AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.062

Olja till en m30b34

Sida 1 av 2
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Har sökt o sökt men inte blivit klokare för det...

Jag ska byta motor i 535:an och ska då ha ny fräsh olja i den nya motor som är en m30b34.

Jag kör med Q8 F1 10W-50 i min nu som jag köper billigt här lokalt.

Frågan är då dels om det är bra och köra helsyntet i en så gammal motor och sen om viskositeten är bra för min bil?

Behöver ha lite Expert hjälp...

Beemer 4 Life!
Nu är jag ingen expert på området men så pass mycket vet jag att det går alldeles utmärkt med helsyntet och viskositeten är det inget fel på.

Q8 F1 är väl den finaste motoroljan Q8 har så det borde väl duga för din motor.

______
Släpp koldioxiden fri
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Ok :) Tack för ett snabbt svar.

Det verkar vara en prisvärd olja? Jag ger ca 100kr/ liter

Beemer 4 Life!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...undvik 0w oljorna...sedan så är det ganska så fritt i valet till M30 motorerna.
Dock är det "fully syntetic" oljor du helst skall ha...

Jag har kört mestadels med 5W-40 oljor av olika märken, helsynteter...Allt ifrån Agrol till Mobil oljor..
Numera kör jag med OK/Q8 Formula Excel 5W-40 i min 735:a, köps i "storpack", dvs i 20 liters dunkar.

Betalar ca 65kr/liter för den..

Mvh Janne.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Då blir det nog bra med denna helsyntet 10W-50 då.

Gämför man med vad mekonomen och bmw ska ha för sin olja så är 100kr/ liter rena fyndpriset....

Beemer 4 Life!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...
När jag skrev "Undvik 0W oljorna" så menar jag att dessa ofta har en varmviskositet på 30 vilket KAN innebära lite sämre oljefilm vid hård körning.

0W i kallvisko är i sig egentligen inget problem...är ju bättre vid kallstarter ex.
Oftast är dock dessa oljor lämpade för motorer i "longlifeutförande" och snåltekniksutförande, serviceintervallerna är extremt långa osv..

M30 motorn mår dock bra av oljebyten + filterbyten relativt ofta(visst, det gör ju alla motorer krasst sett).

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du inte bytt motor i din bil så har du nog en M30B35 motor (M30B34 var "föregångaren" och satt i tex E28 modeller). Spelar dock ingen som helst roll när det gäller din fråga.

Det är inga problem att köra helsyntet med din motor. Tvärtom, det är starkt rekommenderat att du kör med helsyntet för dess generellt bättre egenskaper än mineral/delsyntet.

När det gäller oljan så är det bara att läsa databladen. Hoppa över allt reklamsnack och läs rådatan och gör din egen tolkning. Här Länk är databladet för Q8 Formula F1 10W-50.

Man kan se att den har en mycket bra klassning, API SM (och ACEA A3/B4). Utöver dessa klassningar brukar många motoroljor få tillverkarkarens egna kvalitetsstämplar (även BMW har en egen kallad BMW LongLife). Tyvärr stod det inga sådana för denna olja, gissningsvis kan det bero på (bara mina spekulationer) att man inte gjort några ansträngningar för detta då oljan är nischad för racing och där bryr man sig inte om oljan är lämpad för förlängt oljebytesintervall på familjens Renault. Det ska noteras att en olja avsedd för racing inte nödvändigtvis betyder att den är bra i vardagsbilen (man har helt andra mål och förutsättningar för racing oljor). Men i det här fallet har vi ett par kvalitetsstämplar så oljans kvalitet är inget att ifrågasätta.

Men viskositeten är kanske lite på gränsen.

Kallviskositeten är 10W. På vår/sommar/höst går det bra. Men ju kallare det blir desto mer svårpumpad blir oljan vid start (mycket av en motors slitage uppkommer vid just alla starter). Därför är det rekommenderat att ha 0W eller 5W. Jag har alltid kört 5W i min motor året runt.

Varmviskositeten är 50. Mer normalt på denna motor är 40. Men det är oftast att rekommendera att ha i lite "tjockare" olja i liknande motorer som dessa när de är lite slitna efter många tusen mils körning. Men har motorn renoverats så bör du fundera att hoppa ner till 40 igen (jag har precis gjort en totalrenovering av min M30B35 motor och kör nu med 40 i varmviskositet).
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
De sitter en m30b35 i just nu ja men den är slut så har inhandlat en m30b34 som ska sättas i nu så småning om.

Så du skulle då rekomendera en 5W-40 olja?

Har ju bara kört nu under våren och sommarn med denhär 10W-50 oljan så har ingen aning om hur den beter sig på vintern.

Beemer 4 Life!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...beror ju på hur kallt det blir hos dig :)

Visst, en 10W kanske kan vara lite för tjockflytande när den är kall o når smörjpunkterna senare än en 5W olja, men det är förmodligen inga problem för dig om du har bilen ståendes i Visby året om ;)

Jag har tidigare varit i en tråd o förklarat skillnaderna i smörjkapacitet(rättare sagt hur lång tid det tar att nå kamaxeln t.ex i en Volvo 340 när det är kallt ute, flertalet minusgrader) mellan en 5w olja och en 10w olja...
Iofs ganska stora skillnader när det börjar bli redigt med minusgrader mellan dessa viskositeter visade det sig..

Mvh Janne.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jo bilen bor ju på Gotland :)

De blir ju sällan under minus 10 grader här nuförtiden....

Beemer 4 Life!
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>Så du skulle då rekomendera en 5W-40 olja?
Ja, det skulle bli min rekommendation. Iallafall när det börjar bli kallt är 5W kallviskositet starkt rekommenderat.

>Har ju bara kört nu under våren och sommarn med den här 10W-50 oljan
>så har ingen aning om hur den beter sig på vintern.
Nej, det är inget du kan känn av heller (kanske om oljetryckslampan tar längre tid på sig att slockna vid start möjligtvis) men motorn får känna på det i form av sämre pumpbarhet och längre tid till fullgod smörjning uppnås. Men du behöver inte känna av det då du redan vet om oljans kallviskositet (siffran framför W).
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
10W50 lär funka fint, speciellt om du gasar lite med den ibland.

Det viktiga på en M30 är att hålla oljeröret över kammen rent och rätt monterat samt byta olja efter max 1000 mil. Då håller den länge.

//Magnus

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Det gasas väl ganska friskt med den ibland ja...

Ska ta av kåpan o kolla röret med då kan jag ju även kolla kammen o ventilerna.

Beemer 4 Life!
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Se till så det inte blir för kallt i Visby bara så ska det gå bra! En 5W olja hade varit ett snäpp bättre men med en bra olja och regelbundna byten (olja och filter) så kommer du inte att ha några problem. Om ni vill så kan ni göra ett litet roligt experiment, häll upp ett par deciliter av er motorolja och ställ i frysen någon dag och prova sedan att hälla ut den :-)

Jepp, kolla röret. De två banjoskruvarna kan lossa ibland så känn att de inte är lösa. Tyvärr så kommer du antagligen att se att kammen och vipparmarna är ganska slitna :-( Vid 30 000 mil behövde jag byta kam, vipparmar och två ventiler om jag minns rätt (självklart byttes ventiltätningar, vipparmsaxlar och sådant "billigt").
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Toppen är renoverad med nya vippor, ventiler o kamm så de är jag egentligen inte orolig för. Men ska kolla olje röret ändå.

Beemer 4 Life!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det där oljesmörjningsröret med sina banjobultar bör kontrolleras regelbundet, låt säga var 2000:de mil eller nå't...

Lämpligen i samband med ventiljusteringen...OBS! dra åt dessa med känsla och inte för hårt så att du klämmer ihop röret och försämrar smörjningen, vilket ju inte är meningen ;)

Mvh Janne.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Lös problemet med lösa banjomuttrar till oljeröret på följande enkla sätt.

Borra ett 2 mm hål tvärs igenom skruvens huvud så högt upp som går (för att inte riskera att borra in i oljekanalen).
Bind sedan fast skruven med ståltråd så kan den garanterat aldrig lossa så mycket att man riskerar smörjningen.
Länk

Per L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Länken funkar ej så här kommer ett nytt försök
Länk

Per L
Är toppen renoverad ska det sitta nya typen av banjobultar och de lossar inte, men ståltråd är givetvis ännu mer skottsäkert.:)

Jag har kört och kör min M30 med SLX 0W-30 (som verkstäderna har i tankarna). Fungerar perfekt, ingen oljeförbrukning (eller oljud) öht oavsett hur tung högerfot jag har.
Filmstyrkan kan knappast vara ett problem med tanke på klassningen och att i princip alla nya BMW använder den. Oljelampan släcks inom någon sekund oavsett väderlek eller hårdkörning, så är motor och oljepump frisk fungerar en sådan olja utmärkt om man väljer den.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

SpeedLover:
Nya bultarna lossnar också...

Angående SLX 0W-30 så går den säkert alldeles utmärkt i de flesta fall, men jag vidhåller att någon optimal "hårdkörarolja" är det icket, och ingenting som iaf jag rekommenderar som förstaval till M30 motorn.

Mvh Janne.
Inga nyare BMW kan alltså hårdköras enligt ditt resonemang, JanneT? Alla BMW-verkstäder använder SLX 0W-30.

Att den inte är förstahandsval till en M30, eller någon annan motor med rötterna i 60-talet kan jag utan vidare hålla med om. Den fungerar dock mycket bra om motorn är frisk. Det är ju som bekant en mycket avancerad, äkta helsyntetisk PAO-olja av absolut högsta kvalitet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.