AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.510

Börja köra året runt med min fina rostfria välvårdade E34:a eller inte ?

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Bakgrund: De senaste 5-6 åren har jag alltid ställt av min E34 vintertid för jag vill inte ha någon rost på den. I sverige sprider som alla vet vv en jäkla massa salt för våra (skattebetalarnas pengar) eftersom många tydligen inte kan köra bil när det är halt.

Funderar på att sälja min (tredjebil) vinterbil om jag får nåt för den och lägga pengarna på en rostskyddsbehandling av E34:an. På det visset skulle jag ha en bil mindre att driva men framför allt skulle jag få köra BMW året runt. :-)

Frågan är om jag verkligen ska offra min fina E34 för att kunna njuta av BMW året runt eller fortsätta köra Audi på vintern som jag inte har några känslor för ? :-)

BMW 4 Life
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
OM din E34 är 100% rostfri så kan du iaf köra den 10 år innan den skulle bli fallfärdig pga rost. Värt det tycker jag, kör med E34 på vintern och se glad ut!
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Använd! Bilar är ju till för att användas å då den blivit skabbig kan du ju alltid laga å lacka den så blir den ju som ny igen om inte ännu finare.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du verkar höra till den gruppen människor som sköter sina bilar bättre än snittet. Att hålla en bil i skick även under vinterkörning är inga problem. Tvätta ofta och noga samt förebygga med rostkydd är de som krävs.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Tack för responsen. En färsk bild på bilen i fråga: Länk

Dani_: Jag har börjat fundera lite som du skrev i dit inlägg. Därför året runt tankarna. 100% rostfri ska jag kanske inte säga, bilen är trots allt 18 år gammal... Men jag påstår utan att ljuga 99,99 % rostfri, ingen rost undertill på bilen och inget på karroseriet alls.

Finns bara en liten en krona stor ytrostfläck under huven på en balk vid grenröret djupt nere i motorrummet som jag tänkte fixa snart.

Jag rostskyddsbesiktigade bilen för ca 2 år sedan då de använde en liten kamera med ljus och på en lång sladd som de förde in i olika servicehåll för att kolla skicket på djupet. Det finns inte ens tillstymelse till rost på insidan av plåtar, balkar och hållrum heller dvs rostskyddscentret tyckte att det var värt att rostskyddsbehandla den eftersom det inte finns någon rost, varken dold eller synlig.

andbilh98: Lacka en hel bil så det blir riktigt snyggt med rostlagning och allt är dyrt även om man tar det svart. Tror att den dagen den blir så skabbig att jag måste lacka om den så blir det kanske mer ekonomiskt att tex köpa en fin E34 M5 för att få en rostfri E34 igen.

Japmax: Jo, eftersom jag är en fanatisk BMW entusiast så gör jag mitt bästa att sköta om mina bilar och försöker att alltid fixa alla skavanker så de håller sig felfria hela tiden, på gott och ont för min ekonomi... :-)

BMW 4 Life
Ctech, är bilen i så fint skick skulle jag fortsätta att använda den som sommarbil. Alla bilar förfaller på vintern och en andrabil kostar inte så mycket.

mvh/ Anders
Scheckheft
fina E34 i originalskick är sällsynta - så mitt svar blir att ställa av bilen. Du bor i Skåne, perioden lär vara kort där du måste klara dig utan ;)

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
99.99% eller 100%...skitsamma kör på bara den kommer hålla tillräckligt länge :)
En gammal bil har föråldrat skydd i plåtvikningar o.s.v, motståndskraften mot rost kommer inte att vara så bra som när bilen var ny.

Om målsättningen är att behålla bilen i nuvarande skick bör den slippa saltet. Gammal bil och Svensk saltad vinter tär hårt på våra gamla bilar. Frågan är om inte det är värt att ha en andra bil?

mvh/ Anders
Gemini__
Ser fin ut. Skippa vinterkörningen, det sliter trots allt hårt på våra vagnar. Kommer inte bli lätt att hitta en fin E34 längre fram, så håll hårt i din.

Mvh:
Thomas

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Trevligt med några argument både för och emot. Grejen är bara att det gör valet så mycket svårare :-) Tur jag har många månader på mig att fundera på det här...

Scheckheft: Du har rätt också... Riktigt fräsha E34:or som är helt orginal är ganska sällsynta. Har faktiskt inte sett någon alls i Helsingborg i trafiken som är lika fin om man bortser från M5 E34:or och någon enstacka 540 som fått slippa saltet.

AKN: Jag har redan en vinterbil sedan många år tillbaka därför min E34:a har skonats från salt hittills, en Audi 100 Avant -90, rostig lite överallt men går bra och går igenom besiktningen varje gång. Jag vill helst behålla samma skick därför har jag inte kört på vintern på många år.

Ett tredje alternativ blir kanske att sälja Audin som jag är trött på eftersom det är extremt tråkig bil att köra med och framhjulsdriven på köpet.

Kanske borde försöka fynda en BMW som är mer sliten och ersätta Audin med... :-)

Finns ett par billiga i närheten som ser ok ut på bild:
Länk
Länk

BMW 4 Life
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Ska kanske tillägga att jag också har en 750iA M -00 som sommarbil som jag inte hunnit köra alls med i år eftersom jag jobbar mycket och hinner inte köra med så många bilar samtidigt, därför brukstankarna på min fina E34 överhuvudtaget...men samtidigt tycker jag det är synd att börja bruksköra den nu när jag sparat på den i så många år. Det är så svårt...

BMW 4 Life
skrota/sälj audin, sälj E34'an ELLER 750'n, köp en skabbig vinterbil.. enkelt..
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
^MeTaNoLiC^: Det förslaget passar mig sämst av alla: Det är inget fel på Audin alls, varför ska jag byta ut en väl fungerande bil med fräsh inredning mot en skabbig för samma pris som jag får reparera sedan. Audin har nästan ny kamrem, ny bränslepump och nya bromsklotsar och handbroms och går igenom besiktningen den är värd nånstans mellan 5000-10000 kr skulle jag tippa på. Skrota känns extremt som att kasta pengar i sjön. Den stora nackdelen är att Audi är så jäkla trist att köra. Speciellt min gammla och ventilationen är under all kritik sedan den var ny...

Om det gick att få vettiga pengar skulle jag kunna tänka mig sälja E34:an men det känns dumt att ge bort den. Ingen vill betala mer än marknadspris för den trots skicket eftersom den har inte ovanligt låg mätarställning eller nåt annat så det vore ju nästna som att ge bort den tycker jag. Jag gav 47000 kr för den 2003 efter mycket prutande och har vårdat den ömt och srevat den mycket oftare än nödvändigt och byt koppling och att ge bort den för kanske 15000-20000 kr i bästa fall känns inte som någon lockande idé då jag gillar E34.

750:n köpte jag för ett år sedan eftersom det är en av mina drömbilar. Det är inte varje dag man kan hitta en sådan på blocket. Jag har bara hunnit köra 300 mil med den så jag har inte hunnit tröttna på den riktigt än...

BMW 4 Life
Ställ av, vintern sliter mycket hårt på bilar, läste på ett franskt forum där dom varnade för Tyskimport eftersom dom har så hårt klimat (undra vad dom säger om vårt=) det går aldrig att renovera en bil till samma skick som en som aldrig blivit dålig.

Bästa är att köpa en brukskörd E34 och sälja Audin, gärna en E34 av samma modell som din fina, då kan bruksaren få överta delar som du byter ut på den fina, samt att du kan modellen utan o innan:)

Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Stephan735i: Jag gillar faktiskt det alternativet bäst hittills. Det kommer inte kosta mig speciellt mycket extra heller tror jag. Jag kommer kunna köra BMW året runt utan att förstöra min fina entusiastbil och det blir en del ekonomiska "reparationsvinster" om jag köper samma modell. Det lutar nog åt att jag gör så faktiskt... får nog ställa på Audin som jag inte använder sommartid ta några bra bilder och sätta upp på blocket och hoppas någon vill ha den till en rimlig peng.

Det är trots allt en ärlig fungerande bruksbil som gör sitt jobb bra och har en snål 5 cylindrig 2 liters motor som bara går och går. Jag tycker bara det är en så jäkla tråkig bil.

BMW 4 Life
Transocean
Det var nån som skrev att det var lätt att sköta om bilen även vintertid, det fattar jag nada av... saltade motorvägar i minus 15 utan varmgarage och utan möjlighet till tvätt (även om man skulle tvätta så fryser det direkt)....så har mina sista 6 vintrar varit i alla fall....Lycka till om du skall använda den, min hämtade jag från tyskland och den var 99% rostfri som man och även du säger ...nu rostar taket, sidopaneler, trösklarna är lika med kex, bromsrör lika med rost, lossar man stötfångarna blir man verkligen skrämd.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Transocean: Jag tycker heller inte det är så lätt med min vinterbil och beklagar totalt förfall av din E34. Eftersom min Audi redaa är rostig lite överallt så behöver jag dock inte bry mig. Bara spola av och avfetta nån gång i månaden och köra på. Jag tror inte jag kommer använda min E34 på vintern som det ser ut nu för jag hinner och orkar inte tvätta, avfetta och vaxa om den varje vecka. Tar för många timmar om det ska vara seriöst gjort. Dessutom kostar mycket i GDS-halls kostander. Sedan missar man alltid lite här och där även om man är noggran.

BMW 4 Life
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Frågan är när du skall använda 525an överhuvudtaget om du inte kör på vintern? Jag menar, med en fin 750 som sommarbil.
Kanske lägga 525:an i malpåse ett tag om du har plats och köpa en liten kul Golf GTI tex som vinterbil. Så blir det lite variation och en extra kick att köra BMW till våren.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ställ av bilen på sommaren är mitt råd.
Det blir som sagt mer och mer sällsynt med fina e34.
Gillar e34 skarpt.

Svårt att välja efter alla kommentarer säkert :)

Mvh

Tommy

Beemoholist javisst!
it
104
itto
528IA Touring, -98
Kör inte med den på vintern, BMW tål inte vatten o salt!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.