AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
171.156

Min bmw 530d är totalhavarerat vid 10300 mil

Sida 13 av 16
mi
41
micke335
335 coupe-07 (såld)
116 -06 (såld)
530D -06
@ Gurkan28

Desvärre fick jeg ingenting fra Bmw, så bilen har stått i garage siden.

Jeg köbte en komplet motor fra en 08- 635d för en måned siden som er samme 3,0 som originalen, fast med dubbel turbo, men som jag har byttet til en original singel turbo..

Nu er det bara kodning av spridare och lite småfix som behövs innan uppstart..

Micke
är det samma på 325 från -07 occh framåt och 525 -07 och framåt?
hej har suttit och läst lite här om problemen med bmw dieslarna och har en fråga jag hoppas jag kan få hjälp med.

vilka modeller och årsmodeller är det som har problem med ventilerna i insuget ??
har funderat ett tag på att köpa en 330D årsmodell 01-04

MVH johan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Nu har inspekterat min 118d från 12/2006, dock ibruktagen 11/2007. Egenimport från DE 2010, 4600mil idag.

Jag kollade med spegel o lampor mm, plockade bort en hel del, men tänkte kolla först innan jag lyfter insuget:

Grejen är att jag kan inte se varken stången som ska reglera spjällen, vakumvetilen eller spjällens endpluggar.

DVS. jag kikade o vred spegel o huvud till förbannelse och är helt övertygad om att dessa skanas på min. Under insuget saknas mekanismen för dessa spjäll som visas här: Länk

Mao. verkar det finnas senare modeller utan spjäll, enligt realoem: Länk

Jag hittade även etikett på min: Länk

den verkar stämma med: Länk

Alltså, jag är 100% säker på att jag har insuget utan spjäll, men kan inte vara säker på om BMW i DE har bytt den vid service eller om den var levererad så.

Bilen f.ö. var visningsbil på BMW i DE innan den såldes 2007, om det nu skulle ha nån betydelse för insuget (knappast, men man vet aldrig. Inte vill man riskera ett motorras vid provkörning:).

Hursomhelst, det vore kanon om fler av er kunde kika lite under insuget, så att vi kommer till en konkret slutsats.

Under tider, slår jag ett par pling till BMW och BJ bil...

Mvh,

Zoltan
jag förstår inte problemet? Du säger ju att du är 100% säker att du har ett insug utan spjäll.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
japp. Men både beg.guiden (E60) och de flesta länkar till andra siter säger att alla dieselmotorer är drabbade.

Problemet är att jag undrar om det verkligen är så? Eller om det är bara de tidiga som har dessa spjäll?

Eller, det är väl inget problem egentligen, men man skulle vilja se konkret fakta om vilka modeller och årtal som har spjället...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Flera nyare dieslar med lite mindre hästar original saknar dessbättre spjällen t.ex. 325d/525d med nya 197Hk 3-litersmotorn och tydligen 118d också.

Det bästa är helt klart att kontrollera själv på sin befintliga bil om de finns. BMW är inte så konsekventa med vilka motorer som har spjällen...

Mvh /Robert
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
FD-Ormen: och här har enbild med spjällen och med samma artnr som din 7788194 Länk

MvH Bmw 4-ever
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
När jag tog bort mina spjäll såg jag att det var den gamla svaga konstruktionen trots att min bil är tillverkad november 2004. Så teorin om att alla bilar från -04 och framåt har den nya förstärkta spjällkonstruktionen stämmer inte på E46 i varje fall.

Märkligt att faceliftade 525or inte har spjäll men 530 har det, eller?

Fortfarande ingen som har besiktat sin bil efter bortmontering av spjällen?
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Det är massor som har besiktad sin bil efter demontering av spjällen och det har inte varit några problem.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag vet peter78w, det är det som gör mig så förvirrad. Samma art. no. verkar finnas med och utan spjäll, helt galet!

Dock står "UL" på själva etiketten med art.no., vad det nu betyder?

Men, hade jag haft spjällen så hade jag sett dels pluggarna till de och staget.

Jag ska förbi BMW någon dag och fråga lite.
Sj
98
Sjn
518i -88
Uppdaterar denna tråd med att fråga om någon har klarat brustna "swirl flaps" utan större motorskador?

Själv har man köpt en BMW 320D -2003, med nätta 34' på mätaren men i övrigt i bra skick. Inte gått helt 100 med trasig turbo som dom från bmw, men gick över till att bli helt orkeslös och svartryka som f.a.n. i dagarna mitt under semestern.

Kördes 6mil till verkstad. Startar och går bra på tomgång men inget laddtryck/ork och rök till tusen. Efter kontroll så visar det sig att insuget hade ett hål i sig vilket som verkar kommit från skenan på den cylindern vilket släppt och så vitt jag vet saknas.

Svartrök och orkeslösheten kan ju härledas till hålet i insuget så ett nytt insug ligger på agendan från BMW för ca 4500kr.. (finns ej pirat eller på bildemonterarna?) Mekanikern ser inget fel på cylindern så långt han kan se. Har inte tagit av insuget själv så vet inte mer än så. Kan motorn ha klarat sig bra i övrigt av en så stor del? Finns det några erfarenheter av det eller är det vansinne att lägga ut pengarna på nytt insug om man har mer omfattande arbete att fixa med?

Mvh Stefan
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Jag skulle nog vilja vara väldigt säker på att kolv och cylinder var ok först.
Har verkstan kunnat gå in och kollat med någon kamera? Annars är det ju svårt att se bara genom att ha bort insuget. Det fall jag har läst om så har motorn inte klarat sig. Men de handra fallen kanske man inte får höra nåt om. Har insuget blivi skadat eller är det själva monteringshålet för spjällaxeln du menar? I såfall skulle det väl bara vara att plugga det utifrån med en skruv för att kolla.
Om nu delarna tagit sig igenom utan att skada motorn så vet jag inte om det finns nåt mer som kan ta skada påavgassidan. Turbon? Katalysator?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
...och hur kan ventilerna ha klarat det?
Sj
98
Sjn
518i -88
Uppdatering med ny frågeställning.

Kollade insuget och ena spjällaxeln är av och man kan se en bit eller hela längre ner i inloppet på insuget. Verkstaden skulle försöka få upp den så vet inte hur stor bit det är och inte heller hur kanalen går så svårt att säga. Självklart så hade de ingen kamera heller vilket skulle varit bra.

Länk

Det är själva insuget som är skadat då det gått hål på det vilket orsakar noll laddtryck och svartrök, men det känns troligt att även ventilen är skadad tycker jag. Se bilden ovan, det är mycket sot vilket är förståligt, men jag tycker att det ser ut som att det gått mycket varmt. Kan det gå så varmt om spjället ligger och blockerar? Annars skulle jag säga att ventilen inte är helt stängd.. :/ Tomgång och start verkade dock lite för bra för ventilskador? Ändå kört 6-7 mil med hålet i insuget så "körbar" motor inom stor parantes.

Mvh Stefan

Om du har sån tur att spjället ligger kvar i insuget så är ju motorn oskadad. Viktigt alltså att få ut alla delar och kolla om något fattas.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
...och ta sen bort alla spjäll på det nya insuget innan du monterar det.
Sj
98
Sjn
518i -88
Ja, om hela delen ligger där så man får upp allt så är det ju guld och gröna skogar, men djupt ner och ev svårt att komma åt + att insuget ser skadat ut av värme? Kan det bli så skadat UTAN att spjället har ramlat ner och skadat ventilen?

Valet i kvalet med att montera på nytt insug och få hem bilen. Vill ju inte heller förstöra ev nytt insug om det är mer fel.

Mvh Stefan
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Om du har tur så har spjället fastnat innan det nått ventilen, men med tanke på allt sot i insuget så kanske ventilen är skadad eller så har delar från spjället fastnat så ventilen inte stänger.
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Enligt källor så ska dessa spjäll tillhöra "traction control".Tar man bort detta så stryps inte motorn vid sladd...Är det så klokt att ta bort dem???
Är det inte bättre att byta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.