AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
171.153

Min bmw 530d är totalhavarerat vid 10300 mil

Sida 6 av 16
Vad har dessa för funktion eftersom bilen fungerar utmärkt annars?
löjliga kostnader.- 200000:- finns ju inte i verkligheten. det är för att verkstäder idag bara är "reservdelsbytare". de lagar inget. priset är orimligt.

Dock existerar det så jag säger inte att trådskaparen hittat på summan. men det är bortom all rimlighet att man ska stoppa i en helt ny maskin p.g.a denna skadan.

om man har krökta ventiler och någon sönderbankad kolv så kostar det max 20000:- att få ihop i reservdelar. jag skruvar själv med mycket mer exotiska delar (4-cyl racemotor på 800hk) där ventiler, kolvar osv är markant mycket dyrare än till en standardbil.

ut med maskin. byt kolv. mät in kolvringar. köp en ny spjällaxel om det finns en med bättre konstruktion. om inte så konstruera en bättre lösning med exempelvis annat materialval och grövre mått kring de kända skruvarna.

är man inte så tekniskt lagd så för 200k kan man ju t.o.m ta tjänstledigt från jobbet. gå en teknisk baskurs. köpa en verktygssats och leja bort eventuell borrning av block och svarvjobb och ändå ha pengar över.

inte för att jag tycker det är en lösning. utan bara ett exempel på hur sjukt det är att säga att man måste ha en ny maskin för 200k.
delorian:
Funktionen är att få en bättre förbränning och mindre sot vid låg belastning, då lite luft tilllförs, genom virvelbildning. Vid max belastning är spjällen öppna.
Men detta är ju förjävligt....
Ni som köpt bilarna har ni kontaktat bmw, KO eller nån?

Jag hade aldrig accepterat detta, om jag inte fick detta fixat så hade jag lämnat märket för gott.
PinZ
BMW skall enligt rykte ha bytt ut dessa mot plast spjäll from 2006 ?
Någon som kan bekräfta detta.

I övrigt kan jag rekommendera denna läsning

Länk
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
PinZ:

Vilken tur du har haft, grattis!

Mvh
mi
41
micke335
335 coupe-07 (såld)
116 -06 (såld)
530D -06
@ Canonball

Toppen är död och Repor i cyl 6, jag går utifrån du också ville bore alla 6 upp?
Så man köber inte en ny top, 6 kolvar, 4 ventiler, 1 dyse och en massa annat för 20,000..Men i alla fall då är det nok alternativet som jag välger..

"är man inte så tekniskt lagd så för 200k kan man ju t.o.m ta tjänstledigt från jobbet. gå en teknisk baskurs. köpa en verktygssats och leja bort eventuell borrning av block och svarvjobb och ändå ha pengar över"

Ja det kunne man om man hade 200000 på kontot och vil spara pengar

Men jag har inte 200.000 (eller 135000 dkr, for mig)...och många andra har det nok heller...därfor har jag skrivet detta inläg på autopower! men jag har det som skal till för att fixa den här "kvalitetsbil", som kommar att blive den dyreste bil jag någonsinde har ägt...

Jag hoppas ingen skal tvinges ta tjänstledigt ifrån jobbet och ta kurser bara fordi de har köbt en bmw med 10000 mil och behövar fixa bilen själv pga ett 4x3 cm spjäll som för bmw motorer till att "totalhavarera" som killan hos förenade bil uttryckte det och därefter slänge en pris på 200000 i huvadet på mig

Ford har även detta problem det låter som ett rassel när det går sönder efter ett tag så är haveri ett faktum.

Just Nu är vi nere på Fords nivå.
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Efter att jag läst denna tråd så började jag oroa mig inför vår tripp söderut imorgon. Inte kul att sitta och fundera på om spjällen sitter löst eller inte.
Jag har en 530xD -06, 7000 mil.
Kollade på den här eminenta guiden som länkades tidigare i den här tråden Länk som gjorde mekningen betydligt enklare. Vette fan om jag vågat riva utan att ha haft den till hjälp.

Vad jag kan förstå så hade min bil de nya uppdaterade spjällen och allt såg helt och riktigt ut, inga sotavlagringar så spjällen får sitta kvar.

Men nog var det lite nervöst att skruva på en så pass avancerad motor!
När jag höll på förr i tiden så var det förgasare och betydligt simplare grejor.
Allting funkade dock om man bortser från de felkoder man får när man kopplat ur batteriet, fyrhjulsdriften och ant-spinn.

Nu kommer man väl att sitta och lyssna extra noga på motorn de första timmarna...
jo
1
johansu
530d-01
Jag har en 530d- 01 finns dessa spjäll på denna e39`a??
Vad jag har förstått finns konstruktionen med spjäll i så gott som alla BMW:s lite nyare dieselmotorer. Det är oturligt att folk har drabbats av haverier på grund utav detta, dvs konstruktionen och utförandet av dennas komponenter, men samtidigt så innebär det inte att alla kommer att drabbas. Något som går sönder och orsakar haveri för en person kan samtidigt hålla hela bilens livslängd utan minsta problem för någon annan.

Det skulle vara lite intressant att se exakt hur många bilar som drabbats av detta fel sett till det totala antalet tillverkade motorer för att kunna få ett perspektiv av hur många som egentligen har drabbats, hur utsträckt problemet är.
Jag tycker att det är lite svårt att bilda sig en uppfattning genom att läsa på diverse forum.

Men som sagt känner du dig orolig är det väl bara att lossa och ta dig en titt och se vad som finns och inte finns där.
Jag kanske ska poängtera att jag anser inte att BMW gör rätt som låter kunden betala för att reparerar något som de bär ansvaret kring. Ha det uppkommit pga av yttre omständigheter hade det varit en helt annan sak, men så verkar inte fallet vara här.
mi
41
micke335
335 coupe-07 (såld)
116 -06 (såld)
530D -06
Tallet är vel 0.??

Så chancen för havari är nok inte specielt stor.

Men om man gör en isolerat mini autopower undersökning och tänker att...
I denne tråd finns där 2 säkre fall (pinZ, teflon.don) av bmw´or ifrån 04 som har spjäll problem.
I 04 såldes där 8835 nya bmw i sverige, hur många av dem är (nu gissar jag) diesel.. 2000? och 3,0... 3-400?? (och från AP)..

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vi har även firestorm som drabbades för 2 år sedan: Länk Länk

Och denna ägare bekant med Janne T: Länk
te
24
teflon.don
BMW 530D M-Sport -04
kan försäkra er som spekulerar att det kommer att dyka upp många sånna bilar med detta problem, personligen tror jag att det kommer att hända på dom flesta, bara en tidsfråga, jag menar det sitter samma sorts spjäll i alla och dom går av just pga för klen material plus att denna vakuumklockan vrider sönder dom där det har blivit igensottat, det blir väldigt hårt, spjället går av först i den nedre lilla skruvens infästning och efter ett tag går den av på den andra och hela skiten far ner i cylinderen, att sitta spekulera på hur många procent är helt bortkastat och siffran börjar nog inte med 0,? siffran kommer att öka snabbt nu när dessa bilar börjar ha gått en bit så är man smart tar man bort dessa spjäll omgående det gjorde jag i min nya motor, Undrar hur många procent det är bara bilarna jag personligen sett och läst om här, har då sett 4 stk på 1.5 mnd här uppe och läst om några redan här.

Eddy
Det må hända att det lär dyka upp fler bilar med samma fel, men det innebär fortfarande inte att alla kommer att drabbas. Produkter är ju inte tillverkade utav enbart en tillverkare. Kan ju vara spjäll tillverkade utav en viss tillverkare som är drabbade. Sen lär de väl ha förstärkt dem i nyare motorer, alternativt ändrat konstruktionen av spjällen för att öka hållfastheten.

Jag tycker bara det är fel att påstå att alla kommer att drabbas. Visst det är synd om dem som har drabbats, det är ju inte något som man vill vara med om ännu hellre behöva pynta ut pengar för.
Sen börjar siffran med all säkerhet på 0,?? då 1,00 skulle motsvara 100% vilket jag finner högst osannolikt.
bm
115
bmw145
530D-11 F07
116 -05
z4 coupe -06
Igen av Er som har haft problemet svarade på om ni byt styrenhet ? BMW GBG informerar om att men känner till problemet, men 95% av dom som råkat ut för detta har byt styrenhet till (KCR) eller likande , hur är det med er som har haft problemet ? Byt eller ej ??

mi
41
micke335
335 coupe-07 (såld)
116 -06 (såld)
530D -06
Chris87

Vem är det som påstår att alla kommar att drabbas? Du är den enda som skrivar det!??

Hur är det du räkner? efter 0,9% kommer vel 1% ??

te
24
teflon.don
BMW 530D M-Sport -04
chris 87

ja du verkar ju ha svar på dina frågor så varför fråga eller spekulera med oss som vet vad som händer med min bil, självklart så kommer det att hända dom flesta som ha samma spjäll, inte är det då olika tillverkare på samma spjäll. dessa optimerade spjällen du tros veta mycket om finns det flera BMW ägare som plockar bort, det är ju lustigt att man på ett par veckor har fått kontakt med ett flertall som har samma problem, man ser att det kan hända när som helst, från 5000 till 17500 mil ha jag noterat, nu när man ha bytt motor och plockat isär och gjort precis allt jobb själv så borde man ha lite bättre insikt en många av dessa tycks veta figurer som det finns gott om på denna sida, jag skriv för att dela med mig av min otrevliga händelse och gör det för att på nåt vis kunna förhindra samma missöde för någon annan som har en sådan motor i sin BMW. Spekulera på du....

Eddy
te
24
teflon.don
BMW 530D M-Sport -04
chris 87

förresten så är 1,00 EN PROCENT och 100,00 HUNDRA PROCENT.

Eddy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.