|
Sida 14 av 16
|
|
|---|---|
|
Det är bättre att byta! Källor alltså :) |
|
|
Tackar för responsen! Är inte dessa ventiler till för att strypa motorn vid sladd etc? Bra om svaren är mer utförliga från er som kan lite mer om detta;). Vad är de till för ? |
|
|
Länk |
|
|
Av allt sot att döma på bilden så borde ju ventilen vara skadad... Avgaser osv trycks upp bakvägen in i insuget. Kan ett insug från en faceliftad 525d passa? Den saknar ju dessa spjäll från fabrik. Kan det bero på att den har aningens mindre ventiler och således förbränner lite bättre på låg last/varvtal så att spjällen inte behövs? Blir förövrigt lite mörkrädd för framtiden när jag tittar under motorkåpan på min 525d, allt är ju plast! Insug, ventilkåpa, tryckrör från ic osv. Om ett tiotal år när all denna plast blivit skör av ålder och temperaturskillnader blir det inte roligt att mecka med dessa motorer... |
|
|
"Av allt sot att döma på bilden så borde ju ventilen vara skadad... Avgaser osv trycks upp bakvägen in i insuget" Sotet beror på EGR, man kör alltså tillbaka avgaser till insuget Länk och då blir det lite sot |
|
| Ja det har du ju så rätt i, tänkte inte på det! ;-) | |
|
Frågade BMW i Helsingborg om detta problem fanns på min 520d-08 och de svarade att det bara var 530 modellen som havererar pga spjällaxlar,så medvetna om problemen är de allt på BMW! Kör man för fort så hinner ingen se bilen;) |
|
|
Hej. Plockade bort spjällen idag.530d-01,31600 mil .Inga defekter alls. Samtidigt nya packningar och vacuumslangar. MVH |
|
| Härligt! | |
|
Självklart beror ju sotet i insuget på EGR-ventilen. Tur vi har dig Backard. Egentligen borde man koppla bort ventilen. Dock såg det ut att vara extremt mycket sot i ditt insug Stefan. Hade inte i närheten av så mycket sot i mitt insug. Hur har det gått med bilen? Monterade du det nya insuget. Hittade verkstan all delar från spjället? Angående att det endast är problem på 530 modellen så har de ju bevisligen fel. Minst ett av mina spjäll glappade och skulle nog lossnat inom en snar framtid. Har även läst om minst en till 320d som havererat. Kan ha varit på ett engelskt forum. Det är ju exakt samma konstruktion i de andra motorerna som har spjällen, så varför skulle det bara vara ett problem på 530? |
|
|
Häpp. Jag hade <censur>mycket sot i mitt insug när jag hade upp det ifjol somras. Spällen var på gång att lossna också så dom plockades bort. I samma veva gjordes EGR-bypass och insuget tvättades. Allt väl sedan dess! (Förutom att växellådan börjat strula nu, hmpf.) |
|
|
Jag äger en 530d e60 som är utplockad -03. Med 218hk motorn. Motorn har nu rasat pga dessa spjäll och jag behöver hitta en ny. Dock verkar det svårt, har blivit tillsagd att motornummret måste stämma och att det inte går att bara ta en motor från samma årsmodell. Motorn ifråga har motornr: 11000306827, ska även finnas ett nr som är:11000306826. Dem två ska vara exakt samma motor. Har väldigt svårt att hitta en sådan motor och hoppas därför att någon här ska ha koll på vad det är som skiljer de olika motorerna åt? Om man köper en motor som har annat motornr, men kommer ifrån en likadan bil med samma antal hk. Vad är de som skiljer? Och vad behöver man byta mer för att den ska funka i min bil? Vore väldigt tacksam för ett snabbt expertutlåtande. Mvh Tommy |
|
|
Motornummer är väl lisom chassinumret unikt för varje motor, så det blir nog svårt att hitta en med samma nummer. Eller menar du artikelnummer? Pelle BMW 530DA -02 Peugeot 206 cc -05 Amazon -69 Mustang -65 Cab |
|
|
Ja det har du givetvis rätt i :) Artikel nr menar jag förstås. Ingen som har erfarenhet av motorbyte på en tidig 03a? Mvh |
|
|
E på väg att köpa en grymt fin 330 D cab -05 11500 mil.... Har suttit och läst alla 15 sidorna.. Blir lite orolig, ingen kul läsning alls!! Eller så e det bara att köpa och montera bort spjällen med detsamma. Mvh "kluven" |
|
|
Hur är det med dom sista års modellarna 2009/2010 Behöver man modifiera dom med? Eller har BMW löst problemet med flapsen? stefan |
|
|
Eller kan man köpa utan swirlflaps från början typ. 525d från -07 o nyare. Borde finnas 325d med då dessa har 3.0 liter med. Är supernöjd med min. Valde själv detta alternativ för att slippa just swirlflapsproblemen. Mvh Jonas B |
|
|
Jag hade en e60 , och körde över 270 000 km med den utan problem med motorn sista turen jag gjorde med den hade jag 230 uppför hallands åsen söder ut :-) känns som om flapsen är ett överdrivet problem , dock stort om det händer , men verkar vara sällsynt |
|
| Gäller detta även 535d E61 modellen? | |
| gäller alla utom 325/525d | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.