AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.694

Noll ställa E90 2006 automatlåda?

Sida 2 av 2
in
9
inkastinka
525 E61 touring
Ärlig talat nollställ lådan innan du gå ditt! Du ska alltid testa det du kan innan man åker in till BMW. Min bil växlar hårt när den är kallt med. Jag frågade hur man nollställa en låda på autopower för jag hade den exakt samma problem du har nu. Efter jag gjorde det är allt bra igen. jag tror du ska nollställa lådan sen ut och gasa på lite... kör lite mer aggressiv en kort stund. Men som sagt om du kör som " Driving Miss Daisy" då kommer den att växla lite hur som helst när du gasa på...

testa och spara lite cash...
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Inkastinka: Jag har redan testat att nolla lådan och jag kör ganska offensivt.

Nu har jag i alla fall varit på Förenade bil och de sa exakt samma som gick att läsa här. Lådan är adaptiv och växlar efter hur jag kör, så nu växlar den hårdare eftersom jag varit på bilsemester och kört långt och fort, till vardags kör jag också rätt offensivt och det blir ofta nöjjesturer på landet med en och annan kickdown.
Min slutsats är att bilen i vanlig drift fungerar felfritt.

MEN!!!! Det återstår två "buggar" anser jag. Dels att den ibland med kall motor gör första växlingen vid 2500 varv och jag får en knuff när den växlar till 2an. Stannar jag direkt efter det och gör om samma pådrag växlar den vid 1600 varv, varför???

OCH: Ibland när jag kör igenom en rondell eller som idag, jag körde mot ett stoppljus som slog om till grönt innan jag hunnit stanna. När jag rundat hörnet (högersväng) så skulle jag dra på, men då tror jag att lådan låg kvar i 3an och när jag då tryckte på gasen kändes det som jag fick motorstopp, sedan kom gasen och bilen drog iväg bra. Lådan hade då känt att det blev för tungt i 3an, men för sent och fick snabbt växla till 2an. Det var INTE en snygg växling och alldeles för sent. Har någon upplevt detta?

Dessa två saker stör jag mig på och han på BMW kunde inte svara på varför. Jag kan boka en tid om 3 veckor först :S
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Ingen som känner igen fenomenet att den inte växlar ner för att lådan tror man ska mjukköra även även ut ur en rondell eller kurva men misstar sig för man vill gasa på lite mer och då har lådan för hög växel i?
Detta är ett ganska nytt fenomen på min bil och jag är osäker på om det uppkom dagen innan eller samma dag, allternativt dagen efter jag nollade lådan.... Kan det kasnke försvinna när den kännt av min körstil under någon vecka till???
Någon som känner igen beteendet??
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Jag har en 320 -04 som uppför sig precis som du beskriver. Så fort man lättar på gasen växlar den upp och när man sedan vill öka farten igen så verkar lådan väldigt seg att växla ned.

Samma sak när man ska svänga höger vid ett trafikljus. Man rullar iväg på ettan, lättar på gasen när man svänger höger runt hörnet och när man sedan kommit runt hörnet och gasar..... Jag vet inte vilken växel som lådan har valt, men den växel är i alla fall för hög för att man ska komma någonstans.

Jag kan också irritera mig på att när man kör uppför en backe på jämt gaspådrag kan den få för sig att växla upp. Den högre växel ger då ett så lågt varvtal att bilen knappt orkar och så fort man tittar på gaspedalen så måste den växla ned igen.

Allt det här gäller vanliga Drive-läget. Sportläget funkar mycket bättre, förutom att det är irriterande att den inte växlar upp under 3000 varv vid jämt gaspådrag.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag nollade ju min låda för en vecka sedan och har inte kört jättemycket sedan dess. Jag får väl köra lite mer i stan så lådan lär sig, för nu har den ju nyss börjat "skolan", men fan vadum den är ibland när den gör missar.
Jag är perfektionsit i allt och speciellt när det gäller dyra saker som JAG betalt (bilen), den får inte gå annat än perfekt!
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Nu har det löst sig, ta i trä men nu tror jag faktiskt att den har mjuknat till lite i växlingarna och den har inte längre 3an i efter ett farthinder eller ut ur en rondell.
Jag fick rycken ett par gånger här om dagen men idag "jagade" jag bilen lite och nästan provocerade fram det. Det resulterade i att den tvekade vid nerväxling de 3 första gångerna men dock mjukare än förr, sen lärde den sig och hade 2an i redan innan jag tryckte på gasen resten av gångerna. Det fungerade klockrent efter det och då körde jag en rätt hyfsad runda med många potentiella ställen till "felväxling". Numera ligger motorn på 1100 varv som tomgång när jag rullar och så har den 2an i, när jag kommit över guppet eller rullat genom kurvan (tittar över axeln och kollar cyklister i högersväng i stan) eller ur en rondell, när jag sen trycker på stiger varvet till 1800-2000 varv innan den börjar dra. Detta tycker jag är helt perfekt för annars kommer man ingenstans!
Nu är jag GLAD!!!

Håller tummarna för att den inte gör 1a växlingen vid 2500varv om jag inte backat ur p-ficka först. Den kanske behöver lära sig det me efter nollningen.

Kontentan av mitt klagande: Nolla inte lådan, ta en regäl runda och kör så som du vill köra så får bilen anpassa sig...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Frågan är om jag ska nolla min låda (520da 177hk LCI)

6200 mil, jag glider mest fram även om högre fart hålls så ligger jag på låga varv genom hela körningen så att säga.. (gubbkörning kan ni nog kalla det)

Jag tycker att 2an eller 3ans växel någon gång ibland kan gå i lite för hårt.

Bilen har hos första ägaren använts mest på semesterresor eller lite längre sträckor, inte för att handla på ica eller köra ungarna till skolan.

Nollställa eller ej?
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Det jag upptäckte redan på min E46 är att växellådan inte bara känner var pedalen är utan hur fort du trycker ner pedalen. Väldig skillnad i när den gjorde kick-down beroende på om jag gav gas halvhjärtat eller om jag tryckte till rejält. Oftast behövde jag inte ens aktivera bottenkontakten på gaspedalen för att får den att växla ner två steg vid omkörningar.

Vid kall låda så blir växlingarna hårdare just på grund av oljans egenskaper om ni upplever att den drar för långt med kall motor kan ett oljebyte hjälpa. Det kan ju också vara så att den den drar lite längre på växlarna för att ladda batteriet bättre och snabba på uppvärmningen av motorn.

Jämfört med min tidiagre E46a upplever jag att E91 växlar mycket tightare och håller verkligen ner motorvarvet bättre när jag glider, samt att motorbromsfunktionen är mycket bättre, nästan som en manuell bil.

För att få bra växlingar med en automatare bör man vara tydlig på gasfoten. Accelerera lite rejält och släpp upp när önskad hastighet nåtts. Ju tyligare input deto lättare har ju växellådan att förstå vad som önskas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.