|
Sida 3 av 16
|
|
|---|---|
|
micke335: Hilsen fra KBH. Forstod godt din danske ironi ;-) |
|
|
Micke335, Det är lungt, jag spelar med. ;-) |
|
| hehe tak i 2 ;o) | |
|
Bilen är kommit hem! Ok...kolven i cylinder 6 är död! Der sat en halv ventil fast i kolven som har fået en del stryk.. toppen är heller inte snyg. Jag kan inte se någon fel på insuget (spjäll), allt ser utt som vanligt? Nu undrer jag bara vart förenade bil har gjort av kamakslerne och högtryckspumpen??? Tyvärr vet jag inte hur man lägger upp bilder, men vid interesse kan jag maile dem... Mvh |
|
| Jag vart paranoid efter att ha läst den här tråden så jag kavlade upp ärmarna och tog bort skiten idag. Tog 3h å f-n va gött det känns att vara kvitt dom där spjällen. Så vitt jag kunde se var det inget som var på väg att ge upp (15100mil på mätaren) men nu slipper jag ivf fundera över det. | |
|
micke335, Tråkigt att det är så illa med din motor. Om ett spjäll lossnar kan det hamna så att ventilen inte stängs och pang kolven slår i ventilen.... Kan det finnas en chans att en spjällenhet är utbytt i felsökningssyfte? Det vore intressant att se dina bilder. Du kan ladda upp dina bilder på någon annan site och länka dit. |
|
|
ja då va min motor ute, kommer att lägga ut bilder på mina spjäll och motor bytet, kan nästan med all säkerhet säga och hålla med att det kan vara ett spjäll som ha fastnat i dina ventiler och på så vis slagits sönder, ta lös insuget så ser du. Nu när jag fått hem den nya motorn tog jag lös insuget på den och ser att det är samma spjäll där, alltså ingen uppgradering även om motorn är tillverkad -04 som det står på motorn. Ska försöka göra en sida nu där jag kan lägga upp bilder. Eddy |
|
|
Jag har precis stået och tittat på spjällen vid cyl 6 och överdelen och skruvarne ser helt nya utt??? själva den "flap" inne i insugninghullet är mycke mörkere än dom andra..(kanske värme undar havariet) eller dom har hittat en annan?? jag har ju skrivit mails till förenade bil om konstruktionsfel och dom var 1 vecka längere än avtalt om att byta om på högtryckspumpen (som dom först trodde at felet var) så för mig ser det utt som något är bytat.. Jag är mycket näre på att anklage förenade bil for svindel, provar dom att dölja felet genom att byte delar på spjället? jag mener, en ventil knäcker vel inte bara sig själv...och varför är spjället inte smutsigt som dom 5 andra? Förenade bil eller bmw sverige har inte svaret mig på min påstand om fabrikationsfel...det enda dom säger är att garantien inte gäller längere (som om jag inte vet).. |
|
|
micke335, Du kanske förstår vad jag fiskade efter men jag skrev snällt. Nya skruvar luktar mörkläggning... |
|
|
låter mycket mystiskt, om fallet skulle vara så så syns det ju ändå i cylinderlopet om du lyfter på topplocket hur dom än har gjort, jag kan bara inte fatta att inte BMW har stake nog att erkänna detta fel, vore jag du skulle jag öppna motorn och ta bilder... Eddy |
|
|
Jag tror i misuppfatter mit forsök på att skriva svensk;o) Motoren ÄR oppen! jag har tagit bildar, men jag har ingen aning om hur man lägger dem hit!! |
|
|
på tex www.geting.se kan du ladda upp bilderna och sen bara klistra in länken i tråden //IS200-01, RX300-03 |
|
|
om ett spjäll ha hamnat i cylindern då syns det på kolven, ser du skador på sexans kolv som inte dom andra kolvarna har eller? jag hade också tänkt lägga upp bilder men man ska tydligen vara promedlem då, kostar typ 185kr så man måste kanske göra det...bli pro medlem alltså :-) jag ha då kollat lite på denna länk där en kille tagit bort sina spjäll och pluggat igen själva splällaxelhålen med skruv och packning på tub, funderar starkt på att göra likadant på min nya motor innan jag lyfter in den, kan förstöra dom som sitter på den gamla och göra ett försök, är tacksam om nån ha provat detta och som kan berätta om det påverkar på nåt vis...motorns gång, avgassvärden, mm, mm. Eddy |
|
|
Jag gör ett forsök på att visa bilder så här... Länk Länk Länk Länk Länk Eddy |
|
| Se också denna pdf Länk med bilder på vad som kan hända om en spjällskruv åker in i förbränningsrummet. Det är tajt i en diesel. | |
|
Jaha, du hann före teflon.don, våra länkar bekräftar varandra. Hoppas ni får rätsida på det hela, stå på er! |
|
|
AKN: Det är mina egna bilder dom som jag ha länkade till, mycket bra tips det du la ut, där fanns även en länk som man kunde köpa plug till dessa insugshålen om man vill ta bort dom, här är sidan där dom finns... Länk Eddy |
|
|
17.100 mil på vår. Funderar starkt på att ta bort dom när tid finns. Skrämmande! |
|
|
Märkligt att inte fler har blivit drabbade då enl. den pdf'en även 320D E46 hade samma lösning... M V H Stephan |
|
|
Läskiga bilder...Hoppas BMW tar reson. Såg på bilderna att spjällen skiljde sig en hel del från mina, bilen byggd 11/04. Jag hade samma "hus" som i länken från e60.net på sidan 1, där axeln även har stöd på nedersidan. Jag satte in en liten bågfil i huset och kapade axeln och sen pluggade med gängpressande skruv + epoxilim, men dom pluggarna såg ju väldigt smidiga ut åxå och inte var dom spec dyra heller. Motorn går lika bra som vanligt efter proceduren. Avgasvärdena har jag ingen aning om men jag har svårt att se att det skulle bli ngn skillnad annat än möjligen på tomgång |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.