AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
60.856

Överpriser på 525 touring E39 !?

Sida 1 av 6
Har kollat igenom blocket efter utbudet av 525 touring med M-sport. Finns väldigt få, men vilka överpriser ?? Det verkar generellt som folk med E39:or övervärderar sina bilar. Eller har jag fel ? Exempel: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dessa bilar har fallit väldigt mycket det senaste året och det är väl en del som kanske inte hunnit med...För ett tag sedan så var 135' ett helt ok pris för en 03:a.

En kompis som hade en sv-såld 03:a, steptronic, knappt 8000mil, blev i våras påkörd så bilen gick till skrot. Han fick efter lite diskussioner med försäkringsbolaget ut 139' för denna och det var han inte alltför missnöjd med.

___
//Ulf
139' !!?? Marknadspris 80' ? Vilket är det snälla försäkringsbolaget?
Det har hänt så otroligt mycket på kort tid, vilket innebär att det är väldigt svårt att veta vad som är ett vettigt pris, 80tkr för en 525iAMT-03 med 8000mil är långt under vettigt pris i jämförelse skulle en 97:as 523iT med 24000mil kosta 10tkr men se det gör den inte.

Det kommer ta ett tag innan människor som äger bilar som rasat mycket säljer dom eftersom det oftast är helt onödigt att byta bil, varför sälja en 06: a E60 för att köpa en ny? Det är att ge bort pengar, läste i Vibilägare att BMWägare är missnöjda med andrahandsvärdet vilket jag förstår, det är uselt vad det gäller yngre BMW.

Priserna i andra Europeiska länder är stabilare än i Sverige och våra priser går uppåt i dag såg jag en Passat 1,8T köpt på aldbil.se med Ryska skyltar, exporten ökar brant.

Pris för en 525iAMT-03? 99tkr bör man vara rätt nöjd med.

Stephan

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

samuel2: det var en M-sportutrustad 525iAT -03, sv-såld med två ägare det gällde och en sådan har väl knappast ett marknadsvärde på 80'. Gissar mer på 115-120'. Bilpriser.se säger 109-119' privat och 129' hos handlare.

Han blev först erbjuden 132' och fick efter ett telefonsamtal upp budet till 139' och som jag sa så var han inte missnöjd. Vet inte vilket bolag det var.

___
//Ulf
BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
Jag handlade en 525iaT m-sport-03 13900 mil en ägare sv-såld för 100 000kr
(och är mycket nöjd med det priset)
fick min 530iat-01 12000mil inlöst för 100 000kr efter krock,(trygg hansa)
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Just nu är jag sjukt less. Har letat efter en 520, 525 alt. 530 touring m-sport -02 el 03 hur länge som helst känns det som. Har dock lite krav så som svenksåld och max 14 000 mil. Utbudet är otroligt dåligt med dessa bilar nu, finns ett fåtal med väldigt mkt mil samt riktigt fantasipriser (t.ex. annonsen i tråden). Behöver en bil relativt snabbt då jag har barn, och barn utan bil är ingen höjdare. Har utbudet alltid varit lika klent, eller är helt enkelt ägarna till dessa bilar så nöjda att ingen säljer ? :D
Ja det finns ju dessa två:

Länk (kanske import)
Länk (14900 mil)

Men för 140.000 kr får man ju en E61
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Har haft kontakt med båda. Nr 1 är import, så den går bort. Nr2 verkar jättefin, men är lite fundersam ang. mil då det känns som att bilen aldrig kommer gå att sälja när den rullat över 20k mil när det är dags.
slaskankan: Du verkar ha lite anmärkningsvärda krav som gör att du inte hittar din bil.

Först säger du att du inte vill ha en import, redan där diskvalificerar du 70% av bilbeståndet. Sedan tycker du att 14000 mil är för mycket på en E39 och där diskvalificerar du 25% av beståndet till.

Varför är du avigt inställd till importbilar? Det finns faktiskt en hel del exemplar med full historik och tokfint skick.

Inte lätt att hitta bil med dessa krav... ;)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Varför inte import? Långt ifrån alla är krockade och skruvade...;)

Ställer du krav på sv-såld, M-sportpaket och max 14' mil på 6-8 år gamla bilar så är inte urvalet gigantiskt.

Själv sitter jag med en som inte kvalificerar sig enligt dina krav då det är en import, dock är har jag själv köpt den i DE av en aukt BMW-åf för 4 år sedan. Skulle inte säga att den är en sämre bil än en motsvarande sv-såld.

Anledningen till att jag inte funderar på att sälja är att det är en utmärkt bekymmersfri bil som idag värderas väldigt lågt och jag känner att bruksvärdet överstiger marknadsvärdet...eller hur man nu kan beskriva det.

FinnUbbe: 140' för en E61 är ju knappast något riktvärde och de man eventuellt hittar för dessa pengar har nog en anledning varför dom är så billiga. En 525T E39 med M-paket 02-03 kostar kring 100' och vill du ha en 525T E61 med M-paket så är det nästan dubbla pengar.

___
//Ulf
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Det verkar som många bilar exporteras o därmed så blir det färre bilar här i landet.

Titta bara på Blocket, det är inte lika många bilar som man får träffar på.

Inte undra på kanske att du inte hittar den bilen du söker Slaskankan.

Lycka till.
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Zed82: Det finns säkert jättemånga fina exemplar som är importerade, men jag vill helst ha en svensksåld för det känns helt enkelt säkrast ! Har ingen kunskap av bilar så därför vill jag ha en liten trygghet att veta vart den kommer ifrån. Sedan verkar det vara otroligt svårt att få en importerad bil såld, vet när min svåger sålde sin 320 touring m-sport, där alla som ringde utom då en (som köpte bilen) avböjde direkt när de fick reda på att den var importerad. Så det finns ju fler som mig, som väljer bort de importerade.

Jag är inte omöjlig på en importerad bil, men då ska jag kunna hitta en med full historik och dokumentation.... och utbudet just nu är skralt både på svensksålda och importerade.

Har aldrig ägt en BMW, men de andra bilarna jag har haft har varit väldigt enkelt att hitta en som rullat 10-12k mil, men utbudet på dessa verkar vara mindre.... kanske för att många är just nöjda med dem.

Att jag har en maxgräns på mil är för att jag oftast inte behåller en bil så superlänge, är jag då närmare 20k mil så tror jag att man får i princip ge bort bilen.

Som sagt, det lutar ändå att sänka mina krav lite :)
"Anledningen till att jag inte funderar på att sälja är att det är en utmärkt bekymmersfri bil som idag värderas väldigt lågt och jag känner att bruksvärdet överstiger marknadsvärdet...eller hur man nu kan beskriva det."

Du satte huvudet på spiken där. Precis så känner jag inför min E39 och jag tror att fler som sitter på fina E39 resonerar på samma sätt. För samma pengar som en fin E39 är värd idag får man inte mycket annat.
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Läste dock i en tråd om en person som funderade på att sälja sin 530 touring m-sport. 2002:a med strax över 10k mil och svenksåld. Känns som alla mina krav :D Kan man se en användares email här ? Han var väldigt sällan inloggad här nämligen....
slaskankan: Jag tror snarare att folk som väljer bort importerade bilar helt är ett utdöende släkte. :)

Visst är man dock mer på sin vakt när det gäller importbilar. Men det finns guldkorn. Hittar man exempelvis en bil med full historik, lågt ägarantal, full servicebok, f.d. premium selection så tror jag att en sådan bil oftast är i bättre skick än en svensksåld.

Sedan är det inga problemfria och billiga bilar att äga heller så räkna inte med driftsäkerhet i paritet med nya Toyota. E39 börjar bli till åren och många behöver, eller kommer inom en snar framtid att behöva en del kärlek.
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Zed82: Så kan vara fallet ;)

Om du ser en sådan bil är det bara att hojta till :D

Jag är som sagt inte omöjlig, men min kunskap är inte den bästa så risken är stor att man köper grisen i säcken ;)

Absolut, det är väl som alla andra bilar som har några år på nacken. Men har en budget i ungefär prisklassen på dessa bilar.... och efter ha provkört en 525 touring så kändes det helt klart som bästa alternativet. Hade för övrigt en 9-5 aero 04 förut, men BMWn kändes bättre.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
"Anledningen till att jag inte funderar på att sälja är att det är en utmärkt bekymmersfri bil som idag värderas väldigt lågt och jag känner att bruksvärdet överstiger marknadsvärdet...eller hur man nu kan beskriva det."

Du satte huvudet på spiken där. Precis så känner jag inför min E39 och jag tror att fler som sitter på fina E39 resonerar på samma sätt. För samma pengar som en fin E39 är värd idag får man inte mycket annat.

x2 - Jag har haft min 525iM Touring -03 i 3,5 år (12500 mil står mätaren på nu) och visst skulle det vara kul med en E61 med M paket men då man bara får kaffepengar för det man har och det man är intresserad av kostar 1,5 gånger mer så avstår jag nog E61 och kör några år till med min och tar de kommande underhållskostnaderna, vilka lär bli mindre än den värdeminskning som E61 kommer få de närmaste 2-3 åren.

/Rickard
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Anledningen till att jag inte funderar på att sälja är att det är en utmärkt bekymmersfri bil som idag värderas väldigt lågt och jag känner att bruksvärdet överstiger marknadsvärdet...eller hur man nu kan beskriva det."

Du satte huvudet på spiken där. Precis så känner jag inför min E39 och jag tror att fler som sitter på fina E39 resonerar på samma sätt. För samma pengar som en fin E39 är värd idag får man inte mycket annat."

x3, Vi har en 525iM Touring -04, 12200 mil sv-såld med navi och lite annat "lull lull" som jag skulle välja sälja men det är ingen ide, det är bara se hur folk värderar E39 i den här tråden, 02:a för 80 och 135 för en 03:a är tydligen fantasi pris, så vi behåller vår bil åtminstone ett år till.

M3 E30Länk
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Att det bara är i denna tråden är väl att ta i. Jag har läst igenom ett antal trådar ang. dessa modeller för att få en bra prisuppfattning eftersom jag är ute efter en själv. Det skrivs i princip i alla trådar att runt 100k är ett rimligt pris för t.ex. en E39 525 touring 02-03, och enligt priserna som har funnits på blocket. Sen är det ju självklart beroende på skick, utrustning, mil, antal ägare osv som priserna varierar. Men överpris tycker iaf jag också att det är.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Du missuppfattade mig lite, det var som exempel i denna tråd jag menar. Och självklart så är priset beroende på skicket!

M3 E30Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.