AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.103

Som okunnig, vad kan jag själv kolla när jag ska köpa 525 E39?

Sida 1 av 2
br
11
brumma84
BMW 525ia Touring -03
Hej på er alla kunniga människor!

Jag har fastnat för BMW 525 e39 -02/03 och jag undrar om ni kan hjälpa mej vad jag ska kolla efter osv när jag ska köpa en? Sjukdomar osv? Motorn? Rost, vart?

Hur är lådorna på dem automat/manuell? Alltså, hållbarhet osv..

Helt ny på BMW och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få :)

Mvh!
Begagnatguiden här på sidan är ju en bra början då om du inte har sett den redan.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Växellådorna är nog sällan ett problem. E39 -02 har dessutom face-liften.
De hade lite rostbekymmer vid tankluckan och där nere där tröskeln möter bakskärmen. Vissa även motorhuv och baklucka. De flesta av den årsmodellen är nog åtgärdade på garantin. Det är inga rostburkar, men en BMW-ägare brukar vara noggrann och ser sådant direkt. En Håjåta eller SxxB -ägare har förmodligen andra preferenser.
Annars är de som de flesta andra bilar, lite bärarmar,stötdämpare m.m. när de gått runt 20 k mil. Inga direkta svagheter, det är en välbyggd bil som är fantastisk att åka i.
Men vad du gör, köp inget annat än originaldelar eller delar från samma eller liknande tillverkare!

Skulle det bli strul med något så finns det massor med info och kunniga människor här på forumet.

E39 har också en hel del kul finesser som standard som andra saknar.
Har du inte ägt BMW innan och funderar på en E39 525, slå till! Du kommer bli positiv överaskad när du lärt känna din bil ordentligt!

Välkommen in i en trevlig bil-värld! :)
En E39 är en väldigt skön vagn om du avsätter en fin budget till att hålla den rullande. Som alla dyra, stora tyska bilar kostar den en hel del att hålla rullande, speciellt när den kommer upp i mil och ålder.

Tittar du på ett exemplar som bara har fått regelbunden service och inga slitdelar utbytta såsom kylsystem, bromsar, bussningar, leder, remdrift osv så räkna in det direkt. Dessa saker är vanliga felkällor på E39 och dyker upp när du minst anar det.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hitta ett ex. som är lugnt kört och som inte gått så långt så kommer du kunna åka många sköna mil utan en massa reparationer.
br
11
brumma84
BMW 525ia Touring -03
Tackar ödmjukast för era snabba svar! Ska kolla in begagnatguiden med en gång! :)
Lär väl få kritik för det jag skriver nu,men om man läser i forumet ang automatlådor så känns det som dom har en benägenhet att strula lite oftare på BMW bilar än ex audi ock andra märken?

De delar som slits på e39an är väl de vanliga som alla märken för övrigt.
Specifika delar hos e39an är väl länkarmen till de nivågivare för lyset ock nivå-regleringen bak (touringen med nivå-reglering).
Dom kärvar när fettet i länkarmen försvunnit ock kan paja plastarmen för givaren när man byter däck ex.

Ett tips är att gunga på bilen Du ev tittar på för att höra om några glapp finns i ex framvagnen ( länkarmar till krängningshämmaren ex ).
Kolla att fläkten fungerar med då fläktmotståndet är ett vanligt fel hos bla e39or,ex svajande fläkthastighet eller full fläkthastighet hela tiden.

Om det är nivåreglering så kan Du lyssna om kompressorn går ofta genom att lyfta bort reservhjulet bak ( kompressorn sitter i reservhjulsbaljan,vit rund sak ).
Man ser om det är läckage oftast genom att bilen ser "säckig" ut bak eller sned bakifrån.

Sen en sista löljig detalj bara,kolla vindrutetorkarna fram.
Om dessa är kassa är det inte så billigt eftersom det sitter speciella torkare på e39or ( inga standard fästen ).
Man kan snik-byta bara gummit,men i längden blir själva bladhållaren så dålig att man behöver byta hela hållaren.
Pris från 400kr ock uppåt.

Annars en otroligt bra bil att äga med massor av komfort ock körglädje för pengarna :)
Lycka till med Ditt inköp..
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Brumma84, så du inte blir nojjig över alla saker vi skriver om...
Vi är nog i allmänhet ganska petiga och noggranna i våra beskrivningar till dig.

En Volvo-ägare (ursäkta) hade kanske inte reagerat på vissa av de svagheterna som vi beskriver. Över lag tror jag inte att risken ökar att få en kalldusch om man äger en några år gammal BMW i jämförelse med andra märken. Är bilen välskött och har haft en kunnig och seriös ägare är nog risken, över lag, tvärt om.

Det är bra bilar och det är en klass uppåt i både glädje att äga och att köra i jämförelse med de flesta bilarna på våra vägar!
Fr
52
Frankson
525iaM-03
Underkant dörrar bör även kollas ,jag hade rost på tre dörrar vid en rostbesiktning i januari,dom byttes på rostskyddsgarantin som upphörde i mars,ett annat problem jag råkade ut för i vinter var frusen vevhusventilation , det verkar vara något man måste hålla koll på för det blir fort dyra reperationer om man har oturen att vevhusventilationen fryser,i övrigt är det en skön bil att köra ,men man bör ha en buffert för reperationer för det mesta är dyrt att reparera om man lämnar in den hos en BMW verkstad.
it
104
itto
528IA Touring, -98
Dörrar o baklucka, kan se bra ut, men lyfter man på tätningsfogen på dörrar och kaklucka så är det rost under, tråkigt men sant. Köp en E60 -04 uppåt i stället, tror det är en bättre bil.

br
11
brumma84
BMW 525ia Touring -03
Länk

Ni är så snälla och hjälpsamma :) Va tror ni om den här? :)
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Fantastiskt snyggt med sportpaketet! Kanske är att generalisera men så länge allt är original säger det en del, d.v.s. risken att bilen är sönderskruvad eller fixad av någon som tror sig kunna är mindre. Behöver dock inte vara så, skaffa därför en egen uppfattning om det påståendet. Fälgar brukar vara poppis att byta ut, men de ser ut att vara original. Annonsen verkar saklig, det säger också en del. Miltalet verkar rimligt men be att få registreringsnumret och kolla av det med BMW. Har själv åkt E39 med sportpaket och var nöjd med det. Inte för stötigt men ändå som ett strykjärn på vägen, även när det går riktigt fort.
Tycker att det är klart värt att åka och titta på den!
br
11
brumma84
BMW 525ia Touring -03
Vad innebär stora businesspaketet? :)
Den som det visste ... en del kallar en std rustad BMW för "fullutrustad" för dom jämför kanske med Amazon -62....

Häng inte upp dig på vad paketen heter ( det vet oftast bara 1: köparen ändå..) utan fokusera på vad du "måste" ha och vad du vill ha och vad du klarar dig utan...

Undvik dock "uddabilarna" med AC, ej multiratt, etc etc
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Business kan vara namnet på ett paket som en lokal handlare hittat på. Förmodligen avbländbar innerspegel, multiratt, belysningspaket, business radio med hifi högtalarpaket och kanske pdc. Som du kanske vet så är E39 välutrustad från början med elhissar, xenon, parkeringsvärme, regnsensor, antispinn, antisladd, en jäkla massa airbags (som numera är tillval) m.m.

Såg att bilen på Blocket är såld. Slog du till på den?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Något businesspaket har, vad jag vet, aldrig funnits till E39. Däremot kallar många handlare komfortpaketet för businesspaket. Förmodligen beroende på paketnamnen hos vårt vanligaste bilmärke.

Det har dock endast funnists ett komfortpaket vars innehåll delvis har varierat genom åren.

Utöver komfort var även sport och exklusivpaket vanliga på senare modellerna.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Alex84 . det är "samma" ZF lådor på både Audi och Mercedes som BMW använder. Det är bara de som krånglar som hamnar i forumet de som inte krånglar hör man inte av. Övervägande är det pålitliga och bra lådor.
De som krånglar mest är GMlådorna på Dieslar och den statestiken beror till mångt och mycket på mätarskruvade importbilar och trimboxar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
br
11
brumma84
BMW 525ia Touring -03
Vi ska och kolla på den imorgon och vi är nästintill säkra på att vi ska ha den, så nog därför han tagit bort annonsen.. :) Fått jättefina bilder och allt låter toppen, så svårt att åka och titta på en bil och sedan åka hem igen och tänka på saken, spec eftersom vi bor ca 6 timmar bort från denna bil.. Så vi åker imorgon och har antagligen den med oss hem.. :)
Håll tummarna... :)
hasso: Tackar för tipset :)
Det stämmer säkert med det Du skriver angående Auto-lådorna.
Har bara reagerat på den frekvensen trådar om just Auto-lådor.
Men sammanställer man andra saker också på samma sätt så kommer nog problemen med AT-lådor i skymundan ;)

En annan sak lite offtopic i denna tråd är det jag läst angående Motoroljor annat än Castrols.
Har nu testat Mobil1 i båda bilarna med väldigt gott resultat :)
Vet att Du hasso kör på nämda oljor sedan länge ock kan även jag tillägga att dessa oljor gör underverk i mina motorer :)
Så tack för Dina tips om Mobil oljor..:)
br
11
brumma84
BMW 525ia Touring -03
Ville bara säga att nu har vi en BMW-pärla i vår ägo :) tack så mycket för all hjälp!! :)
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Grattis! Vad blev det? Lite bilder kanske?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.