AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
171.948

Min bmw 530d är totalhavarerat vid 10300 mil

Sida 10 av 16
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
bmw145: Vill bara kommentera att BMW Göteborg har noll kompetens på bmw:s stora dieselmotorer, 330d etc. Jag har egna erfarenheter om deras låga kompetens, (de fick skämmas sist jag var inne). 330 dieslar rullar inte i lika stor utsträckning på våra vägar som södra europa så de får väl aldrig öva...
Jag var senast idag i kontakt med BMW GBG angående att ersätta spjällen med en aluminium plugg. Som jag misstänkte så hade de ingen aning om vad jag pratade om, så jag mejlade dem info om detta problem. Självklart så kunde de inte hjälpa mig. Jag får beställa pluggarna från england...
Det finns nog ingen BMW-verkstad som säljer de här pluggarna, oavsett kompetens. De är ju tredjeparts-tillbehör så man får finna sig i att beställa dem själv.
De vet mycket väl om problemen men erkänner ingenting, det skiter i dig som kun det är mer regel än undantag.
pa
182
paa
530DA Touring -02
Pinz
Min 530DA -02 har börjat rycka också mest vid 1500-2000rpm vid jämn hastighet, hur ryckte din? Man blir ju lite skakis när man läser tråden!
Kan man inte bara plocka bort spjällen och ha axeln kvar så slipper man ju täta? Tacksam för snabbt svar!

Pelle
Det är snabbare att plocka bort allt och gänga i en skruv med loctite eller liknande än att slipa bort skruvarna till varje spjäll.
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
köp brickor istället. Det blir enkelt att ta bort hela spjällinsatsen, med axeln kvar och bara sätta dit brickorna.

garanti är garanti right?? tydligen inte.... köp en Hyundai ist. slipper ni spjällen som tydligen är ett jätteproblem bara för att folk på Autopower säger att det hänt. enl. BMW Malmö var det ju inte spjällen som var felorsaken, eller?? är denna sidan full av servicetekniker som ställer diagnos? och jo, BMW Sverige ser om din bil är chippad...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
theduke:

Jobbar du på BMW? ;)

Har du läst dessa trådar?: Länk Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det är ju helt otroligt att man som privatklåpare ska behöva
gå in och mecka med moderna bilmotorer av den här typen i denna prisklass för
att inte riskera att dom havererar!!?

Detta börjar ju pyra lite skandal tycker jag.
Hur många som kör det här bilarna törs överhuvudtaget byta glödlampa tror ni?
Vad säger BMW-verkstäderna egentligen?
Vi funderar på att köpa en BMW X1 med 177 hk Diesel. Är det bara att glömma med tnake på alt man läser om dieselmotorerna??
Är ju för fan skandal det man läser!!
@theduke: Ock världen styrs av rymödlor enl sanningsgruppen ;)
Anser Du att det som skrivits här ock även finns tipsat på Internet angående spjällaxel haverier i nyare BMW-Dieslar är bluff?
Självklart finns det ett fel i motorkonstruktionen av dessa motorer/spjällaxlar som BMW vet om ock försöker slippa,detta står helt klart enl mej själv ock säkerligen andra med som läser denna tråd mfl.
Tack AP för att Ni/Vi upplyser om dessa saker ock andra tips med:)
Vad vore BMW utan Autopower ;) ??
Tacksam om någon kan besvara min fråga..
@Ankaret: Bedömningen ligger hos Er/Dej när det gäller att köpa eller ej.
Men nu när Du vet om dessa brister så kan Du fråga säljaren ( om det rör sej om en bilhandlare ) att det förekommer brister ang dessa spjäll i Dieselmotorerna.
Kanske Du kan få Dom att kontrollera saken innan ev köp?
Alex84 tack för svar. Dock tror jag inte bilhandlaren helt ärligt säger "jo det finns brister på denna motorn"..=). Nej, detta avgör saken.Trodde att BMW stod för hög kvalitet och att man var mån om sina kunder. Tydligen inte!
@Ankaret: Lösningen i tiden för detta problem/brister med spjällen är att Vi ev spekulanter börjar påpeka dessa brister inför ev köp hos bilhandlare så dom får en indikation att Vi kunder observerat bristerna i de nya Dieslarna som BMW tillverkat ock på så sätt kan bilhandlarna börja sätta press på BMW folket när inga vågar köpa de BMW-Dieslar som bilhandlarna får på lager?
Kanske långsökt men det skulle vara väldigt effektivt i längden ;)
Samtidigt kan Du ställa detta som krav oavsett vilken bilhandlare som nu säljer en BMW diesel att innan köp så vill jag att Ni kontrollerar saken.
Om då Bilhandlaren inte går med på detta eller föreslår att Du skall betala för det så är det bara att säga tack ock adjö ;)
@Alex84. Jo förvisso, men att BMW inte har åtgärdat detta kända fel är ju skandal! Och säljaren kan ju trots allt säga "Nej, denna motorn har inte dom problemen" Skulle man då få motorras så står ord mot ord...
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Var har det diskuterats att det är nya dieslar ?, tittar man så verkar det finnas problem på enstaka motorer tillverkade 2005 och tidigare.
Nu talar ni om X1 som kom precis ..var finns det beskrivet att det fortfarande finns problem eller har funnits problem med diesel fyrorna ?

Denna debatt börjar ta hysteriska nivåer.
@Steff99. På ett sätt håller jag med, men jag läste nånstans att det kunde förekomma på nya dieslar med. Det var därför jag ville ha det utrett. Har i skrivande stund kontaktat BMW och frågat hur det ligger till. Återkommer när jag fått svar.
Enligt besked från BMw så sitter dessa skitspjäll inte i 2liters dieseln på 177hk. Vad jag förstår och även vad bmw erkände var att det var främst den 6 cylindrig dieseln i 530 och 330 som råkade illa ut?!
Då ställer sej frågan varför dom inte finns på de nya modellerna(spjällen alltså? ).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.