|
Sida 5 av 16
|
|
|---|---|
|
micke 335 vodoo dockerna där kan jag vara med på också :-) är det så att du bestämmer dej att renovera motorn så hör av dig, tror det blir billigare att köpa min motor och plocka delar ur den, tror det kommer att bli en hel del efterfrågan efter delar till dessa motorer, dom är inte så lätt att få tag på och det lär ta slut på begagnade när tillräkligt många ha råkat ut för det här haveriet. Ska fortsätta med mina spjäll nu, ha tagit bort dom på den nya motorn nu och ska sätt skruv i hålen nu... Eddy |
|
|
micke335, Det där (nya) spjället som sitter framför motvarande trasiga cylinder är skumt. Jag (observera) tror att det suttit ett trasigt spjäll där som varit grundorsak till haveriet. |
|
|
teflon.don, Ja skruvar till spjäll brukar ju vara stukade i ändan. Frågan är i så fall om skruven eller axeln går av först? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Detta är ju inte alls kul at se, detta måste vara välkänt i hela EU av BMW och dessa drabbade ägare det rullar ju betydligt flera dieslar där. man undrar hur dessa ägare blivit behandlade av BMW. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Inte EU men jag läste någonstans att BMW tar detta på goodwill i någon delstat i USA. | |
| I pdf:en som finns tidigare i tråden från PMW ( kul namn på fristående bilmekaniker!) angående hur man tar bort spjällen står " Although BMW UK will generally treat each case om its merits and "listen with a sympathetic ear" to any claims on a car out of warranty..." Detta tyder ju på att man i England är friskostiga på goodwill när det gäller dessa haverier. Märkligt att man har en helt annan inställning här. Ännu märkligare vore det om en fristående BMW mekaniker i Micke335:s fall verkligen har mörkat ett spjällhaveri när BMW Sverige sedan tidigare ändå bara skiter i goodwillanspråken på spjällhaveri. Borde det egentligen inte finnas goda goodwillmöjligheter på ventilknas efter 10 300 mil? | |
| Enligt forumet på BMW land så har BMW ofta varit generösa angående detta problem i England. Där framgår också att det är en försvinnande lite del som råkar ut för det. Det hjälper dessvärre inte den stackare som blir drabbad och inte får någon som helst hjälp av BMW. | |
|
Freude am Farren "Ännu märkligare vore det om en fristående BMW mekaniker i Micke335:s fall verkligen har mörkat ett spjällhaveri när BMW Sverige sedan tidigare ändå bara skiter i goodwillanspråken på spjällhaveri" Det virker också konstigt på mig... Man kan bara konstatere att jag står med en död cyl 6 med "ventilknas" och det var med det enda jag viste då jag skrev här till AP.. Jag vet at ventilar och kolvar inte bare raser utan grund, och speciellt inte bara 1 cyl. Någon på AP lagde derefter inlägg ind om de her swirl flaps, och när jag så gik i garagen och tittade på insuget ser det konstigt annorlunda utt, skruvarne ser helt nya utt, överdelen på spjället är lysere, själva spjällen är helt svart men dom 5 andra är mere brune... om det här spjäll kommer från en annan bil kan man kun gissa på, jag vet det inte. Men om inte, ja då tycker jag bmw har ett helt annat problem med en dieselmotor som är rasat utan grund.. |
|
|
"Enligt forumet på BMW land så har BMW ofta varit generösa angående detta problem i England. Där framgår också att det är en försvinnande lite del som råkar ut för det. Det hjälper dessvärre inte den stackare som blir drabbad och inte får någon som helst hjälp av BMW." Ja men då tycker jag bara att bmw sverige också burde hjälpe den "försvinnande lite del" i sverige och dom 2-3 stycker her på forummet. |
|
| I USA finns inte problemet då BMW inte sålde dieslar där tidigare vad jag har förstått. | |
|
Backard, ok, jag kan kanske förväxlade USA med England. Hursomhelst, det är variation på goodwill åttagandet värden över. Jag tycker riktigt synd om de som råkar ut för ras, det borde BMW också göra. |
|
| Vilka modeller ex. 530D 330D etc. samt vilka årsmodeller på dessa bilar har detta konstruktionsfel? | |
| Alla dieslar från slutet 2001 och framåt till minst 05/06, senare kom en ny modell på spjällen. Jag vet inte om de nya är bättre men de är kraftigare, ser ut som ett rör som är urfräst med två långa öppningar för att ersätta den klena spjällaxeln. | |
|
:-) :-) :-) Jippi Jippi, nu är motorn bytt och den startade direkt man vred om nyckeln, trodde att man skulle behöva en dator uppkopplad man tydligen funkar allt, mycket jobb med motorbytet men man klarar det själv om man bara törs :-) Eddy |
|
|
förresten så plockade jag bort mina spjäll i den nya motorn och det funkar, inge mera tankar om dessa spjäll i min bil :-) Eddy |
|
|
Om bmw låsas som att det regnar som vanligt, varfö inte bara skriva ett brev till alla ägare. Man åker in dom plockar bort dom och dieseln lever vidare. Men Nej. |
|
PinZ |
Jag har en 330D -04 och min bil började rycka konstigt häromdagen och när jag läst en del här så demonterade jag insuget och hittade där ett trasigt spjäll. Som tur var hade det inte trillat in i motorn. Spjäll axeln hade gått av och skruvarna satt kvar. Brottet på axeln var dessutom på svagaste stället. Precis i det gängade hålet för skruven. Konstruktionen i sig är inte vek jag demonterade samtliga spjäll och de som var hela var relativt stadiga. Enligt mig rör det sig nog om ett utmattningsbrott orsakat av vibrationer och tryckförändringar. Jag tycker dock att konstruktionen känns lite konstigt med 6 separata hål för vevhusventilation men det finns väl någon tanke bakom det också. Bilen går bra efter att spjällen är borta. Värt att notera är att jag ännu bara kört ca 9mil efter detta. Enligt min lokala BMW verkstad finns spjällen inte att köpa lösa utan man måste köpa hela insuget som till min snurra skulle kosta 4905:- När jag frågade om det hela märkte jag att de direkt visste vilka spjäll jag talade om och på frågan om jag kunde köra utan svarade de naturligtvis att de inte visste om det skulle gå bra. Men de försökte i vart fall inte sälja mig ett insug om vi säger så. |
|
Tag det inte illa upp om jag inte förstår dig rät;0) " Spjäll axeln hade gått av och skruvarna satt kvar. Brottet på axeln var dessutom på svagaste stället. Precis i det gängade hålet för skruven. Konstruktionen i sig är inte vek jag demonterade samtliga spjäll och de som var hela var relativt stadiga. Enligt mig rör det sig nog om ett utmattningsbrott orsakat av vibrationer och tryckförändringar." Men en konstruktion som inte tåler " vibrationer och tryckförändringar" är vel en vek konstruktion? |
|
|
Ni som tar bort dessa och speciellt när ni ser att det är trasigt, ta bilder mycket bilder så vi alla får se, detta kan dessutom användas som bevis. Har inte X5 denna 3 liters motor? |
|
PinZ |
Micke335. Ok jag kanske var lite kryptisk men om jag försöker förklara det hela så här. De spjäll som var hela satt stadigt och jag fick i princip bryta sönder dem med en kraftig tång för att få loss dem. Jag tror inte att spjället i sig är underdimensionerat för krafterna det utsätts för. Det vill säga.. tror inte att vakumklockan som reglerar axeln orkar byta sönder det. Eller att tillfälligt höga turbo tryck skulle orka trycka sönder det. Däremot kan det ju vara så att det inte är tilltaget med hänseende på långtids utmattning och då kan små krafter under lång tid skapa mickrosprickor mm specielt om det finns en brottanvisning . En annan orsak kan vara att det är tillverknings problem som gör att vissa spjäll går sönder medans andra ser ut att hålla i eviga tider.(Toleranserna på de 2 skruvhålen kanske ?) Jag skall bifoga bilder, kanske hinner med detta ikväll. Att riva ned plastkåpor och lossa insuget tog ca 1h och ca 35 att montera tillbaka då man visste var alla skruvar satt. Längst tid gick åt till att hitta lämplig skuv att plugga de små hål som blir kvar efter att spjällen plockats ur. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.