|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej hur ser man att bilen har ärliga mil tal,,,menar ifall nån har pillat osv... | |
|
Ytterst svårt. BMW kan göra en "mätarkontroll" men de kan inte lämna någon garanti på hur långt bilen har gått. |
|
| Bra början: Länk | |
| På t.ex E60, E90 mm så kan man med BMW.s diagnossystem se hur många ggr oljeindikatorn har nollats dvs hur många ggr man bytt olja. Varje intervall är mellan 2.500-3.500 mil ungefär. Säg då att den nollats 10 ggr då har den alltså gått ca 30.000 mil, står det då 11.000 mil så lär ju det va en fifflad bil. | |
|
Med rätt kunskap och utrustning går det mesta att modifiera inuti bilens styrenheter och digitala komponenter. Så det här med antalet nollningar går säkerligen att justera det med. Att kontrollera serviceboken efter när den är tryckt för att sedan ringa alla verkstäder vars stämplar finns i boken och kontrollera uppgifterna med dem är en bra sak att göra. Ett tips är att inte uppge exakt information. Fela gärna någon dag gentemot vad som skrivits ner och avrunda miltalet grovt. På detta sätt märker man om verkstaden är genuina genom att de säkerligen lär korrigera det som uppges i telefon. Det är ju dessvärre inte heller 100% säkert, men en bra början. |
|
|
Hej Det där snacket om att man kan köra 2500-3000 mil per service * 10 skulle motsvara 30 000 mil, motsvande "ärliga" mil 'är bullshit. Majoriteten av dom BMW ägare jag känner byter olja vid max 1500 mil och då förstörs ju hela denna hypotes. BMW kan utläsa milantalen från mätaren/nyckeln, eller via OBD. |
|
| horvat: på samma sätt kan oseriösa personer ändra miltalet, så att det BMW utläser inte stämmer. Att följa service historiken och kontrollera denna är nog det säkraste alternativet om nu något kan anses som säkert! | |
| Så här är det: Har själv en -08 320d som gått 2700 mil endast stadstrafik. Nu indikerar bilen för första service nästan två år efter ibruktagande. | |
| Horvat: Känner du då majoriteten av alla BMW ägare oxå? Det är löjligt att påstå att det är bullshit för att de DU känner gör så. Tror du Agda 57 byter olja mer än hon behöver? Knappast! | |
|
Varför skulle man byta olja tidigare än bilen indikerar? Skulle aldrig falla mig in. Det är ju att slänga pengar i sjön. // Jonas . |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Olja är betydligt billigare än metall. Att köra med än 1500 mil på samma olja dessutom om man kör en hel massa kortkörning är ett lotteri. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag säger inte att det är fel, bara att det är löjligt att tro att "alla" gör det. Sen så har vi faktiskt inga som helst rapporterade haverier oberoende på körsätt pga oljan. Castrol SLX som används funkar hur bra som helst trots ibland drygt 3.500 mil. Jag byter oftare, men jag tror inte det hade behövts, det är mer hjärnan som mår bättre av det. | |
|
@hasso: Vet du något som BMW (och deras serviceindikator) inte vet? Du verkar säker på din sak och jag kan inte se din ståndpunkt som något annat än ett klumpigt och felaktigt uttalande. Vill du utveckla? :) |
|
|
qsacage. Nu är du ute och cyklar.... Prova att göra så här: Länk Fundera sedan varför det kan bli så. |
|
|
AKN, frågan gällde om du har hört om dylika fall på en BMW. Hasso skrev- "Olja är betydligt billigare än metall. Att köra med än 1500 mil på samma olja dessutom om man kör en hel massa kortkörning är ett lotteri. " Billigast blir det ju om man litar på BMW och byter när dom säger att man ska byta. // Jonas . |
|
|
Använd samma sökord men klicka för att visa bilder i stället. Räkna bilder där BMW motorer förekommer.... |
|
|
AKN. Det blir 368000 (trehundrasextioåttatusen) bilder att gå igenom.....så nej tack. Du som har kollat, hur många rapporterade fall på nyare BMW finns det? // Jonas . |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När den långa servcieintervallen 1999 =2500 liter förbrukad bensin infördes havererade en hel del motorer pga oljefiltren löstes upp och oljekanalerna sattes igen långt innan det var dags för service. Därefter kom det ett PM servciemeddelande från BMW där det var lämpligt att tala om för kunden att byta olja oftare om man kortkörde bilen med många kallstarter, dessutom förstärktes oljefiltren . vilket inte Landrovers filtertillverkare WIX fick nån information tills jag upplyste dom med ett av BMWs servciemeddelanden om detta, de använder M62TU motorer till Range Rover exempelvis. Detta haveri kostade en Range Rover -02 ägare 245.000 kr. Så olja är billigare än metall. Bilen fullservad och rullat 1700 mil sedan sista service. Länk Land Rover hämtade bilen med biltransport från -08, servicemeddelandet satte jag på insidan av vindrutan. Ta reda på lite fakta innan ni är "spydiga", jag har dock suttit på webben i 9 års tid och hjälpt BMWägare över hela världen. VWs 1,8 T motorer hade också stora problem med omläggningen till lång servcieintervall och även olja som inte håll måttet, har rasade åtskilliga maskiner innan 3500 mil pga oljan koksade och satte igen oljekanalerna och oljepickuppen, jag skulle personligen inte köpa en sådan från 2003-2004, de kan i princip rasa när som helst i sin livslängd har jag sett åtskilliga exempel på. Finns ingen seriös bilverkstad som köper och monterar en 1,8T motor från skroten utan att plocka bort tråget först och inspektera oljesilen. Billigast om man litar på BMW :) jo det vore en bakrutestreamer det också. Självklart har oljorna utvecklats på 10 år till det bättre förhoppningsvis. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Dessutom är jag övertygad om att det stora problemet med frusna vevhusventilationer skulle minska om man böt olja oftare än vad som är brukligt enligt serviceindikatorn. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Men inga exempel på nyare BMW? // Jonas . |
|
|
Sanoj_lidatorp, Precis, det är ett generellt problem boeroende på för långa bytesintervall. Vad räknas som en nyare bil? Är 5år för gammalt? Hur ser den så känsliga vehusventilationen ut på en igenslammad motor jämfört med en ren motor? Det borde vara större risk att den fryser och i värsta fall orsakar kostsamma motorskador. Större risk att ventillyftare sätts igen, kostnader igen. Visst, det kanske inte drabbar första ägaren men väl efterföljande. Hasso har helt rätt i att vårt klimat i kombination med kortkörningar kräver tätare oljebyten. Hade vi ständigt ideala klimatförhållanden skulle det förmodligen gå bra med långa bytesintervall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.