AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.066

Skruvade mätare och Mätarfiffel i allmänhet!

Sida 1 av 2
Letar ny bil (E46) och märker att väldigt många bilar har nästan lika många ägare som antal år bilen är gammal! Enligt registret på förra ägare kan man bara söka 3 ägare tillbaka, och därmed försvinner fuskaren!

Kan kanske inte överbevisa allt men nog ser det inte bra ut med typ en 00'a som har 7-8 olika ägare! Visst inkluderas bilhandlarna men ändå!!
Inte f*n köper man en BMW och sen bara kör litegrann för att sen byta igen?!
...eller?!

Står en 01'a 330 touring med "bara" 8.600 mil hos en lokal BMW återförsäljare! Sliten lack och enligt min mening ser den ut att ha gått
minst 10.000 mil ytterligare. Bevis? Nej!

Finns en annons på en blåmet. 328'a -99 på Blocket inlagd 2'a juni!
"Svensksåld" lyder rubriken! Säljaren med Svensk klingande namn
hävdar att bilen gått 23.000 mil och "går som en klocka" ...men...

Letar man sen på Länk
ser man att senaste besiktning visar över 30.000 mil!

Tröttnar på BMW fusk och letar annat billigt!! att bara åka i!

Renault Laguna -01, -02 med ca 12.000 till 16.000 mil
men söker man lite så samma sak där! 6-7 ägare.
Enligt mig typiskt att bilen rullat många, långa landsvägsmil
för att sen skruvas och byta ägare några ggr. för att sen dyka
upp som ett "bra köp" hos nån handlare!

Hittade en Clio (ja jag vet en j#%la skitbil) =) men bara 6.600
mil för 23.00:- i GBG (oxå på Blocket) men även den har bytt
ägare en massa ggr. Bevisat! Nej!

Skiter snart i att köpa bil, och dammar av den gamla cykeln!
....Nä det där va en lögn =)

Men allvarligt talat hur ska man gör för att få ett slut på allt
fifflande? Verkar ju vara skruvade mätare på precis allting nu
för tiden. Eller över reagaerar jag bara?!

Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Du överreagerar tycker iaf jag, varför skulle man inte kunna sälja en BMW snabbt? Det är knappast så att bara för att det är en BMW så måste man behålla den. Med all respekt för dig och din oerhörda kärlek till BMW men långt ifrån alla delar din kärlek utan ser det som en "bil" och inget annat. Därför är det inte svårt alls att sälja den, trots att det är en BMW.

Jag säger inte att det inte finns fusk men det känns inte som att du nånsin kommer hitta en bil med den attityten att allt är fusk. Man ska kolla upp saker noggrant men gränsen mellan paranoia och sans är hårfin ibland ;)

Lycka Till i jakten på din BMW iaf, hoppas du hittar något du trivs med.
....och ja just det!

Hittar även ett par bilar med en eller få ägare! ...men importerad och har FÖRST gått tre, fyra, fem år nere i Tyskland och SEN!! bara haft nån enstaka ägare! ...Va f*n är det för snack!!!
Du får väl satsa lite pengar på att köpa en nyare bil då!

Bara för att det finns många ägare på en bil innebär det inte att den är skruvad eller fifflad med. Jag förstår inte riktigt hur du kan få ihop detta samband. Var och en är ju berättigad till sin åsikt och syn på saker, men i det här fallet känns det en aning långsynt.
Att det finns folk som vill tjäna pengar på att lura andra, det är jag fullt medveten om. Ett säkrare kort brukar vara att kolla upp alla stämplar i serviceboken och på så sätt kontrollera med nedskrivna verkstäder, om de har haft något med bilen att göra eller ej.
Var har jag min oerhörda kärlek till BMW beskriven någonstans??

....kan ju sänka mig till en sketen Renault oxå ju!!
Juventini
Själv funderar jag på denna och har kollat upp den bilen och verkar vara reko fast den gått en del. Vad tycker ni?

Länk
"Sambandet" med många ägare beskriver jag i texten ovan!

Att ALLA bilar med MÅNGA ägare ÄR skruvade har jag INTE sagt!

Men jag är antagligen lite paranoid då jag aldrig köpt och bytt
bil under samma eller nästkommande år i min ägo!
För mig har milantalet aldrig varit det viktigt när jag köper en BMW.
Det är snarare skick och hur välvårdad den är.
Att bilen "känns rätt" är viktigare än milantalet som inte skvallrar om hur bilen mår.

"ThomasB" köp du en Clio som gått 6000mil istället för en BMW som rullat 30.000mil om du nu hänger upp dig på miltalet. Clion kommer garanterat ge dig mer problem än BMW`n. Finns ju en anledning varför skitbilar inte kostar många kronor trotts nyare modell och låga miltal.

MVH
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Kanske fel att kalla det kärlek till BMW men när du påstår att man inte kan sälja en BMW snabbt så tolkar jag det som att du höjer BMW till skyarna och att det liksom inte går att göra så mot en BMW...men det går tro mig!
Dubilidu!

DU läser ju inte texten!!

Jag säger ju att även denna verkar var skruvad (min åsikt)!!!!!

Jag har kört BMW och andra modeller och JA JAG VET att BMW är mycket bra bil! MEN om jag köper en bil med xxxx antal mil på mätaren vill jag ju gärna att det stämmer oxå!! Du verkar ju inte bry dig om den gått 5 tusen eller 30 tusen, bara att slanta upp stålarna för att den är tvättad!!!
OK egen tolkning! Dock inte fallet, jag KAN åka annat oxå!

Verkar ju allmänt vara helt ok med skruvat bara det ser bra ut!?
...mycket märkligt enligt min åsikt.

Man ska väl inte betala för nåt som inte stämmer???
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Klart man inte ska, men det är rätt så uppenbart att du nästan vill att bilarna ska vara skruvade. Det finns säkert skruvade bilar men som sagt långt ifrån alla är det, du får sluta vara så skeptisk mot allt.
UPPENBART!?? ...Vad menar du??

Jag ger ju exempel på flertalet bilar!
Vem köper exempelvis en Clio för att bara köra ett, två tusen mil??
och sen dessutom tre, fyra, fem personer på raken???

BMW 330n är åtta år gammal med sliten lack!
VEM köper en 330 touring och bara kör litegrann för att sen byta igen!
och dessutom missköter den så mycket???
"ThomasB"

Vad säger att en bil har gått lika långt som mätarställningen står på? Åker du in på kontroll hos BMW så kan de inte ge dig 100% garanti för att det inte är mätarfiffel endån.

Har du vaknat på fel sida, jag har inte sett någon skriva så många !!!!!!!!!!!!!!!! och med så aggresiv stil i ett inlägg tidigare.
Lugna ner dig lite

Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Hehe ja det gör du visserligen men OK mannen som du vill, alla bilar är skruvade och fifflade med. Det bästa är om du tar fram cykeln ändå. Du vill ju ändå inte acceptera våra åsikter och tankar så inget lär få dig att ändra åsikt. Se bara upp så att sadeln inte är för sliten och att den är servad som den ska ;)
SårryLårry!!

Jag är irriterad på fusket och inte blir det bättre med komiska inlägg om att
hellre välja en Clio! Du la upp det lite själv där! :)

SÅRRY!!!!!!!!!
Dani!

...snick snack!!

Men OK alla bilar är väl ok då, och vi lägger ner! ....BA!
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
För att svara på den första frågan i diskussionen så kan jag ge ett exempel på en av mina f.d. bilar, en -02 E46 3-serie touring:

Import av Häggenäs ca 2004, såld till ägare 2 som hade den drygt 2 år. Övertagen av finansbolag (ägare 3, konkurs el liknande?) mars-07. Överförd till KVD (4). Såld på auktion till ny ägare (5) som köpte den som spekulationsobjekt. Jag (6) tog den i inbyte mot en annan bil som tillfällig lösning, och sålde den vidare till en kompis ca i aug-07. Summa summarum 7 ägare på 3 år varav 5 inom loppet av ca 4 månader!

Ägare 7 kör fortfarande med bilen och är helnöjd, inte ett fel under tiden, bara gjort normal service plus bromsskivebyte bak. Något mätarfiffel har vare sig jag eller han kunnat konstatera.

Den bil jag sen köpte (120d) samlade på sig 3 ägare på bara 9 månader: Den som köpte den ny, bilfirman och jag själv. Nu såld igen vilket gör 4 ägare på bilens 2 år och 9 månader långa liv. Bilen var närmast i nyskick och med 5860 garanterade mil på mätaren.

VSV: Bara för att det är många ägare på en bil behöver det inte ligga något fuffens bakom.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Hm..mina tankar..eftersom speciellt Bmw blivit importerade mer frekvent än andra märken så har den nog skruvats mer i dom åxå..
jag har ägt en hel hög med bmw bilar,i alla möjliga modeller,och det är bara 1 bil utav den högen som jag är säker på att den inte varit skruvad..tyvärr så tror jag att dom flesta importerade bilar är skruvade
(fler skruvade än inte skruvade)..det har blivit en affärside helt enkelt,och det verkar som om siffran dubbelt upp är gängse principer för fifflarna..dvs gått 20,000 i tyskland,vips 10,000 i sverige

Man blir lurad och man ska banne mig bli förbannad..
för alla som nu inhandlar en bil,kanske inte har kunskaperna för att avgöra om den är i skick efter mil..det är bedrägeri och jag kan tycka att man viftar bort problemet med att säga att en tyskbil går på fina vägar,ser inte salt etc etc..
kanske om man inför i lagen...
skruvar man mätarn och säljer en bil så har köparen rätt att slå ihjäl säljaren?

poängen är..riskfritt att skruva bilen,vem har gjort det och när..svårt att bevisa.

utan då sitter kalle där,nyss fyllda 18 år med sin nya bmw som surt blivit en skrammlande långmilare..

Dogge

ro
18
rosan911
BMW 318ti
BMW 330xi
I mitt tycke kan man aldrig rättfärdiga en skruvad bil. Visst bilen kan vara fin trots att den har en skruvad mätarställning men en skruvad bil är ett bedrägeri. Det största problemet tror jag är just att folk börjar resonera kring att bara bilen är fint i skicket och då spelar det ingen roll om någon fifflat med mätarställningen... Jag tror att om alla verkligen ratar alla bilar som de tror eller vet är skruvade så skulle det i princip inte finnas någon marknad för skruvade bilar, vilket i längden skulle leda till att "bluff" firmorna skulle få ägna sig åt annan verksamhet! Men det är vad jag tror.......
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
De jag känner som importerat bilar själv har företrädesvis köpt sina bilar på auktoriserade handlare (Audi, BMW, MB). Har svårt att tro att dessa bilar är skruvade i Tyskland och de flesta normala privatpersoner lär knappast göra det när de kommer hem. Den som däremot handlar sina kärror hos Fritz på hörnet med flaggor och ballonger löper nog större risk att råka ut för felaktiga mätarställningar eller annat fuffens.

Men största risken finns väl, som andra redan påtalat, att mindre hederliga handlare i Sverige skruvar mätare, men det är ju inget BMW-unikt fenomen i så fall. Man ska helt enkelt undvika bilar som passerat skumma firmor oavsett märke. I synnerhet firmor med redan grundat rykte... Och är man osäker på ägarhistorik går det att begära fullständigt utdrag från bilregistret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.