AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
171.957

Min bmw 530d är totalhavarerat vid 10300 mil

Sida 12 av 16
Om nån skulle göra pluggar som passar på min -01 och är sugen på att sälja 6st så maila mig gärna... Tog bort mina spjäll monterade nya oringar och drog i en skruv men det läcker trots att jag limmade skruven med loctite
grrr :(

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Är det samma mått på spjällen för din motor som för min 330d -06?
Du skulle i så fall kunna få pluggarna billigt!
Ritning Länk på pluggar före 2004

Här finns det billigare pluggar att köpa Länk

Det blev en större dimension 2004.
pa
182
paa
530DA Touring -02
Andreas hur märker du att det läcker?
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Är det någon som vet vilket/vilka mått som skiljer sig mellan de före 2004 och de efter?

/ Peter
paa: det läcker lite olja som man ser underifrån, ser inte vart det kommer ifrån men det började när jag tog bort mina spjäll och det är ju alltid lite sot slabb i insuget. Det hörs inget utåt på tomgång lr förhöjd tomgång utan om det är det så kommer det förmodligen vid laddtryck, detta är ju dock bara gissningar har inte orkat kolla än pga all snö, har du nåt annat förslag kanske??

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
pa
182
paa
530DA Touring -02
Jag blev bara nyfiken eftersom jag gjort likadant. Låter konstigt om oljan kommer därifrån, visserligen är det ju oljigt i insuget men det borde ju sugas in i motorn istället för att läckà ut! Har du en läcka i pluggarna borde det väl märkas om du sprutar startgas runt insuget?
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Hej

har samma problem med min 530d sen jag tog bort spjällen har jag märkt att det läcker lite olja det droppar under bilen på vänster sida framifrån 40cm innanför däcket, men vet inte vart ifrån den kommer. limmade fast mina skruvar med loctite tyckte dom drog bra så har svårt att se att det ska komma därifrån.

Bytte även filtret på vevhus ventlilationen på samma gång var riktigt noga med att packningen hamnade rätt.
vart kan läckaget utav olja komma ifrån?

någon som har en anning?
mvh
Daniel
Kanske från oljestickan?
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Letade lite efter oljeläckaget imorse hittade det vid oljepåfylningslocket. Ser ut som att det pressas ut där. Vad kan det bero på? Igensatt vevhusventilation? Detta läckage komm i samband med att jag tog bort spjällen.

Kan det bara vara att packningen i locket är dålig?
Känner på mig att det är något annat.
När jag startar bilen så hoppar varmmätaren 1½mm upp och ner känns inte riktigt på tomgången men det synns på mätaren. Samt att när jag stannar med D på växelväljaren och håller på bromsen så blir det grövre gång lite som ett vibrerande ljud. Kanske bara något löst men man funderar ju då allt ihop komm på en gång.

Mvh
Daniel
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Har ni (Andreas och Gurkan) hittat vart läckaget kommer ifrån och vad det beror på?

Mvh. Bjarre
x-
1
x-rider
x5 3.0d-04
Hej allihopa. Är ny här på forumet:) jag har nu läst en del om dom här så kallade swirl flaps. och man blir ju minst sagt mörk rädd. jag har själv en x5 3.0diesel och blev ju orolig som attan. jag har inte sätt så många x5 diesel men dom var tydligen drabbade också:( så i dag skulle jag börja på att ta bort dom men kollade först under med en spegel men hittade inget stag eller vackum pump?? kollade då upp numret som är tc7789288. och såg då att det är ett annat insug mot dom som haft dom med swirl flaps. så jäkla skönt!!!! frågan är om det är en uppdaterad insug eller vad. såg att teknikensvärld skrev att det var borta 04 och upp? ville bara dela med mig av mina erfarenheter. hej hej.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har äntligen tagit mig tid att demontera insuget för att kolle de berömda spjällen. Såg inga skader på dem, men ett av spjällen glappar aningen relativt axeln vilket ju måste betyda att det kommer påverka de otroligt små nitarna/skruvarna som de är fästa med i axeln.
Det lutar nog åt jag tar bort dem fast det ska vara det uppgraderade insuget på min.
Har bara en fundering. Är det någon som har besiktat bilen utan problem efter att ni tagit bort spjällen? Framförallt om ni har miljöklass 2005? Tror det är bilar från slutet på 2004 och senare, Kanske alla E60/E61 och E90/91??
vo
11
volcom
320D -03
Volvo 144 deluxe -72
Hej alla drabbade.

Bytte glödstift igår utan att ens hört om detta problem, rengjorde dock ändå insuget och allt såg helt ok ut.

Min BMW har M47TUD20-motorn (2003:a) och mätaren har precis passerat 18.000mil

Nu sitter man här kallsvettig och funderar om man skall ta bort spjällen för säkerhets skull!

Det jag är mest intresserad av är hur bilen beter sig efteråt?

Felkoder? Gasrespons? Förbrukning? CO2-värde?

Orkade inte läsa alla 13 sidor på tråden, står säkert innan om detta men tacksam för svar ändå =]
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det ska inte var några problem med varken felkoder eller avgasrening efter att man plockat bort dessa
Men vad det gäller gasrespons så vet jag innte hur det kommer att funka.
Ska nämligen ta och fixa detta inom kort på bilen.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Som jag förstår så saknas dessa spjäll på 118d från 12/2006? M47N2 motorn.

I alla fall om jag kollar här Länk

Eller ska jag lossa insuget och kolla för att vara säker?

Tackar för tips.

Mvh,

Zoltan
Har du det insuget så är det inga spjäll.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Tack. JAg får kika om jag kan se art. no. i motorrum och jämföra.
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Undrar hur det gick med killen som startade tråden.

Ingen som vet?

Han kanske fick en rejäl kompensation och bilen fixad mot att han slutade skriva på forumet?

Har har inte varit aktiv på Autopower ca 1månad efter artikeln i Teknkens värld. 2010/09 släpptes.

/Daniel
BMW Maffian har slagit till kanske ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.