AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
171.959

Min bmw 530d är totalhavarerat vid 10300 mil

Sida 11 av 16
jo
114
josc
525 Touring -05
För en som inte orkar läsa igenom alla sidorna. Är detta ett problem på en -08 530d ? Eller har dom byggt bort problemet?
Det finns inget i denna tråd som säger att det ska vara ett problem på en så ny bil. Men jag vet inte om konstruktionen är ändrad.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Skrämmande läsning. Lider med de drabbade. Det som egentligen är alarmerande är att det i så moderna bilar finns så allvarlig fel, över 100 år efter kolvmotorns födelsedag. Förvånar gör också BMW i denna fråga, genom sitt avståndstagande från ansvar. Ett mer uppenbart konstruktionsfel torde vara svårfunnet.
Som vanligt när det gäller BMW och sina garantier. Du måste i praktiken bevisa att felet inte är ditt!
pa
182
paa
530DA Touring -02
Teflon.don

Vad är det dom kollar? Det syns väl inget innan dom lossar, möjligen om en nit har släppt men då går det nog inte många mil innan båda lossnar. Hur kunde du få in två själl, losnnade dom samtidigt?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Steff99:

Är det hysteriskt att vara informerad om potentiella svagheter och möjlighet att åtgärda dem?

Dieselfyror: Länk
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Hej.
plockade bort mina spjäll i går. Gick hur bra som helst.
Tog cirka 6 timmar med allt. Passade på att byta luftfilter på en gång. Det sitter ju inte direkt lättåtkommligt1
mina spjäll var helt friska som jag kunde se.
Men nu känns det ju iallafall bättre. Var nervös varje gång jag startade bilen. efter all läsning i denna tråd .
Men nu kan man sova lungt iallafall.

Hare bra
/Danne

Förlåt om jag lånar tråden men är det någon i Västerås-området som kan hjälpa mej att fixa "spjäll"problemet på min bil? Vill plocka bort dem så man inte behöver oroa sig över en havererad motor.

Mvh
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Jag knegar i V-ås så hittar du ingen annan som kan/vill hjälpa så kan jag ev assistera ngn eftermiddag. Jag plockade själv bort mina spjäll för ngn månad sedan. Hör av dig via PM isf.
Jag ska plocka bort mina spjäll snarast efter all läsning, vet nån om dessa plugga går att köpa i sverige eller är man tvungen att beställa ifrån england??

Polaren råkade ut för samma sak på sin 330 -04 i somras, men innan inatt trodde jag detta va rena oturen för honom, har inget läst om detta tidigare men nu vågar man ju inte åka vidare med spjällen monterade..

Läste oxå att det fanns en nytt oljefilter till vevhusventilationen på 6 dieselarna, varför nämner inte bme något om detta när man köper det gamla, riktigt dålig stil, tror inte det blir bmw för mig när det blir bil byte till våren, är trött på alla dessa fel som kan kosta multum om man råkar ut för dom...

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Finns endast att beställa hos PMW i England så vitt jag vet. Det kostar cirka en tusing för sex st, men jag tvekade inte en sekund, då dessa brickor med packning passar perfekt och arbetet blir väldigt enkelt. Bara att ta ur hela spjällinsatsen och ersätta med brickan. OBS, allt annat, vacuumpump, axelstång etc. skall sitta kvar.
Funkar säkert med en skruv och lim men det blir mycket mer pill och så är jag osäker om det sitter kvar med tiden, (höga temperaturer och vibrationer, vem vet om det kan lossa...)
Här kan brickorna beställas:

Länk

Angående vevhusvent-filter så har det gamla med typ filtervadd ersatts med en helt i plast. Verkar vara mycket vettigare konstruktion, tror knappast att den behöver bytas ut efter att man ersatt den gamla. Ev rengöring kanske..
DE
4
DENNYA
525i E39 sedan 2002 excu.
DET ÄR FÖR JÄVLIGT TYCKER JAG OCH SNACKA OM OTUR !
MEN ÄNDÅ BMWS HELA RYKTE STÅR PÅ SPEL HÄR ! JAG TYCKER DEM SKA HÄLPA KILLEN OCH SITT RYKTE ! OM DET FÖRTSÄTTER SÅ TROR INTE NÅGON VÅGAR ATT KÖPA BMW I FRAMTIDEN! JAG SKA INTE GÖRA DET IAFALL INTE EN 530D.
GODLUCK ÄR DEN ÄNDA JAG KAN SÄGA!

ADAMOK
lm
8
lm525
525i -05
Shit! Jag var vääääldigt nära att betala mellan 250'-280000 kronor för en 530xD -06:a i somras... skönt att man inte gjorde det! Hoppas BMW Sverige resonerar att det är lika skönt att folk tänker så... egentligen gör ju inte jag det för jag gillade verkligen bilen i övrigt!
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Törs man erkänna att i flottan finns i nuläget även en Ford Mondeo Ghia -01.
Vad har det med denna tråd att göra, jo, spjällproblematiken är likadan på den modellen, spjället med axel ramlar in i motorn och orsakar tvärstopp eller i alla fall motorras!
Detta känner man till på Ford, byter insuget (om någon indikering ges), problemet är att det hela sker utan förvarning!
Ej heller finns det någon anvisning om att vid service kolla detta.
Min bil är servad efter serviceboken på auktoriserad verkstad, "Kindvalls".

Min fråga är, vilket juridiskt ansvar har tillverkaren i fall som detta?

Det är ju en felkonstruktion från början (tillrättad från -04).
Givetvis får man räkna med att grejorna slits, men då bör oxå i serviceanvisningarna stå att dessa spjäll skall kollas vid säg 8 år eller 16000 mil.
mvh/Gunnar

pa
182
paa
530DA Touring -02
Problmet är väl att det är svårt att kolla, det är ju inet som slits efterhand utan rätt som det är brister det väl? Jag plockade bort mina och jag har svårt att se hur länge till dom hade hållt!
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Hej.

Är det någon som råkar ha måtten på en sån där plugg så att man kan tillverka själv?

/Peter
pa
182
paa
530DA Touring -02
Det är nog inte så smidigt att göra, om du inte har tillgång till en komplett mekanisk verkstad! Varför inte göra det enklaste och montera en skruv?
Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
paa:

Inte för att det skulle behövas en komplett verkstad men jo, jag har tillgång till en sådan så det blir rätt smidigt och ganska mycket billigare än 1300 med frakt från England. Dessutom kan man få lite extra snygga pluggar med lite fin text på osv. Kanske svarteloxera dom också, det blir ju rätt snyggt.

Skruv i all ära men det känns inte riktigt bra att ta sönder originalspjällen som säkerligen kan vara bra att ha i framtiden.

/Peter
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Kan någon möjligen skruva loss ett originalspjäll och mäta på diametern som styr i insuget samt instickslängd och dimension på O-ringsspåret?
C-C mellan fästskruvarna behövs också.smidigast vore kanske någon som ändå har isärskruvet eller en skrotmotor tillgänglig.

Jag har möjlighet att ta smidigt fram ett gäng till bra pris om någon är intresserad.

mejla gärna till t.brogren@live.se om ni inte vill posta info här.

Ki
42
Killspawn
318is -92 M42B18
Hej.

Mejla gärna mig samtidigt om något får tag på måtten.

/Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.