|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Hasso, du postade medan jag skrev. Vi tänker lika :-) | |
|
Jag upprepar.. Inga exempel på nyare (det pratades om E90 och E60 i tråden) BMW? // Jonas . |
|
| Tidiga E60 (M54 motor) har sannolikt känslig vevhusventilation. Nya bilar blir äldre. Mycket liten extrakostnad i början blir till stor vinst längre fram. | |
|
Jag har aldrig hört talas om att BMW skulle lida av oil sludge-problem och att hasso kommer här och levererar sanningar tar jag lättvindigt på, iaf i detta sammanhanget. SAAB hade problem med oil sludge, delvis beroende på att katalysatorn var för nära oljetråget om jag minns rätt. Jag med vänner har kört BMW de senaste tjugo åren och jag har _aldrig_ hört någon nämna en enda gång att BMW har oil sludge-problem. Varför har BMW inte gått ut med någon information? Vilka motorer? När blev det åtgärdat? Varför har man aldrig hört något om detta? Inga trådar här, inga motorras. Sen har jag har väldigt svårt att se att SAAB:s och Land Rovers problem har med BMW:s motorer att göra. |
|
| @AKN: Varför inte förklara för oss vad oil sludge har med BMW att göra istället för att komma med en dryg attityd? | |
|
"The oil sludge problem is reaching epidemic proportions on many 1997 and newer cars, with the following cars greatly affected: Audi - 1997-2004 Chrysler - 1998-2002 Dodge - 1998-2002 Hyundai - 1998-2004 Lexus - 1997-2003 Toyota - 1997-2003 SAAB - 1999-2003 Volkswagen - 1997-2004 " Källa: Länk |
|
|
Hej på er igen,Eftersom disskutionen har spårat ur ville jag meddela alla inblandade att jag har nu köpt en 04a E46 330 på 8700 mil ärliga hoppas jag då kontroller utfördes både på BMW som kollade på service intervaller,skick,lack osv osv och kunniga vänner mvh Kadir |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
qsacage: bara för du inte har hört nått så säger det ingenting överhuvudtaget. Vad Landrover har med BMW att göra, Har du missat det också att Land Rover och Range Rover är nära besläktade och LandRover är huvudimportör och återförsäljare samt att BMW även köpte Rover under en period. RangeRover service utförs av Landrover och RangeRover använde BMWs motorer under en period av några år. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
@hasso: Precis, på samma sätt kan man inte kategoriskt säga att BMW:s motorer har problem med oil sludge för att bara du påstår så. Att häva ur sig att man def. ska byta olja senaste vart 1500:e mil för att man annars får problem med oil sludge är rent skitsnack. Visst, det finns säkert BMW-ägare världen över som har fått oil sludge men att därifrån dra slutsatsen att man _måste_ byta olja vart 1500:e för alla motorer är rent nonsens. Det är inte ett konstruktionsfel i samma bemärkelse som för SAAB:s motorer 1999-2003. Därför kallade jag ditt första uttalande "klumpigt" tidigare. Man kan inte generalisera på det sättet som du gör, att komma och skrämma upp folk för att de följer serviceindikatorn är onödigt. Finns det en enda tråd om oil sludge (BMW) här på forumet t.ex? Gammal som ny motormodell? |
|
|
finns en liten tråd om ämnet "Bmw motor som koxat totalt efter endast 12500mil" Sök på oil sludge så kommer den upp. De flesta andra handlar ju dock om Saab. MVH Stenis |
|
|
qsacage, Min attityd mot dig var färgad av din attityd mot hasso. Beklagar, det kom naturligt. Sen är det bara att googla på "BMW oil sludge", välj bilder så ser du att oil sludge existerar på BMW motorer. Oil sludge behöver i sig inte vara ett problem, det är de sekundära felen som innebär problem och där har nog BMW klarat sig hyggligt bra. Som skrevs tidigare, den känsliga vehusventilationen på M54 motorn påverkas sannolikt av längden på oljebytesintervallet. En hel del mindre problem som t.ex. ventiltick skulle nog ha eliminerats till stor del med kortare intervall. |
|
|
catch_me, Lycka till med din nya bil! Byt olja ofta ;-) Ledsen om jag bidragit till urspårningen av tråden du startade. Jag är pedant när det gäller motorer så jag tar gärna andra i försvar som tänker likadant. |
|
| AKN tackar det är lugnt bytte oljan igår faktist.. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
qsacage: Jag leverar enbart dokumenterat fakta från BMWs egen Hotline med servciemeddelande inget annat. Dags du läser på lite grann. Ingen har påstått att det drabbar alla BMWägare jag har också redovisat vilka som var i riskzonen för att drabbats enligt BMWs servicemeddelande och vad som rekomenderas av BMW för den typen av körning.. Självklart får alla köra 3000 mil på samma olja om dom vill. BMW HLI 114400000 daterat 01-09-2000 angående Oljefilterinsats upplösta. pga för tidig försurning av oljan vid korta körningar respktive kallstarter. Gällande motorer M52- M52TU M60 M62. M73. Oljefiltren förstärktes med bättre papperskvalitet och fick ett nytt artikelnummer . samt att de BMWägare som hade den typen av körning blev rekomenderar att byta olja oftare än vad servcieintervallen sade och aldrig köra längre. Vilket WIX filtertillverkare som är Landrovers leverantör av filter till BMWmotorer har missat. vilket i sin tur kostade en ägare av en BMW M62TUmotor 245.000 kr i reparation den råkade sitta i en fullservad Range Rover 2002. Denna bil har jag skruvat med själv och konstaterat felat på innan den hämtades av LandRover i 08. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
"Vilket WIX filtertillverkare som är Landrovers leverantör av filter till BMWmotorer har missat. vilket i sin tur kostade en ägare av en BMW M62TUmotor 245.000 kr i reparation den råkade sitta i en fullservad Range Rover 2002. Denna bil har jag skruvat med själv och konstaterat felat på innan den hämtades av LandRover i 08. " Då var det väll inte ägaren som fick stå för reparationen då verkstaden naturligtvis lämnar garanti på gjorda service med felaktigt oljefilter.. // Jonas . |
|
Läs min blogg angående detta 2006-01-19 och framåt. Jag vet att reparationen kostade så mycket men hur mycket ägaren i slutändan fick betala, törs jag inte lämna exact uppgift på det tvistades om detta länge.(nu drabbade det ingen fattig pengen är en spottstyver för ägaren) Landrover var rejält sura på mig eftersom försäkringsbolaget vägrade betala ut via maskinskadeförsäkringen (9000mil) när de fick upplysningen angående filtret och såg det som dåliga och felaktiga reservdelar/servicefel. Land Rover var av den uppfattningen att man skulle ha mörkat detta med filtret för försäkringsbolaget för att dom skulle slippa stå för fiolerna. Det finns liksom inget givetvis när det gäller sånt här. Är ju egentligen lika mycket BMWs fel att inte skicka ut detta meddelande till sina partners utan enbart internt kan man tycka. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.