AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.579

Höjer M-optiken värdet? Värde på 320iC?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag tänker sälja min 320i Coupe i sommar. Under den gångna våren har jag köpt ett M3 spoilerpaket (BMW Origiginaldel) bestående av fronspoiler med GT-läpp, aerodynamiska M3 sidokjolar och en M3 bakspoiler med läpp och utrymme för större avgassystem.
Dessutom har jag fina (äkta vara) M3 GT-fälgar med bra spårdjup på däcken.

-M3 optik
-M3 GT fälgar
-H&R fjädrar 30/15
-Stora färddatorn
-AC/Klima
-Elspeglar
-Elvärmda sportstolar
-Fällbart baksäte
-Div kromade detaljer (originaldelar)
-Nya hjullager bak
-Ny bakväxel
-Nytt monterat DEFA larm med immobilizer och C-låskontroll.
-Stora belysningspaketet
-Fulldokumenterad servicebok

Bilen har rullat 12000 mil och importerades 2001-12 från Tyskland. 1 ägare född -1941 i tyskland och jag som förste ägare i Sverige.

Jag har dessutom ett par äkta M3 bromsok liggande som behöver renoveras före montering. Frågan är förstås om renoveringskostnaden är lägre än värdeökningen på bilen?

Vad kan jag ta för bilen som den står nu?

MVH
KJELLEN
-:BeeMWe:-
70-75 000 om den funkar som den ska.

10 liter bensin på 4 mil...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kjellen jag tror inte att m-optik inte höjer värdet mer än vad köparen är beredd att betala för det. Dvs vill någon ha en 320i coupe så kanske dom skiter i om det är m-optik på eller inte. Och eftersom var och varannan e36 har m-optik så är det inte tillräckligt ovanligt för att höja värdet. Ganska få mil för att vara en 93a. Finns en bil med skin och 10800mil på bytbil för 69.500 det kanske kan vara ett riktmärke.

Någonstans mellan 65-75k om du har tur. Kruxet är att 325orna har en snarlik prisbild och de flesta nog kanske väljer en 325 över en 320.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Aha, jag skulle förstås kunna säga så här till en eventuell köpare. "Eftersom du inte vill betala för M-optik och GT fälgar så sätter jag tillbaka snikdelarna och ett par 15" plåtfälgar.."
Sedan kan jag sälja GT fälgarna för över 10.000 + 5-8000 för M-optiken

Andra dyra prylar som man kan sälja separat är stereo, M3-bromsar, M-ratt, M-knopp, ventilhattar, fjäderbensstag, sänkfjädrar...
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare Kjelle. =)

Ang din fråga om M-optik. Helt solklart att det höjer värdet på din bil. Dock vill jag inte spekulera hur mkt din bil är värd, men visst betalar folk mer för en bil med M-optik om de är ute efter en bil som har det.

Sen att det är 17" original GT fälgar, kanske inte säger så mkt för de oerfarna. Men de som är insatta värdesätter såna ganska mkt.

Lycka till med försäljningen. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kjelle:

Oftast är det tyvärr så att den mesta av utrustningen får du mer för om du säljer den efter att du sålt bilen. Som bumper säger så kanske någon på bmwpower visst betalar extra för att du har gt fälgar men gemeneman betalar inte extra för gt fälgar. Att det som bumper säger självklart höjer värdet på din bil låter jag stå för honom och att det inte är den erfarenheten jag har (förutom om det är som jag sa innan en köpare som är ute efter en bil med just m-optik).

Lycka till.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Låt köparen avgöra vad han vill ska följa med och diskutera priset därefter. Men oftast är inte köparen beredd att betala så mycket extra för utrustning. Fälgar och spoilerpaketet går nog ganska lätt att avyttra separat, men det är ju smidigt att bli av med allt på en gång.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Kjelle!
Har du fixat det vinande ljudet? Har för mig att du trodde att det var växellådan eller bakaxeln.

Var det bakväxeln som lät?

Mr C
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
shhhhhh det är därför han säljer nu ;)
Visa användare
86
Rickard T
M3-94 coupé
fick loss en 325i coupe -94 10 1000 mil med lila sonderlack schnitser avgs,jr luftf,rieger front,vinge med b ljus ,AC m-paket s-datorn larm,imob stöldmärkta rutor s-bok mm.superfräsh,dock med 15" original för 75 000:-
köpte sedan nya 18" borbet vs 235/40 kumoh 12 000:-
=grym bil:)imp 01 06 06

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Personligen så skulle jag betala mer för en stylad bil om jag nu skulle vilja ha en sån.

Även om en påkostad bil är dyrare så tjänar man nog på det i längden. Om man ska styla upp en orginalbil så kostar det ju skjortan med alla grejor =) Då är det nog bättre att lägga några extra tusenlappar på en klar bil istället.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Fy faen... Det ringde en kille nyss och TALADE MKT HÖGT: "Du får 55.000 för den - jag hämtar ikväll.."

Somliga människor..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kjell, jag byter mot krutis och 250 IBMlaptops emellan:)
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Asken: Ajaj du kan ha gjort bort dig nu. 250x500kr för ibmlaptops hos "lars begagnade elektronik" så skulle jag vilja påstå att du gör en dålig affär ;)
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Såld till Sundsvall för 76500:-
Har den kvar tills imorgon - blir nog en sen kväll med pärlan *snyft*
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Nehepp - affären gick i stöpet. Sålde dem för 80.000 istället. Imorgon köper jag cykel..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker nog du kan vara mycket nöjd Kjelle!
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
powerkjell: Gick du med vinst? =)

roadZter
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Nej. Köpte bilen för 69'
M3 front med galler, GT-läpp, nya dimljus ca 5000:-
Begagnade M3 GT fälgar 8500:-
M-knopp, mittarmstöd, kromade mätarringar, kromade ventilhattar 2500:-

Summa 85000:-

Sedan rasade ju motorn mitt ute i bushen mellan Flen och Stockholm. Byte av sex tändspolar, ventilkåpspackning... 7800:-

Summa 92800:- (Sen monterade jag också ett läderklätt handbromshandtag som jag hade liggande från förra bilen)

Vad har jag kvar? En käck BMW-kylväska i svart läder med logotyper och laddning från cig.tändaruttaget... Ur den kan jag nuta kalla drycker på stranden när ni andra får svettas. :-) Gör det med stil!

KJELL T

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Blir det en snygg bmw cykel nu istället kjelle? :)
nå kjelle vad blev det?? Monark eller Cresent??
18 vxl eller??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.