|
Sida 1 av 16
|
|
|---|---|
|
Ursäkta mit dansk/svensk Förenade bil i malmö har varit så snälla att erbjuda att reprarere min totalhavarerade bmw 530d for 200.000 vilket innebärer en ny motor till 111.000. Flera ventiler är sönder och har krockad med kolvarne, och det fatter jag verkligen inte kan hände utan att kamkedjan knäcker, jag får ingan svar från förenade bil annat än garantien inte finns kvar och dom vill inte hjälpe med evt kulance. Jag tycker dett är for tidig att en motor går söndar vid 10300 mil. Tack till dom som lysnade, nu känns det mycke bättre:o)) | |
|
Stod i Vi Bilägare om en 530d E60 med strax över 10000mil som fick motorras och ägaren fick stå för hela notan (sv-såld) minns en annan sv-såld 530d E60 som stod hos Perre Larsson för ett par år sedan som också hade rasad motor det verkar inte vara sååå ovanligt med ras på 530d E60, som det ser ut skulle jag undvika den modellen/motorn innan felet är hittat, se till exempel M5 E34 S38 som behöver en bättre kedjesträckare (M3 3,2) Stephan |
|
|
Kanske skulle höra runt bland andra BMW verkstäder för att få bästa pris som jag inte tycker att det hörs som att du fått Hoppas att allt löser sig till det bästa. Varför tycker BMW att de inte vill hjälpa till med reparationen jag menar 10300 mil är bara 300 mil över garanti(motorförsäkring) hur gammal är bilen man tycker att lite goodwill skulle vara på sin plats Döda en motor på 100 mil och själv sitta i bilen det är TUFFT Ha de T |
|
|
Antagligen är det de underdimensionerade spjällaxlarna i insuget som har lossnat...: Länk Länk Mvh |
|
|
rob_t_j72: Lånar lite utrymme i denna tråd då nyfikenheten råder ;) Är det bara BMW som brottas med dessa problem gällande dessa "fördelnings-spjäll" ? Jag undrar eftersom en Diesel står på önskelistan ev i framtiden? Ägde en e39 diesel 525-98 för en tid sedan som rullade +30' mil utan problem? Men har läst en del haverier på nyare 3 resp 5 series som drabbats av denna troliga havererande sak. Är det en ny option som BMW låtit installera i de nya motorerna eller fanns den redan i de tidigare modellerna med? Tycker det är förjävligt när ägare drabbats av ett solklart fabrikationsfel av denna art ock BMW´s ansvar borde vara större när dessa saker havererar. Hur som helst så känner jag att en undersökning av hur många som drabbats samt om detta är ett fenomen som även drabbat andra märken än BMW dieslar ligger för dörren. Ska snacka med min verkstad om de känner till detta ock i så fall om det är vanligt förkommande? |
|
|
Bilen är en e61 med alla service från bmw. sedan 3800 mil har bilen pendlat mellan sverige och danmark så den har absolut inte blivit kört hårdt.. jag får bilen hem imorgen och då får jag jo kolla själv hvad de mener med totalhavarerat... Jag kommer att lägge upp bildar på skitet när den är i garagen.. Mvh Micke |
|
|
micke335: Försök hitta en begagnad motor istället, vilken årsmodell är det på din 530d? E39 eller E60/61? Mvh |
|
| Var ska det sluta? Snart är samtliga BMW-modeller av senare årsmod behäftade med allehanda dyra konstruktionsfel som BMW inte tar sitt ansvar för. | |
|
Jag har en engelsk BMW Car-tidning hemma från 2007 som behandlar detta problem med någon plastdel i insuget som lossnar och medför motorras. Har för mig att engelsmännen fick goodwill för detta problem. Kan kolla närmare och återkomma ikväll. Men å andra sidan kan de flesta andra marknader stoltsera med bättre goodwill, amerikanarna får exempelvis sina pixelfel på E38 och E39 åtgärdade fortfarande. |
|
|
Zed82: Kan det handla om samma "swirl flaps" i denna engelska tråd?: Länk Mvh |
|
|
Hej hej. Vill börja med att nämna att även jag har fått totalras i min BMW 530D M-sport -04. Troligen har du samma haveri som jag fick i min, kostnad 106.000 för att repa motorn eller 75-80.000 för en utbytes motor, det lustiga är att samma dag som jag länade in min bil på Ivars bil i Östersund så står det en BMW 330D med samma motor som sitter i min bil med exact samma haveri och det blev dessutom nämt för mig att en BMW 530d blev såld där två månader innan jag var där och den lyckliga köparen fick också detta haveri. Nu till felet då: i alla BMW:ar med 3.0d motorn som tillverkades mellan 03 och troligen 05 sitter det spjäll i insuget, detta kom alltså på dessa nyare motorer på 218hk, dessa spjäll sitter på tydligen väldig dåligt tillverkade spjäll som bara helt enkelt går av och det resulterar i att spjäll och spjällaxel hamnar direkt ner i cylinderlopet och resten behöver jag inte förklara, jag tror att det är det du ha råkat ut för om dom inte vill nämna setta för dig, bmw har inte velat erkänna detta fel. jag skulle vilja samla ihop flera BMW ägare som ha råkat ut för detta och gå ut via media med detta, jag tycker inte att det ska spela någon som helst roll om bilen har gått 3000 eller 20000 mil, detta är konstruktionsfel!!! Jag ha då handlat mig en motor som inte är enkel att hitta och den billigaste i Sverige på billdelsbasen som passade till just min bil kostade 49.000 + moms då ska den även monteras, tycker det är rent ut sagt för jävligt att inte BMW har gått ut med servicemeddelande om detta då detta är ett mycket väl känt fel, goodwill borde gälla och det skulle BMW få sitt anseende stabiliserat..... Eddy |
|
|
Eddy: Det verkar som om detta problem eskalerar, detta borde BMW göra en återkallning på... Mvh |
|
| Guide för att ta bort spjällen: Länk | |
|
Skrämmande läsning och en jäkla massa pengar på bilar som faktiskt inte är så gamla. Om nu BMW känner till problemet och det finns en tendens till att det händer på fler 530D:s så borde det vara lite goodwill samt att man återkallar bilar av denna modell. Känns ju nästan som om man skulle köra runt på en tickande bomb... Är det dyrt att byta dessa spjäll? Mvh Kristoffer |
|
|
Alex84: Sorry, missade dig. Vet inte om andra fabrikat än BMW har dessa spjäll. Spjällen ska tydligen ha en funktion på avgasvärden, men de som har tagit bort dem har inte upplevt någon försämring... Mvh |
|
|
Kan tyckas att BMW skall ta tillbaka bilarna JA Men även om de är så j....korkade så tycker man att man vid service eller dyl. bli upplyst att det är ett mycket vanligt fel så man innan det händer skall kunna få det byt till självkostnad. åtminstånde!!!!!!!!! Ha de T |
|
|
rob_t_j72: Tackar för svaret :) Ska forska i detta med de jag känner inom branchen. Äger förnärvarande ingen Diesel själv,men kanske det lilla jag kan bidra med kan hjälpa andra med detta problem? Återkommer med fakta när jag varit i kontakt med bil-meckarna.. |
|
|
Skrämmande läsning. Jag letade runt lite och tydligen är även vissa BMW 4-cyl dieslar drabbade. Gemensamma nämnaren är naturligtvis förekomsten av dessa spjäll. Sök på google med "BMW swirl flaps" och finn en hel del (skrämmande) läsning. Såg också att i vissa delar av USA tar återförsäljarna haverierna på goodwill! Jag tycker synd om er som råkat ut för dessa haverier orsakade av ett BMW designfel. Samtidigt har BMW mage att ta ut rejäla reparationskostader, inte snyggt. |
|
|
AKN: Japp, även de är drabbade, här en tråd (som jag länkade till tidigare) om fyrcylindriga dieslar på 104 sidor!: Länk |
|
|
:falsterbo Det var just en -04 330d som stog inne på samma verkstad som jag lämnade in min på och det är samma spjäll/spjällaxler i den, denna bil hade samma ras som min fast bara på en cylinder, min hade fått två spjäll i sig och en tredje var på väg. Om din bil går på alla än så kolla upp det genast, som sagt, det tar c.a 6min på verkstad, jag fick betala c.a 800 för att kolla vad som var fel på min bil... Eddy |
|
| Spjällaxeln är klenare på tidiga modeller. Kommer inte ihåg när den blev grövre men har för mig det var senare delen av 2004 så risken bör vara mindre där men givetvis är det bättre att ta bort skiten när det ändå inte har ngn negativ inverkan på bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.