Hur kollade du det? |
|
|
Hej Henke Lexus, som man vanligtvis gör. Hade tankat fullt innan jag startade resan, kollade trippmätaren innan och sen när vi stannade för att tanka. Sen var det ju bara att tanka fullt igen och kolla hur mycket bensin man fick i innan bensinpumpen (på macken) sa till att det var fullt. Sen är/var det ju bara att räkna. Enkel matematik... prova vet ja! :-) |
|
|
Det måste tyvärr vara fel på pumpen på macken eller fråga om något annan räknefel för det finns absolut ingen möjlighet att en 750 E32 nöjer sig med 0.66 oavsett hastighet. BMW CS #5139 |
|
|
Om man kastar om siffrorna när man räknar ut snittförbrukningen så kan man få till 0,66 men om man räknar rätt så blir 1,34... M V H Stephan |
|
|
Detta kan man ju tydligen spekulera om så länge man vill. Som sagt blev jag själv förvånad, om än jag körde extremt försiktigt/snålt. Om någon har en likadan bil är det ju bara att prova! Jag har ingen anledning att ljuga, det är ju knappast något försäljningsargument när det gäller den här typen av bil. Gissningsvis ser nog målgruppenbränsleförbrukningen som ytters sekundär. |
|
|
J.L har ägt ett antal 750 E32 så hans ord väger tungt för mig, och jag instämmer i att en 750 inte kan dra så lite som 0.66 l/mil oavsett hastighet. Enligt Teknikens Världs test (5/88) drar 750 E32 så här mycket vid konstant fart: 50 km/h - 1.24 l/mil 70 km/h - 1.15 l/mil 90 km/h - 1.18 l/mil 110km/h- 1.28 l/mil |
|
|
usracing, även om du anser att den dragit 0,66 så är det ingen ide att framföra det här, det gör att alla dömer ut dig som oseriös och ingen tror på resten av vad du skriver heller. Sådant är livet. Hade varit bättre att du behållit det för dig själv, då hade det varit större chans att folk trott på resten av vad du skrivit. Nu kommer ingen tro på något du skriver. Även jag har rätt bra koll på vad en 750 drar, har haft den som bruksbil de senaste fem åren. Har en gång varit under litern på långkörning, då nollade jag förbrukningsmätaren efter att jag kom ut på landsvägen och motorn var varmkörd. Men så fort man kommer in i ett samhälle sticker förbrukningen direkt. /Mats J |
|
|
usracing, även om du anser att den dragit 0,66 så är det ingen ide att framföra det här, det gör att alla dömer ut dig som oseriös och ingen tror på resten av vad du skriver heller. Sådant är livet. Hade varit bättre att du behållit det för dig själv, då hade det varit större chans att folk trott på resten av vad du skrivit. Nu kommer ingen tro på något du skriver. Även jag har rätt bra koll på vad en 750 drar, har haft den som bruksbil de senaste fem åren. Har en gång varit under litern på långkörning, då nollade jag förbrukningsmätaren efter att jag kom ut på landsvägen och motorn var varmkörd. Men så fort man kommer in i ett samhälle sticker förbrukningen direkt. /Mats J För det första, jag anser inte varken det ena eller det andra. Jag konstaterade bara faktum och är/var lika förvånade som alla er andra. Sen må det ju vara en engångsföreteelse under ovanligt lyckade omständigheter? Fränt i alla fall att få ha varit med om det. Sen om det sätter ribban för någon form av sanningsenlighet beroende på vad som anses rimligt eller inte, det får stå för var och en. Känns ju lite som att detta kom att bli en häxjakt. Det bästa är ju om de som är intresserade av bilen kommer och tittar, finns ju inga andra sanningar oavsett vad jag eller andra säger sen. Känns aningen patetiskt att behöva sitta och försvara en sån här bil som är till salu för 12K, make it simple... kom och titta och köp eller låt bli. Kommer f.ö. inte att lägga in fler kommentarer i forumet, vissa har haft sunda och bra kommentarer medan andra varit uppe i det blå och förmodligen ägnat mer tid åt sin dator än sin bil. Tack för alla sunda åsikter många av er kommit med! //usracing |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.