AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
171.157

Min bmw 530d är totalhavarerat vid 10300 mil

Sida 2 av 16
Skandal att BMW inte återkallar dessa bilar. Samma sak med bensinmodeller med direktinsprutning som också drabbats av problem. Åtminstone kunna man hjälpa sina kunder som har råkat illa ut och inte längre har garanti. Skärpning BMW tack!!
te
24
teflon.don
BMW 530D M-Sport -04
falsterbo:

Be dom att kolla upp dessa spläll som sitter i själva insuget som du ser när du lyfter bort motorkåpan, på BMW i Östersund tog det max 10 minuter att ta los insuget för att kolla upp det och dom tar väl c.a 1.000:- timmen så det kostar max det för att kolla upp det felet, spjälen vet jag inte priset på men borde vara mycket billigare än ett motorbyte, du ska känna dig glad om du kan åtgärda detta problem innan nåt motorras när det tydligen kan hända när som helst, vissa bilar ha gått under 10.000 mil och vissa strax över 10.000 mil min hade gått 18.000 mil och man ha alltid hört för att det är ingenting på en diesel. Motorn jag ha köpt nu har gått 17.000 mil och där måste jag kolla spjälen så inte samma missöde uppstår igen, ha inte börjat med skruvningen än, funderar på att göra själva motorbytet själv och sedan lämna in bilen så dom kan köra bildatorn på den innan start. Tycker verkligen att BMW borde stå för en stor del av kostnaden i varje fall, jag menar det är ingen ny bil men dom är inte så billiga heller, min gav jag närmare 250.000 för för bara 2.5 månad sen för att den var så fin och hade allt jag ville ha på den, solidsvart, sport&komfortinredning i caramel/napaläder, stora M-paketet, 19" M6-fälgar, mm, mm. Tänk om man kunde samla ihop alla som har fått detta fel på sina BMW bilar och gått ihop via Plus på tv eller nåt, det verkar inte bara vara 530d utan även 320d och andra diesel motorer med dessa spjäll i samma tillverkningperiod, rent ut sagt för JÄVLIGT att ingenting sägs eller görs från BMW:s sida, tror många skulle välja att lolla upp detta felet om dom visste om det, man skulle kunna ha det på ett 5000mils intervall i samband med annan service...

Eddy
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
HeJ!
Jo, det kan du. âr flera som har gjort detta. Fins en fin beskrivning på e60.net(?) Den var länkad här för bara några veckor sedan. Âr man bara lite mekaniskt begåvad så ska inte detta skapa några problem. Man ska kolla att spjällen rör sig fritt och ev.(helst) tvätta bort avlagringar.

MVH
Sakke
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
DrSakke:

På första sidan i den här tråden så länkar jag till den engelskspråkiga guiden... ;)

Vi kör en repris: Länk

falsterbo:

Ingen har postat att det har varit några problem med försämrade avgasvärden.

Hilden:

Det var någon i E60-tråden som hade de förstärkta spjällen men tog ändå bort dem, någon av spjällen var lite halvlös redan...

Mvh
mi
41
micke335
335 coupe-07 (såld)
116 -06 (såld)
530D -06
rob_t_j72

bilen är 06 model med 231 hk (start knap)...

Jag är så p.... förbannad över min bil och har skrivit til bla auto motor & sport om dom ville skriva om detta problem med rasad motor, men där var desvärre inget större interesse..

Men bmw skal nu nok få lite reklam från mig, en kompis har ett bilsläp och efter vi har skrivit, typ "Hur många dieselmotorer skall rasa innan bmw erkänder konstruktionsfelet??" kommar bilen att stå mycket näre bmw i malmö någon gånger i veckan. Självklart bliver texten skrivit efter svensk korrektur läsning:o))..

Jag tror inte bmw bryr sig alls men när motoren är fixat kommar texten att bli bytat med "www.bliluradavbmw.se" eller något liknande, och en fin liten hemsida kommar att poppe up på internättet..

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
micke335:

Jag förstår dig, skulle nog inte heller dra mig för liknande aktioner...

Hilden:

Hellraiser hette han som hade uppgraderade spjäll:

Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Från:

Länk

"Now when the swirl flaps are removed, the result is the same as they were sticked in open position, right.
So I've started wondering, how does it affect the particle filter especially, since the WDS says the following:

Swirl flap control DDE 4.0:
The controllable swirl flaps are located in the intake pipe and are closed or opened depending on the operating status. The flaps are closed at engine speeds below approx. 2000 rpm and injection volume below 30 mm^3.

Function:
The pressure converter connects the vacuum unit with the vacuum supply by means of hoses. When activated by the DDE control unit, the changeover valve switches vacuum to the vacuum unit thus operating the control rod and closing the swirl flaps. The control rod is up against the rear stop when the swirl flaps are open.

Troubleshooting:
Fault code 1A22 "Swirl flaps" is stored if a defect occurs in the activation of the pressure converter.

Effects of faults:
Swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect.
Swirl flaps stick in closed position: Power loss of approx. 10 % at higher engine speeds.

I'm still happy I removed them though..."
E3
1.828
E36
USA bilar
micke335: Har du haft kontakt med andra motortidningar? Teknikens Värld? Vi Bilägare? Vi bilägare brukar ju inte ha nåt emot att klanka ner på bilar som inte heter Volvo eller Saab så de borde vara rätt intresserade
Sen har vi ju skvallerpressen dvs kvällstidningarna, Expressen och Aftonbladet, där brukar ju Robert Collin vara poå hugget
Glöm inte att automotor & sport älskar BMW och lever på deras välvilja att låna ut testbilar o.s.v.
mi
41
micke335
335 coupe-07 (såld)
116 -06 (såld)
530D -06
@ E36

Jag vil ta kontakt till dem som du har skrivit, tack för förslag;o)

Jag skal bara lige väre helt sikker på vad som har händt med motoren när den kommar hem på måndag...
Njuren
falsterbo: Köp en Golf så slipper du bekymmer ;-)

"the things you own end up owning you"
mi
41
micke335
335 coupe-07 (såld)
116 -06 (såld)
530D -06
Nu har jag skrivit till...Teknikens Värld, Vi Bilägare, sydsvenskan, aftonbladet...så får vi se?
Njuren
haha läste det i en annan tråd därav min kommentar :)

"the things you own end up owning you"
ol
74
olv
535d -06
Det är väl lika stor risk på en 535d -06 också då eller är det någon förbättring på den måntro?
te
24
teflon.don
BMW 530D M-Sport -04
olv

Vet faktiskt inte, dom som äger sånna bilar få väl se när bilen gått några tusen mil, BMW lär ju inte utfärda nån varning eller servicemeddelande om falet skulle vara så....

Eddy
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Behöver man vara orolig för en 118d-08?

Mvh
Kristoffer
DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Hej!

Har mer eller mindre bestämt att byta ut vår E39 mot en 520d. Någon som vet från vilket år som detta konstruktionsfel har blivit åtgärdat?
mi
41
micke335
335 coupe-07 (såld)
116 -06 (såld)
530D -06
Vilket konstruktionsfel??

Mvh Förenade bil malmö

;o)
"Vilket konstruktionsfel??"

Det fel som leder till att spjällskruvar och/eller spjäll åker in i förbränningsrummen. Spjällaxlarnas diameter lär har uppgraderats på senare årgångar och det bör finnas en god anledning till det.
mi
41
micke335
335 coupe-07 (såld)
116 -06 (såld)
530D -06
Jag ber ursäkta for min danska humor:o)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.