|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
RobKla |
Jag har vibrationer när jag kör, de blir som mest påtagliga 70km/h och över. Man känner framförallt av dem när man "rullar" eller motorbromsar, alltså inte så mycket vid gaspådrag. Jag känner även vibrationerna om jag håller i växelspaken om släpper gasen. Däck och fälg är det ingen obalans i då dessa är nyligen bytta och balanserade. Har funderingen på om det är något med lagren för kardan eller några bussningar. /Robban |
|
Du ska inte vara säker på att däck och fälgar är ok bara för att dom är nya och balanserade. Om däck eller fälgar är orunda så går det utmärkt att nollbalansera dem iaf. Just E39 är väldigt känslig för det. Har en av mina vinterdäcksfälgar inne på riktning just nu då den var oval och trots nollbalansering gav kraftiga vibrationer mellan 100-120 knyck. Om du har möjlighet att hissa upp bilen på en fyrpunktslyft men någon kvar i bilen går det att köra bilen i samtidigt som du underifrån kikar. Går dels att kika på kardanaxeln men även kika på hjulen då det är ganska lätt att se om däck/fälgar inte är runda när dom snurrar. |
|
|
Klassiker på dessa bilar. Kan vara skeva bromskivor |
|
|
Med skeva bromsskivor vibrerar det mer vid vanlig inbromsning. Sannolikheten är nog större att det är någon bussning(ar) för någon styrled som är slut. Vibrerar det i ratten eller i "sätet" ? Det finns många trådar om det här ämnet redan. |
|
Proctologist |
Hur viktigt är det att nollbalansera alla hjul? va in hos däckgubben i dag som krängde dit min nya orginal fälg då den gamla var skev enligt första däckgubben. Stog och tittade på deras balanseringsmaskin som verkade hyfsad automatiskt på mitt ett hjul sedan gick den ett tag och sa vad som var galet sedan justera lite tills den sa ok Däckena före mig gick ganska snabbt 1 omgång bara sedan stog det OK Då det var m in tur körde han däcken 1 gång sedan lite justeringar sedan en gång till och sedan på med vikter då han var klar stog det OK på ena rutan dom hade på skärmen som det stog OK på båda på däckerna innan men på den andra rutan på mina däck stog det 5, måste va 5gram det då kanske? Gör 5 gram så det bli obalans ändå på däck som gått 100 mil kanske? Tyckte den gick fint hem inge vibrationer i sätet som det var förut då fälgen var skev, men man uindrar ju om det ska va okej med 5 gram... |
|
Hej! Vad jag hört i branschen och även på jobbet, så är 5 gram godtagbart. Dock brukar jag föredra nollade hjul då allt är noll alltså 100% balans. Beemer-Tompa |
|
RobKla |
Jag har läst en hel del trådar om detta men det verkar som om det är många med problem men enormt olika många lösningar. Jag har ingen vibration vid inbromsning d.v.s. det slår inte i pedalen när man bromsar, så jag tror inte det är skeva bromsskivor, dessa är även bytta för mindre än ett år sedan. /R "Buy Quality - Cry Once" |
RobKla |
Highway Star: Det slår/vibrerar obefintligt i ratten, jag kan släppa ratten och den är tvär-still, utan det är sätesvibrationer vi talar om. /R "Buy Quality - Cry Once" |
|
Då står svaret att finnas i bakvagnen på din bil. Börja med den billiga åtgärden, dvs få dina däck ombalanserade alternativt sätt på en annan uppsättning med balanserade däck. Hjäper inte detta så är sannolikheten ganska stor att dina bakvagnsbussningar är slut. Det kostar ca 3.000 att byta dem. Hjälper inte heller detta kanske de har glapp i bussningarna på något av bakvagnens styrstag. kassa bakvagnsbussningar är en klassisk vibrationskälla på e39. |
|
|
Vilka bussningar är det vi pratar om när ni nämner "bakvagnsbussningarna" till E39 touring? Det finns ju en hel del att välja på där bak... Är det "Gummilager" REALOEM 33311094036? /M |
|
|
Till min bil är det Gummilager bak 4X OEM 33311091422, men jag har sedan. Har du en touring så är det ett annat OEM, kanske det du nämner. |
|
RobKla |
Tack för alla svar och råd, det verkar som om det blir byte av bussningarna närmaste framtiden. /R "Buy Quality - Cry Once" |
|
bytte däck på däckia för 2 veckor sedan. Fick små vibrationer kring 70-90km/h, åkte till däckia igen och dom balaserade på nytt. Alla hjulen låg kring 5-10 g nu balaserade dom ner till 0g. Vibrationerna är nu helt borta. |
|
RobKla |
Jo det är sant men som jag skrev i början av tråden så är däck och fälg nyligen bytta och balanserade så det vore underligt om dessa skulle fela. Dock kan det väl vara så att det är ojämt mycket gummi runt om. Mina förra sommardäck var ingen vibration i utan det kom efter jag hade vinterdäcken på och fick Cord-brott på ett par av däcken, dock efter att vinterdäcken var nybytta till nytt par stannade vibrationerna kvar. Jag har idag varit och köpt nya bussningar OEM 33311094036 och skall få dem bytta, vilket jag hoppas på vara problematiken i detta fall. /R "Buy Quality - Cry Once" |
| Tala gärna om sen hur det gick, huruvida bilen upplevs bättre efter bytet. | |
|
E39 är riktigt känsliga för däck, och bara för att man har nya däck är det inte säkert att dessa är helt perfekta. Har råkat ut för nya premiumdäck som visade sig vara "ojämna" från fabriken. Men det är säkert nyttigt att byta bakvagnsbussningarna på en 10 år gammal bil, och få tillbaka lite tighthet i bakvagnen. ______ Foto Länk |
|
RobKla |
Highway Star: Jag håller på med bytet av bussningar just nu och det är inget kul, de sitter som sten. Jag upptäckte att bakre bussningen på höger sida dessutom inte ligger emot anslagsplattan och att metallen i bussningen är enormt rostigt. Tror starkt på att detta ger upphovet till vibrationerna. Åkte dessutom och nollbalanserade alla däcken även om dessa skulle vara OK. Det visade sig att vissa bilfirmor har maskiner som "nollar" även om det är 5g obalans. Dock löste inte nollbalanseringen problemet, det blev mycket liten skillnad av balanseringen. Jag återkommer med svar hurvida bussningarna gjorde detta bättre. /Robban "Buy Quality - Cry Once" |
|
Gäller att ha riktigt bra verktyg när man håller på med sånna där grejjer, typ glidhammare. Det är inte mer än en eller ett par timmars jobb för en verkstad annars ... Hoppas det löser ditt problem ! |
|
RobKla |
Jodå utrymme och verktyg finnes. Tur att man har en svärfar med garage och verktyg för stora skogsmaskiner :) /R "Buy Quality - Cry Once" |
|
Däckia fick balansera mina däck på nytt efter att jag fått små vibrationer som uppstod när dom bytte till nya däck och "balanserade". Jag åkte tillbaka efter 1 vecka och klagade på vibrationer och när dom balanserade andra gången ( till 0.00 g) så försvann alla vibrationerna ! jag hade små vibrationer vid acceleration 70-90km/h och vid inbromsning. |
|
| Jag har ruggiga problem med obalans efter den har stått tex över natten. I veckan trodde jag nästan att hjulen höll på lossna men försvinner efter ca 5 min körning. Va fan kan det vara. Har annars lite oblans runt 120 km/h helatiden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.