AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.582

Turbobygge 325i E30

Sida 1 av 2
Qv
45
Qvirre
323i -82
327ix TIC -87
M3 E30 -88
M535i -85
540ia -94
tjena

Hade tänkt att få lite klarhet i det här med turbo
har både pratat med mycket folk och tittat på forumet.
Den stora frågan är om man kan köra med original komp
eller inte hört så många olika versioner så jag vet
inte vad jag ska tro.
Jag vill inte byta topppackning det första jag gör.

bilen är en 325ix -87 med kat
har gjort en grenrör och tänkte använda ett garretT04B
och ladda 0,5 bar och en 9000 intercooler

funkar det att köra med original komp?
eller ska jag tänka på kopparpackning med en gång

MVH Magnus
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
ajjjjt

Tuning by PM performance
Check this out ! Länk
li
462
limmet
hej...... jag laddar 0.5 med org.. komp funkar alldeles utmärkt.... men du måste ha extra soppa..... en 740 turbo spridare extra räcker till 0.5..... använder mapfueler extra sprut..... jag använder åxå 9000 ic

Tuning by PM performance
Check this out ! Länk
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Limmet

Vilka t-stift använder du?
li
462
limmet
BP6ES tror jag dom heter från volvo 740 turbo

Tuning by PM performance
Check this out ! Länk
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Det funkade kanon bra med orginal komp på min maskin,
Jag körde med ett ProSpark tänd och bränslesystem och laddade 0,9bar och använde en Volvo 740 IC. Då fick jag ut 316,4Hk och 457Nm på motorn.
Men använd inte Volvo IC. vid sådana effektuttag!!
luften var 60 grader direkt efter IC vid fullt laddtryck och då steg tempen.
jag fick problem med spikningar över 0,9 bar, men med en efektivare IC så hade jag förmodligen kunnar ladda lite till.

/Bonje

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Bonje:

Vad är det för kompressionsförhållande orginal i din motor (som jag antar är M20B25)?

Jag har köpt en IC från en Volvo 760, men jag kan inte få den att passa i fronten med hjälp vare sig svordomar eller böner. Passar en IC från Volvo 740 rakt av utan modifikationer? Har annars funderat på att skaffa en från Saab 9000, det verkar på måtten som om en sådan skulle fungera.

Undrar även om någon vet hur mycket Garret T03 skall klara av? Har hört allt mellan 190 hk och 300 hk.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
li
462
limmet
Jag använder 9000 ic den passar med lite modifiering

Tuning by PM performance
Check this out ! Länk
Qv
45
Qvirre
323i -82
327ix TIC -87
M3 E30 -88
M535i -85
540ia -94
OK

så det går att ladda 0,5 med orginal komp
men man måste använda något extra insprut om jag har förstått rätt.

hur bygger jag ett sånt eller får tag i ett.
det måste ju finnas massor av lösningar på det.

Tänkte ju ladda 0.5 bar denna sommaren och sen
om det ger mersmak så kanske man sparar ihop till ett haltech insput
Visa användare
1.114
Bonje
Alecci:

Kompen ligger på 8,8:1
Jag vet inte om 760 IC ser likadan ut som 240/740, men min IC placerade jag där den vanliga kylaren sitter orginal med lite hemmabyggda fästen och luftanslutningarna uppåt, sedan satte jag kylaren bakom IC. Alltså mellan IC och motorn.
Orginalfläkten får inte platts. Jag monterade en elfläkt framför IC, sedan så fick jag kapa av gängorna på vattenpumpen som man skruvar fast fläkten på.
Först så gjorde jag inte det då det var ju faktist ca, 10 mm mellan den och kylaren. Men en dag när avgassystemet fassnade i tröskelen då jag skulle backa in i garaget, så resulterade det en att "motorn" skuttade fram lite och tröck sönder kylaren.
Då tog jag fram vinkelslipen och fimpade bort den.

/Bonje

MIRRE75
Bonje:

Bara undrar: vad har du för toppacknig????

Alecci:
Fick du rätt med grenröret?

-Hellre gammal,risig och betald, än ny........-
Visa användare
1.114
Bonje
MIRRE75:

Jag "hade" en orginal packning.
(Turbosatsen är såld till en kompis, nytt bygge på G)

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Mirre75:

Såg din bil i galleriet, mätkigt fräsch! Blev imponerad!

Skall nog sätta det upp och ner, men måste nog slita bort avgasreningen först. Och jag tror inte de på besiktningen blir glada över det... De blir nog inte glada över turbon heller, för den delen, men det skall vi försöka åtgärda.

Bonje:

Har du sänkt kompressionen eller? Förstår inte hur du kan ladda så mycket med så hög kompression. Du kanske har vattenkyld turbo, det hjälper ju en del?

Jag har 9,4:1 i orginalkompression. Jag tänkte fräsa ur förbränningsrummen lite för att sänka kompressionen. Utöver det har jag fixat större spridare, och skall antagligen höja bränsletrycket lite. Dessutom finns det två extraspridare som styrs av tryckvakt. En intercooler vet ni ju att jag försöker fixa på plats. Jag hade tänkt satsa på att kunna ladda cirka 0,7 bar när det hela är färdigt. Tror ni att det fungerar?

Slutligen, fortfarande ingen som vet hur mycket ett Garret T03 klarar av?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
MIRRE75
Alecci:
Jag har precis besiktigat bilen.
Bilprovningen tänker inte på det!Finns det inte så är det inte iögonfallande,men om den är där och inte fungerar .............!

MIRRE75
Alecci:
Tack föresten!! =)

Visa användare
1.114
Bonje
Alecci:

Kompen är orörd... Ja, turbon var vattenkyld det var föresten en RotoMaster T04B.
Anledningen till att jag kunde ladda så pass mycket som jag gjorde beror på att jag satsade på ett riktigt sprut och tändning. Jag skulle förmodligen fått krupp om jag skulle börja pickla med extraspridare coh tryckvakter mm. Det tar ju lite tid att få det att funka ochså men men, det går ju det också....
Sedan så blir det ju bra mycket billigare att göra som du gör.

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Bonje:

Jag har hört att jag skall kunna ladda cirka 0,5 bar utan att sänka kompressionen. Eftersom jag sänker kompressionen något genom arbetet med förbränningsrummen hade jag tänkt ladda 0,7 bar. Tror du att det fungerar?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
1.114
Bonje
Hade inte du 9,4:1 i orginalkomp??
Det har pratats om 0,5 bar med en standard 325:a och 8,8:1 i komp.
Det låter mycket med 0,5 bar och 9,4:1 tycker jag, fast du kanske har möjlihet till och vrida fördelaren och på så vis sänka tändningen på din bil?! Det kan man ju inte göra på 325:an.

Jo
744
Jonhny
745 -85
Ser förbränningsrummen lika snälla ut i 323an som i 325an så går det nog att ladda lite ändå. Fast skruva inte bort för mycket tändning, då ger det inget pulver även om du har mycket laddtryck.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jag vet ärligt talat inte hur de ser ut i 325an... Men det finns en hel del att fräsa bort på toppen till 323an. Jag använde formeln från GIKs katalog för att räkna ut hur mycket jag skulle behöva få bort för att sänka kompressionen till 8,1:1. Resultatet blev att jag skulle behöva öka kompressionsvolymen med 9,1 kubikcentimeter. Det är rätt mycket. Om jag skall få ner kompressionsförhållandet till 8,8:1 så skulle jag behöva öka kompressionsvolymen med 4,1 kubikcentimeter, vilket låter mer rimligt. Det kanske går att ordna något liknande utan problem. Men om jag får ner kompressionsförhållandet till 8,8:1 så bör jag alltså kunna ladda 0,9 bar liksom Bonje, förutsatt att bränslet räcker till det?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Jo
744
Jonhny
745 -85
Förutsatt att förbränningsummet blir lika snällt som i 325an så borde du ju kunna ladda lika mycket ungefär med samma komp. Det skiljer ju i slag/borr-förhållande iof. 325an har knappt en vass kant i hela förbränningsrummet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.