|
Sida 15 av 16
|
|
|---|---|
|
Hmmm vad kostar det att byta ut dessa? Känns ju lagom kul att ha ett potentiellt motorras pga av dessa skitsaker. /T |
|
| byta ut swirl flaps? Det var jag inte om BMW gör, men det är väl bara att fråga? Annars verkar många här ha tagit bort dem enligt någon DIY. | |
| Man måste byta insuget, går ej att köpa bara flapsen. | |
|
Detta problem är DEFINITIVT ett konstruktionsfel. Jag har begärt Goodwill för min BMW530D som rasade för en månad sedan. Redan i oktober 2009 frågade jag Förenade Bil i Malmö om jag skulle ta bort spjällen. Det sa då att detta fel var mycket ovanligt och att Micke som började tråden trimmat sin bil och att det var därför den rasade. Det rekommenderade mig att inte DE inte skulle demontera, undersöka eller ersätta swirflapsen. Mitt krav har jag p.g.a. av en extrem arbetssituation precis skickat. Därför jag vet inte hur det kommer att gå. dock vet jag att nästa steg för mig, om inte BMW eller Förenade Bil i Malmö AB tar sitt ansvar, är att kontakta Allmänna Reklamationsnämnden, BMW:s huvudkontor i Munchen, en avokat, och om det måste gå så långt även EU-domstolen. I EU-domstolen där kommer BMW att få förklara varför bilägare i EU-landet England får Goodwill medan vi mesiga svenskar får nöja oss med: "Det kostar 200 000 kr, men vi bjuder på en tvätt". GÖR INGET MISSTAG KÖP INTE EN BMW MED SWIRLFLAPS. Det råder ingen tvekan om att om att det på min bil är ett kostruktionfel, som ALDRIG hade klarat en normal livslängd. Jag har i detalt undersökt kontruktionen. Den är så undermåligt att bilen inte borde fått lämna fabriken. GÖR INTE MISSTAGET att låta swirflapsen sitta kvar se orsak och verkan på Tor |
|
| Jag tror du sparar mycket tid, pengar och frustration på att lägga ner caset. | |
| Har du råd att förlora så säger jag "kör på" | |
|
Kane - Varför skall han lägga ner någon som BEVISLIGEN är en bristfällig konstruktion redan från fabrik. Jag får stora hickan när jag läser detta. För jag vill verkligen inte att min BMW 535d skall drabbas av detta. Det är en årsmodell 2006.. har för mig att det förvissa fortfarande sitter flaps men att dom var förstärkta då (men fortfarande kan ju samma problem ske). Stämmer detta? /Micke |
|
|
För att det är Bmw man processar emot. Att visa en youtubefilm med en bruten axel räcker inte. Det kommer krävas en hel del och kosta en del pengar. |
|
|
Så man skall vika ner sig bara rakt av för att det är BMW. Jag håller med honom till 110% att dra det hela vägen till Europadomstolen. Jag vill också höra hur dom förklarar att det går på goodwill i england men inte här. För trots allt är det klargjort att det är en bristfällig konstruktion och det tror jag det är svårt att komma undan, speciellt eftersom dom mer eller mindre erkännt det då man ger ut goodwill reperationer på detta i andra länder. |
|
|
Kan bara instämma, självklart skall han stämma dem om de inte tar sitt ansvar, hade alla agerat mera kraftfullt så hade BMW tvingats åtgärda sådana här fel.... |
|
|
Ge upp är inte min grej! Dessutom rör det sig inte om en fråga utan om två olika ärenden:: 1. BMW har gjort en konstruktionsmiss och borde återkallat bilarna 2. Förenade Bil i Malmö rekommenderade mig att inte lyfta insuget 2009, trots att jag varit tydlig med att jag var orolig för felet och på en arbetsorder beställde undersökning av spjäll i insuget. Dessutom tänker jag inte riskera egna pengar, jag har gjort en förfrågan om rättshjälp. Och detta kommer att göras om det behövs. Börjar Förenade Bil slingra sig... Så har jag många historier att berätta om massor med uteblivna arbeten och "olycksfall" och grovt slarv. Dessa historier är de senaste åren dokumenterade med bilder och PowerPointPresentationer. Allt kommer att offentliggöras. Dock håller jag på detta då det finns EN (1) person på Förenade Bil jag litar på och som har hjälp mig genom alla dessa väldigt märkliga historier. Tor |
|
| Hmm , så 535d -08-09 har dessa swirlflaps oxå??!! | |
|
Till: thrilled! GÖR INTE SAMMA MISSTAG SOM JAG! Ta bort skiten. Jag var ju med när insuget lyftes, det tar ca. 20 minuter att plocka av i maklig takt. Jag räknar med att det tar en timme att: - Plocka av bågen ovanför motorkåpan (4 stora torx) - Plocka av motorkåpan (ca. 8 ca. 5 mm torx) - Lossa skruvarana till insuget 12 st. 6 kantsskruvar + 5 stycken lite större sexkantsskruva. - Demontera vakuumklockans axel, två torx, sedan bara klämmor! - demontera samtliga swirlflaps - montera täcklock från www.pmw.cu.uk - (eller såga av klippa av befintliga axlar och täcka axelhålet med en maskinskruv, kanske M5 och montera tillbaka) - Sedan skulle jag stark rekommendera dig att sota av insuget (lite extra tid i så fall) - Montera tillbaka insuget (som jag ser det behövs inget nytt materiel alls, packningarna är av mycket hög kvalitet och av silicon). Dvs. 1,5 timmars - 2 timmars jobb Att mecka med BMW är en fröjd, allt är så perfekt och lättmeckat att vem som helst klarar av det. Det vet i gudarna vem som kontruerade swirflapsen, det verkar vara av gammal Kinesisk k.valitet Du behöver dock en ganska stor torx bits får att ta av bågen som sitter över motorkåpan, jag kan tänkta mig att den kostar uppemot 40 kr på Biltema. Och VIPS så har du sparat en motorreparation/byte för mellan 100 000 - 200 000 kr. Missförtå mig inte jobbet är lätt, akta bara så du inte tappar ned någon hylsa, som sitter i insugets skruvhål, i en cylinder. Tor |
|
|
Tormat, Tack för en utförlig beskrivning... Länken gällande täcklocken funkar inte. Även om jag byter ut pmw.cu.uk till pmw.co.uk. Eller menar du kanske det så enkla bmw.co.uk? Isåfall vad heter delen man skall beställa på engelska och kan man beställa den direkt från hemsidan? /Micke |
|
|
tormat: För att du ska kunna vinna vid en eventuell rättegång kommer du behöva materialundersökningar av delarna på din bil, vilket kommer att kosta dig väldigt mycket pengar att få utfört. Att andra råkat ut för motsvarande betyder inte att själva händelseförloppet är det samma som i ditt fall, utan enbart resultatet. Om du stämmer BMW lär de kräva att få in din bil för analys, antingen av BMW AG eller av fristående oberoende firma och då räcker det med att BMW hittar minsta lilla antydan på att bilen är eller har varit trimmad så kommer du med stor sannolikhet förlora eftersom att BMW klart och tydligt friskriver sig allt ansvar för eventuella skador och liknande som kan uppstå ifall bilen är eller har varit trimmad. De kommer yrka på att skadorna uppstått på grund utav trimning och jag är helt övertygad om att det inte finns fullständiga bevis för att någon av de bilar som råkat ut för likartade fel, vare sig i Sverige eller utlandet, aldrig varit trimmade. Jag säger inte att du ska ge dig, men oddsen för att vinna detta fallet är väldigt små. Rättshjälpen som fås via försäkringen kommer antagligen inte täcka alla utgifter som du kommer behöva göra så jag hoppas att du har tillräckligt med eget kapital om du nu verkligen vill komma ända upp till Europadomstolen. Måtte du inte förlora i någon rättsinstans för det kan komma att kosta dig dyrt. |
|
|
Till: chris78 Att konstruktionen på min bil är undermålig/felaktig råder det inget tvivel om. Så här ser konstruktionen ut: En 4 mm. stålaxel har fräst ned till under halva diametern för att fästa spjället mot en plan yta. Jag uppskattar att det då kvarstår, är en halverad axel med ca. 1,9 mm. gods i radie kvar. I denna axel har det borrats ett hål och gängats får en ca. 2 mm. tjock skruv. Obs! Nu kvarstår mycket lite gods i den först halverade sedan genomborrade axeln. Vartenda gängskär utgör en brottanvisning. Har axeln gängats efter halveringen så tror ja att stålet i den lilla yta som skall utgöra hållfastheten i axeln, utmattats redan vi gängningen, jag skulle tippa att flera axlar går av redan vid gängningen. Vad värre är, och det syns tydligt: är att de inte lyckats träffa i centrum på axeln när det tagit upp 2 mm. hålet för skruven. Hålet är INTE centrerat! Detta måste bero på kvalitetsbrister med tillverkningen. Sedan gäller min sak i första hand inte om det är en svag konstruktion. Det anser jag är bevisat, av alla de maskinskador som har denna konstruktion har orsakat i den motorer som har den. I första hand handlar det om varför inte Förenade Bil AB i Malmö rekommenderade mig att undersöka spjällen. NEJ min bil är inte trimmat och har aldrig varit det. Det har funnits en ägare innan (förutom Bilfirmor och säljare). Denna person är en direktör i 60 år åldern som äger ett konstruktionsföretag i Norrland. Det är ingen kille med bakvänd keps på huvet och guldkedja runt halsen, som köper breda fälgar för alla sina pengar. Jag kommer att undersöka de övriga spjällaxlarna för att se om de ha samma ocentrerade borrhål. Bra ide med materiel kontroll föresten, bilderna på axeln kommer att skickas till ett företag på västkusten som gör materielröntgen underdagen. Jag pratade nyss med ägaren, han sa så här: - Varje gängskär utgör en brottavisning, det kan smälla av precis när som helst - Om att hålet inte är i centrum: Detta är INTE bra! Jag tror nog han kan röntga mina axlar ;-) Tor |
|
|
Till: thrilled: Förlåt, jag skrev länken ur huvudet :-) Här kommer länken till PMW Länk Det verkar som om demonteringen av swirflaps även har andra positiva effekter, se inklipp nedan från en som satt på PMW:s täcklock: ----------------------------------------------------------------------------------------- "Hi Guys, Thank you so much for the advice and service received today, the swirl flap mod and new filters have made the car feel like it was when I first collected from showroom. I will certainly not hesitate to circulate your name amongst my friends and family as good “Old Fashioned Service type organisation backed by expert knowledge and state of the art equipment. Thanks again, see you at next service time Barry Rutherford" --------------------------------------------------------------------------------- Jag kommer i helgen att demontera och rengöra alla swirflaps, jag kommer att ta fotot på dessa och på insuget. Detta för att undersöka om alla hålen är felborrade. I det dokument jag skickat till FB och BMW, finns mer information, du kan få en PDF-kopia av hela dokumentet om jag får din e-postadress. Tor |
|
|
Tormat, Tack för tipsen! Jag beställde idag 6 st Swirl Flap pluggar.... Förresten vad är dom tidigare varningarna på swirlflaps strul? Jag fick lite spunk idag när jag körde så gick bilen perfekt som den alltid gjort och så helt plötsligt tappade jag lite kraft i motorn och den var väldigt "hoppig" i varven och hoppade lite upp och ner mellan 2000-2500 varv.... Höll på så i ca 30 sek och sedan var bilen helt normal igen. Detta var när jag åkte ca 80km i timmen som det helt plötsligt uppstod. Detta gjorde iaf att jag slog slag i saken innan Swirl flaps problemen drabbar mig med! Nu skall jag bara hitta en bra firma/person som kan sätta dit dessa pluggar till en hyfsat billig peng också? Har ni några tips (bor i Linköping). Duktiga hemmamekaniker är också välkomna att höra av sig :) MVH /Micke |
|
| Köper man dessa pluggar på Bmw? | |
|
@delorian här har du några alternativ Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.