|
Sida 7 av 16
|
|
|---|---|
|
Det var visst i någon tråd som det avråddes att köpa någon bil med den 6-cylindriga dieselmotorn på grund av att den skulle haverera tack vare dessa spjäll. Så jag ska inte skriva en massa mer om detta i denna tråd då det är fel tråd. Jag hoppas iaf att BMW uppmärksammar problemet och tar sitt ansvar för (eventuella) konstruktionsfel. Beträffande hur jag räknar. 100% motsvarar det decimala talet 1, eller du kanske inte visste det? 1% blir decimalt 1/100 = 0,01. Så räknar jag iaf, När du skrev i ditt ena inlägg, 0,?? tolkade jag det som att du räknade decimalt då (%) procent tecken saknades. Intressant fråga beträffande om de som drabbats har trimmat sina bilar med någon typ utav trimbox eller chipning. Huruvida detta skulle kunna påverkat hållbarheten vill jag inte sia om. Går inte att dra en slutsats utan konkreta bevis. |
|
|
chris87 ja du Dr. Stein, vi som ha diskuterat detta problem ha talat i procent hela tiden, läs på om denna motor och dess spjäll, har absolut ingen samband med KCR eller andra boxar då dessa spjäll står öppet vid belastning, du kan få köpa min defekta motor så du kan ha bevis och äkta fakta om du vill, allt detta till ett pris av 15-20, då har du ju doktor rand i BMW motorer och i matte ala Dr. Stein. Jag lägg ner diskutionen med dej för det har inget i denna tråden att göra. Eddy |
|
|
chris87 förresten, det decimale talet blir 0,10 och det centrimetiska 0,01 och sen...... Eddy |
|
|
Decimala tal är tal baserade på basen 10, dvs tal som vi räknar med 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9. Det har inget som helst att göra med enhets prefixen: deci (tiondel) = 10^(-1) och centi (hundradel) = 10^(-2). 100 % blir decimalt 1,00 och 10 % = 0,10 och 1 % = 0,01... |
|
|
chris87 fatta du fortfarande inte att du är på fel tråd, du är ju för rolig...räkna pengar istället och se om du har råd att äga en sån bil sen kan du vara med o diskutera det som ska diskuteras, vill jag lära mig mera matte så finns det komvux, du verkar ha svårt att förstå min ironi och fortfarande inte fatta att du är på fel sida o diskutera... Eddy |
|
|
håll er till ämnet och lämna matematiken därhän ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Tack Henke.... Eddy |
|
|
Tyvärr kommar der lite mer matematik här:o) Jag har talat med ett bmw verkstad i dk om prisar på delar, ny block incl 6 kolvar 17000, ny top 17000 dkk + moms... tror jag får boret blokken och köber en ny top. Nån som vet ett bra renoveringsfirma i skåne?? (kun till borringsdelen) @ teflon.don Vilket pris fick du på ett kolv? |
|
| Hej till något helt annat, jag har upplevt att Förenade Bil i Malmö kör med lite egna priser. Exempelvis byte av cabmotor på Z4 skulle de ha 30 000kr för, i Småland tog dom bara 8 000kr. Vad är skillnaden. Kolla med andra BMW verkstäder så det blir lite konkurrens. Vet inte vad Förenade Bil styr riktigt med i sin prissättning. | |
|
Hej, Är spekulant på en BMW 530XD årsmodell 2006 dock tillverkad 2005-10 med 231hk och knappt 7000mil på mätaren. Är denna bil också potentiellt drabbad av detta problem? Vågar man köpa eller??? |
|
|
Klart du vågar köpa, men kolla insuget så snart du kan och ta helst bort spjällen när det ändå är öppet. Guiden finns här: Länk Mvh |
|
|
@ jonrib Det låter som du tittar på en tidsmässigt snarlikt tillverkad som min bil och den hade de nya förstärkta spjällen, min hade gått ganska precis 7000 när jag öppnade och kollade och det fanns inte en gnutta sot, bara lite oljigt blött där. Om du köper på firma så ställ det som krav att få det kollat och om du köper en touring kräv också att få tätningen vid spoilern på bakluckan kollad, det kan spara dig +3000:-. Många drabbas nämligen av vattenskadad mottagare till fjärrlåsningen/öppningen. |
|
|
1. Vacuumsalangen är väl bara att byta. Jag skulle rekommendera att byta alla vacuumslangar när insuget borta. Då eliminerar man en framtida felkälla. 2. Har för mig att det sitter ett metallclip på den kontakten som ska tryckas in när man drar av den. |
|
|
Det är två år sedan jag hade av insuget på min så jag mins inte riktigt. Men jag har för mig att det är tre slangar som går in under insuget. Så när du ändå tar av detsamma byt alla så är det gjort. Det är inga problem att se vart de går. Om jag inte missminner mig så går det till turbon och egr. Clipet ska nog bara tryckas in sedan sak kontakten lyftas uppåt, satt rätt bra har jag för mig. Vacuum är inte luft, det är ingenting. Luften är borta eller rättare sagt lufttrycket är kraftigt sänkt. Så det händer ingenting om du klipper av slangen. |
|
|
Slangarna är metervara. Köp 5 meter så klarar du dig. Finns på MECA t ex. Bör vara värmebeständig där den går till turbon. Vacuumslangar ska tåla undertrycket utan att sugas ihop. Det är bara att byta slangarna sedan finns det en vacuumpump som fixar resten. Inget att bekymra sig för. |
|
|
Den som sitter på nu har torkat fast. Den nya är bara att trä på, brukar inte vara något problem. Du kan även klippa av den del av gamla slangen som sitter på anslutningen ca 2cm. Då får du bort den torra hårda biten och kan bara skjuta på den nya fräsch änden. Men om slangen inte är helt OK så blir det ju ett j***a meck att lossa insuget igen för att byta slangarna när/om de börjar spricka. Du sparar mycket jobb på att byta dem nu. |
|
| Den som tål värme är vävomspunnen och dyrare. Har för mig att BMW:s slangar är blå eller svart. Den blåa eller svart med blå rand tål högre temperatur än den svarta. | |
| Skär av den med en kniv. Sedan gör du ett längsgående snitt på den bit som sitter kvar och skalar helt enkelt av den. | |
|
Det räcker med fingrarna. Lycka till! |
|
|
Om man har problem med att få på slangarna så kan man ta lite olja på fingertoppen och lägga på så går dom på bra. Diskmedel fungerar också om man inte vill använda olja. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.