|
Sida 9 av 16
|
|
|---|---|
|
Micke335... hur går det? Några nyheter än? Vilken tidning ska man vänta på att för att få läsa om ditt haveri? Mvh Topgear |
|
|
Hej jag tror den kommar i näste "Teknikens värld" i pappers tidningen, men journalisten sat inte i redaktionen så han kunne inte lova något.. Nåja... min bil har inget med detta "spjällhus" problem att göre, säger bmw sverige, här är det en brutit?? (broken) ventil, och detta har endast händt 2 gångor på 10 år och därför vil dom inte betala.. Men nu för vi se vad som kommar i tidningen... men i alla fall för ni ett fint bild på mig och min bil :o))) Mvh Micke |
|
| "fin" bild i TV. Nåja här vill ju BMW påskina att spjällen ger goodwill när bilen körts normalt och inte är trimmad. | |
|
Ja så kom jag i teknikens värld.. Bmw malmö skrivar "Det som händt på den här bilen är att tallriken på en avgasventil gått sönder och bankat in cylindern och fördärvet ventiler, kolv och spridare, säger Ola Hansson på Förenade Bil i Malmö" Och så... "Orsaken till ventilskadan kan inte härledas till material- eller konstruktionsfel, säger Michael De Geer, informations-chef på BMW Group Sverige" Mjaaa det låter ju bra, eller hur? Det undrar mig att detta tekniske geni (Michael De Geer) inte uttaler att jag helt sikkert har chippad eller fyllat benzin på min dieselbil. Och det bäste tycker jag, är att för inte så länge sedan hade bmw sverige ingen aning om "spjällhusras", men nu finns det mellan 5 och 10 fall årligen?? Tidigare blev det här i tråden skrivat att chancen för havari inte var stor, men om 10 årligen, + dom som Bmw inte berätter om, då kan man vel nästen fråga...Vem skal havarera denne månad? Nå men nu hoppas jag att spjällhus drabbades främöver kan få lite mer hjälp från bmw när motoren havarera....dvs om inte man, iflg bmw sverige, inte är med i de 70 % som chippar eller köre som idioter.. Neej Michael De Geer...idiot titlen går til dig.. |
|
|
Efter denna kommentar till Michael De Geer så är väl fallet stängt för BMW Sveriges räkning. Det hade kanske varit bättre att hålla inne med att idiotförklara motparten innan man sett effekterna av Teknikens Världs artikel |
|
|
Nej du, det hade varit bättre om bmw ger 1 klasse service när man behöver det och inte när det har varit i tidninger och på internettet. Jag har löst det här själv efter jag har fått nej från bmw ett flertal gångar. Michael De Geer kan ta sine arrogante svar och dra åt helvete, han är och blir idiot. Men kanske jag skal be om ursäkt och så skickar han mig en check 200.000? |
|
|
Jo det kan man tycka att de kunde stå för en del av kostnaden och du får idiotförklara vem som helt också eftersom du får stå för räkningen. Men ibland kan det hjälpa med lite ödmjukhet , speciellet då både garanti och försäkring saknas. |
|
|
Varför ventilen har gått av efter bara 5000mil? BMW säger: "Orsaken till ventilskadan kan inte härledas till material- eller konstruktionsfel", hepp det är allså inte ventilen vi skall misstänka. Om det inte kan ha varit fel på ventilen, vad har då orsakat att ventilen gått av? Varför har virvelspjället (lagringen, skruvar) vid den haverade cylindern annorlunda utseende Länk ? Har BMW svarat på det? mvh/ Anders |
|
|
Ops. Såg inte att ni redan diskuterade Teknikens värds artikel om motorraset hä'r. startade upp en ny tråd här. Länk Kanske kan slå samman dom? |
|
|
Ödmjuk var jag och min fru da vi stod med en död bil hos förenade bil. Fb sagde nej. Bmw sverige sagde nej Bmw tyskland sagde nej...flera gångor. Så här hjalp det inte. Och då fick jag ju fixa bilen själv. Nu vil du så jag skal visa ödmjukhet efter det är kommet i tidningen. Bmw kommar för sent, jag vil inte ha hjälp av dem längare.... |
|
|
Då spjället i insuget helt klart verkar vara bytt så är det väl inte helt orimligt att anta följande. 1. Spjällaxeln går av och spjäll mm åker in i cylindern. 2. Väl på plats hamnar delarna mellan en öppen ventil och ventilsäte. 3. Ventilen stängs varvid ventiltallriken bryts av. |
|
|
Frågeställningen ovan (som berörts tidigare) skulle skulle varit med i TV artikeln. mvh/ Anders |
|
|
Först och främst måste jag be att få beklaga det som inträffat. Oerhört frustrerande att få ett sånt besked på en så pass ny bil. Kan bara tänka hur jag själv skulle ha reagerat. Att en motor rasar efter 10.000 mil måste anses vara orimligt även om, vad jag har kunnat läsa mig till, verkar ha skett på flera bilar av olika bilmärken. Jag kan tycka att de 300 mil som bilen rullat över den godkända försäkringsnivån (10.000 mil) skulle kunna vara berättigande att ändå få ersättning av försäkringsbolaget IF. Tyvärr så är de flesta fk-bolag inte mycket att ha så fort man åberopar ngn form av ersättning. Angående artiklen i Teknikens Värld så är det märkligt av Bmw att inte göra en ordentlig undersökning om vad som inträffat i motorn och samtidigt erbjuda ngn form av goodwill eller kompensation. Hade bilen varit låt oss säga 10 år gamal och rullat 30.000 mil, så kan jag förstå deras sätt att se på saken men inte när bilen bara är 3 år med lite över 10.000 mil på mätaren. Personligen så skulle jag aldrig köpa en diesel bil. Tycker inte om "knackandet", dieseln är knappt billigare än bensin samt dyrare fordonsskatt. Sen är det tveksamt om dieseln är så pass mycket bättre än bensin sett ur ett miljöperspektiv. Nej, som det ser ut idag så har jag svårt att tänka mig att när det blir dags för en ny eller lättare begangnad bil, att välja Bmw igen. Missförstå mig rätt jag älskar att köra min 540 E39, den är oerhört vacker, tyvärr kostar den en del att äga.....men det upphävs av körglädjen :) Det som är tråkigt är att jag tycker att de nya modellerna är oerhört tråkiga designmässigt (ser inte längre ut som en Bmw), verkar ha sämre kvalité på många komponenter/slitagedelar (enligt min mek). Att Bmw sedan dessutom verkar ha en dålig kundrelation/policy, som jag tycker man kan utläsa i detta fall med Mickes bil, ja då är valet inte svårt att överge detta bilmärke i framtiden. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Har Teknikens Värld fått sina fakta om bakfoten eller stämmer uppgifterna i artikeln att "bilar som tillverkats efter april 2004 har ett insugssystem av annan typ"? Länkarna i denna tråd säger ju annat. Vad gäller? Följdfråga; "bilarna med insugssystem av annan typ" - är de 100% förskonade från detta swirl flaps-fenomen? |
|
|
Spjällaxlarna är lite grövre på den nya varianten, men det finns iaf någon som fått haveri har jag läst, ska leta fram det senare... Mvh |
|
|
Intressant Micke...hoppas att det löser sig och att du berättar slutet på storyn. Blev lamslagen då jag läste många av de korkade inläggen på TV som inte har med ditt fall att göra.. Imponerande att du själv vågar att meka med bilen men det verkar tydligen inte vara allt för ovanligt hos Bmw ägare. Kände mig själv helt maktlös de gånger som min bil gick sönder ( även om det bara var slitage delar ) ...dyrt blev det förståss alltid ändå. Jarls bilservice i Helsingborg servade och repade alltid min bil och de uppträdde alltid mycket proffsigt och tog inte i närheten betalt av vad förenade bil gör. Har tyvärr fått lämna märket p.g.a dessa kostnader som är förenade med äldre bilar till förmån för nya bilar. Även med nya bilar är det ofta strul men man råkar inte ut för större kostnader så länge det finns nybilsgaranti kvar. En äldre Bmw har därför bytts mot två nya bilar ( utav tvivelaktig kvalite som inte bör nämnas här ) På snart två år har dessa bilar kostat mindre att äga oavsett om man räknar med förväntad värderas. Fortsätt att stå på dig Micke ...vi har allt för få som gör det i detta land! |
|
|
Här på ett annat forum är det fler osm har sammam problem. Länk |
|
|
Hej funderar om det har hänt någe mer efter artikeln i Teknikens Värld. Har varit tyst så länge nu. Min BMW börjar närma sig 10000mil snart ska nog plocka ut mina spjäll snart, verkar ju inte allt för krångligt. Mvh Daniel E |
|
|
Jag har kört med min 530D 18 000 mil nu och jag hoppas på att det inte är ett stort problem , har talat med alla på BMW i GBG om detta och det verkar som om ingen ser det som ett stort problem :-) |
|
|
I senaste Teknikens Värld så har de delvis följt upp detta med spjällaxlarna, några från nåt finskt BMW-forum har berättat om flera där som fått problem. bmw145: Du står själv för alla kostnader vid ett eventuellt haveri, för BMW blir det inget stort problem... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.