|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
> Att den inte är förstahandsval till en M30, eller någon annan motor > med rötterna i 60-talet kan jag utan vidare hålla med om. Den > fungerar dock mycket bra om motorn är frisk. Det är ju som bekant > en mycket avancerad, äkta helsyntetisk PAO-olja av absolut högsta > kvalitet. Oljans kvalitet betvivlar jag (vi?) inte en sekund! Den är riktigt bra! Det är dock varmviskositeten jag (vi?) tycker är lite lågt. Jag kan också hålla med om att om motorn är frisk/ny/nyrenoverad så är det inga problem att köra med 30 i varmviskositet. Nu ligger dock de flesta M20/M30 motorerna över 20-tusen-mila-sträcket vilket gör att en olja med 30 i varmviskositet inte hamnar bland förstahandsvalen. Det är en vanlig rekommendation att köra 40 (ibland 50 i vissa fall) i "slitna" M20/M30 motorer. Vi vet dock att toppen är renoverad (kul att höra - då finns många många tusen mil framför dig!) men vi vet ej om motorn renoverats. Det är en M30B34 motor dvs den som satt i modeller tidigare än E34:an så den kan ha många mil på sig. TheMan : Hur många mil har M30B34 motorn? Har den renoverats någon gång? Som du säger själv så har M20/M30 motorerna sina rötter från 60-talet (måste bara flika in att motorkonstruktion är otroligt lyckad konstruktion från BMW) och dessa äldre motorer har mycket större toleranser än de nya motorerna. Därför trivs generellt sett dessa "äldre" motorer med lite tjockare olja medans "nya" motorer vill ha lite tunnare olja. |
|
Speedlover: Nu tog du i ser jag. Jag skriver att denna olja(0w-30) KAN ha en sämre filmstyrka vid hårdkörning, det behöver man ingen större insikt i oljor för att förstå.. Med hårdkörning menar jag t.ex bankörning.. Jag menar heller INTE att motorn skär ihop direkt med denna olja i hårdkörning heller utan mera att emissionerna blir något högre och ett visst högre slitage blir det, men det lär ju inte märkas på många mil...OBS! Jag pratar HÅRDKÖRNING nu och inte någon svensson landsvägskörning eller för all del ständiga omkörningar osv.. Mvh Janne. |
|
|
Har faktist ingen aning om hur långt den gått men den har haft automat låda från fabrik så den har nog klarat sig relativt bra från ungdomar (förutom nu på slutet) Bilen i sig har gått i saltlandet o rostat sönder totalt men skulle inte tro att den gått så våldsamt långt. Beemer 4 Life! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.