|
Sida 8 av 16
|
|
|---|---|
|
@ falsterbo Du fastnade på samma ställe som jag gjorde. Har för mig att jag lossade hela den enheten från det den var fäst vid och sedan stod jag med hela rörpaketet i näven och en slang satt kvar, det var bara att ropa på frun för att få några extra händer, var lite fånigt för det tog en stund innan hon hörde mig. Just den kontakten samt slangarna som satt som om de var limmade var det krångligaste i hela operationen. Jag strök på lite "Form a Gasket" (den där burken med en pensel i locket) på de ställen där vacuumslangarna skulle sitta, och jag skar av slangarna när jag demonterade. |
|
| Även jag drabbades av haveri på Alpinan för några år sedan. Bilen var då 5 år och gått 16500 mil. Hackefors i Linköping renoverade motorn. Slutade på 74.000:-. Fattar inte att förenade bil ska ha 90.000:- i arbetskostnad för motorbytet. Borde inte ta så många timmar. Hitta en bättre verkstad. | |
| Ett argument mot BMW kan vara -Hur exakt är egentligen vägmätaren? 5% gör ju 500 mil, här skillde det 300 mil kan man verkligen vara säker på att bilen har gått över 10 000 eller har den bara gått 9 800? | |
|
Såg i senaste BMW Car en diskussion om "swirl flap failure" och även svar från BMW UK: Länk Bilden ligger på min lokala server som är uppe lite då och då (idag och annars kvällstid). Svekke |
|
| BMW UK ersatte alltså ägaren till en 320cD med drygt 140 000 km på mätaren. Här hade jag inte givit mig utan rättsligt gått vidare om inte BMW/ÅF ersätter med 100% på en så ny bil, faktiskt oavsett miltal. SAAB har sin förlängda garanti (8år/utan miltalsbegränsning) och BMW borde göra likadant. | |
|
Intressant tråd som jag har följt från starten. Jag meddelade en vän med en 530d om dessa swirl-flaps och han hade givetvis "de gamla". Vi gjorde slag i saken för en dryg vecka sedan. Han köpte alupluggar från england samt ny oljeavskiljare vilket tydligen var lika bra att byta på en gång. Kostade dryga tusenlappen tror jag och levererades på måndagen (beställt på fredagen runt lunch!!!!) Vi utförde "operationen" i mitt garage med helt vanliga verktyg och dålig belysning... Mekmässigt lite småbökigt, men säg att det tog ca 4 timmar effektiv tid för oss två "hobbyfixare". Bilen startade direkt och går som vanligt efteråt. Han har inte märkt någn skillnad i gång, drag eller bränsleförbrukning. Alla flaps satt på plats i hans fall och vi såg inga tecken på skador utan bytet var helt och hållet för att kunna sova gott (köra gott?) /Fredrik |
|
|
raksträckan: Du har inte möjligtvis en länk till vart man bestälelr alupluggar och nytt filter? |
|
|
Visst... Här är en länk med läsvärt och bilder om swirl-flaps: Länk Och i slutet av artikeln finns kontaktinfo till pmwltd. Min kompis ringde till dem och de var mycket trevliga att ha att göra med. Vi fotatde en flap oså att man såg tillv numret och mailade till england för att få klart för oss oom det var nya eller gamla modellen. Alupluggarna kom med o-ringar på och pluggarna var av god kvalitet. Vi återanvände skruvara. Själva bytet tog ca 15 minuter. Jobbet var att ta isär och säta ihop. Oljeavskiljaren levererades med 2 packningar och var relativt lätt att byta, om än ngt förvirrande då den inte såg ut som den som satt i bilen, däremot var den lika den som sågs i sprängskiss på RealOEM. Den var BMW-märkt och verkade vara originaldel. Hela bytet gick relativt enkelt. Viktigt förstås att täcka över alla hål så att det inte rasar ner smus eller ännu värre. 2 saker som vi upptäckte: 1 - det finns ingen instruktion om vad man skall göra med de små "styrpinnarna" som styr flapsen. De måste bort, alt så får man ta bort hela axeln antar jag. Min kompis tog helt sonika en avbitartång och nöp av stiften, det funkade utmärkt även om det skar lite i hjärtat att våldföra sig på originaldelar... Obs att jhan bara skar av de 6 pinnar som faktiskt styrde flapsen och sedan lät axl och resterande stift vara kvar. 2 - Det sitter några plastringar med inbyggd bricka där man skruvar fast insuget (alltså på bultarna, den som tar isär det förstår...). Dessa kan tyckas sitta fast i insuget, men var försiktig! De släpper lite när de vill och rasar ner (riktigt otäckt). Rätt eller fel, men vi gjorde så när vi satte tillbaka att vi lade ringarna på bultarna först, satte tillbaka insuget, stoppade i de där "hylsorna" som sitter ovanifrån och tryckte sedan med lämplig hylsa på förlängare ned i varje hål tills de "snäppte" på plats. Funkade bra för oss. Vi har en massa bilder från det hela men jag tror inte att han har lagt upp dem någonstans, skall kolla. Jag är tämligen normalbegåvad vad gäller mek och är på inget sätt duktig på detta så kan jag/vi så kan nog de flesta. Försiktighet när det gäller att ta isär kontakter mm på undersidan av insuget är på sin plats för att undvika kabelbrott mm, det var lite trångt där. MVH Fredrik |
|
|
tillägg/förtydligande: Alltså, om man läser i länken ovan så uppfattar jag det som att man kan ta bort hela servot och axeln och slänga det, men vi stod lite fånigt och funderade över vad som skulle hända med vaccumslangen, kontakten mm och bla bla... Mao idioter spekulerar. Därav beslutet att låta axeln vara kvar liksom servo och hela köret men klippa bort pinnarna. Allt utifrån tesen att "den får väl tro att den gör ngn nytta, vad spelar det för roll". Rätt eller fel, så gick det till i Sörping i alla fall. Beträffande mina skumma "plastringar" så kan man se dem i länkens bild nr 4nedtill höger på insuget. Man ser hur han lyfter insuget rakt upp och de ser ut attsita fast, men för oss rasade en helt oväntat ner helt plöstligt. das war alles Adjö /Fredrik |
|
|
Innan jag ger mig i kast med detta så kanske någon kan klara ut vissa frågetecken. När jag pratade med min lokala BMW handlare hade han aldrig hört att någon 535d hade haft dessa problem, Sitter dessa spjäll även i min motor, den är tillverkad i februari 2005. Verkaren pratade också om att dom var förstärkta på senare år, vet någon när? Han höll dock med om att byta oljeavskiljningsfiltret, men oberoende av ny modell eller inte tyckte han att man skulle byta dessa då och då. |
|
|
Du har ju motorkoderna för drabbade bilar i länken ovan, påstås att förstärkningen introducerades från år 2006. M57TUD30 som motorkod anges och där räknas även E60/E61 535d upp. Jag vet inte mer än så tyvärr, kanske ngn annan? annars får du lyfta på det och ta ett kort samt ringa england, du måste inte demontera flapsen för att se dem tydligt. Sen är det väl i rimlighetens namn så att den absoluta majoriteten av bilar med de "gamla" flapsen kommer att klara sig alldeles utmärkt utan att byta ut dem. Ett totalt motorhaveri torde ju vara en extrem otur. Byte eller ej är väl en ekvation innehållande såväl graden av mekvillighet, modet att meka och modet att avstå och chansa på att det håller. Jag personligen (optimist) skulle nog inte ha bytt ut dem om jag hade en diesel, men min kompis (realist) tvekade inte en sekund och är jättenöjd (läs lugn) efteråt. Vi är alla olika... Vill även åter påpeka att jag inte är någon supermekare alls, det finns säkert massor med folk här på forum som är oerhört mycket bättre på detta än jag, mitt inhopp i tråden var mest för att visa att det GÅR att göra som vanlig klåpare och utan verkstad/specialverktyg mm. Over and out /Fredrik |
|
|
raksträckan/Fredrik: Jag tror tyvärr tvärtom, fler och fler motorer med de smalare (4mm) spjällaxlarna kommer nog att ge upp eftersom de med största sannolikhet drabbats av utmattning: Länk Mvh /Robban |
|
|
Mer omfattande förklaring: Länk |
|
|
Ringde Theanders och frågade runt om problemet med spjällen igår. De svarade att de hade hört talas om det senaste tiden men BMW inte ville ge någon goodwill (så klart). Ville man byta fick man som sagt var byta mer än bara spjällen och då till en kostnad av 8000:- Det som var intressant var att BMW skulle komma med mer info om ärendet "inom kort" vilket tyder på att något har satts igång högre upp i den svenska ledningen. Hoppet är det sista som överger en. |
|
|
"De svarade att de hade hört talas om det senaste tiden" Ja det tror fan alla de mails jag har skickat til bmw i sverige och tyskland den sista måned.... her är svaret från bmw sverige.... Bäste Mikael, Tack för dina mejl. Till att börja med ber vi om ursäkt att vårt svar har dröjt. Våra bilar håller en mycket hög kvalitet vilket självklart är ett av skälen till att man som kund väljer en BMW. Vi förstår då besvikelsen när problem ändå uppstår, vilket tyvärr kan inträffa hur noggrann man än är i urval och sammansättning av en produkt. Förenade bil har tidigare kontaktat oss i detta ärende och vi har svarat att vi pga bilens ålder och mätarställning inte har någon möjlighet att ersätta några kostnader för aktuell reparation. Vi bekräftar därmed det Christina Carlsén hos Förenade Bil redan tidigare skriftligt meddelat dig. Vi förstår att det inte är det svar du förväntat dig men vår förhoppning är att kunna vara dig mer behjälplig i framtiden i ett annat sammanhang. Med vänlig hälsning --------------------------------------------------------------------------- BMW Group Sverige Warranty and Customer relations |
|
|
Jaja Bmw. Jag ger mig inte.... men det vet ni nok redan nu.. |
|
|
Det är rätt inställning micke335, stå på dig. |
|
|
Förbannade svin! Kontakta Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Teknikens Värld, Automotorsport. Parkera bilen utanför BMW Sverige med en stor och tydlig kopia av mailsvaret. |
|
|
@AKN... tack @henke lexus..Det är precis vad jag har gjort, och én av dem som du skrivar i dit inlägg har interwievet mig;o) Bmw sverige är et skämt, och bmw malmö det samma. Nu skrivar jag kun med bmw tyskland..dvs i 3 veckor har dom inte svarat. Idag har jag bestilt store bokstavor som jag skal ha monterat på bilen, och "premieren" provar jag att få til att passa med när tidningen kommar ut.. Om inte det kommar i tidningen, ja då kommar min bmw att blive den mest "kände" i öresundsområdet, och jag lovar att det kommar inte att bli bra reklam för bmw.. Mvh Micke |
|
|
Micke: Ja, ge dem på nöten! Ta gärna bilder och lägg in dem i denna tråd! Mvh /Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.