|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vad gör era Z3 M bilar 100-200km/h på? Är lite nyfiken då jag i helgen tänkte mäta upp min. Mvh/ Calle | |
| Ingen som varit ut och testat? | |
|
Har inte testat själv ännu.Letar efter rullande bänk (i mellan sverige typ) för att få effekt siffror på papper och se om motorn mår bra. Men vad gjorde din för tid att gämföra med. :) |
|
|
Testade här om dagen och fick en tid på strax under eller ganska precis 15sek. -Vilket jag inte är helt nöjd med, möjligt att det går att kapa en del i växlingen men tror inte jag kommer under 14 med en perfekt sådan, låg 14 som bäst. När jag börjar leta lite bland olika tider så är det väl ungefär där en M3 3.0 E36 ligger? :S Det som är gjort på bilen är ett K&N 57i High Flow kit och en uppsättning Breyton 19" fälgar(10" bakfälg så ganska tunga) Halvtank vid test tillfället. Jag gjorde så att jag filmade hastighetsmätaren och sen mätte fram tiden utifrån filmen. Så ut och mät upp era kärror så får vi se vart ni hamnar :) |
|
|
En frisk M3 3.0 (orginal) gör 100-200 på 15,5s. Tror knappast att dom kommer under 15s. Detta är med 17" fälgar. 19" väger ju mer, så du kanske förlorar 1 sek på det. Tycker nog att din tid får anses som normal =) Jag gjorde själv ett 50-150 test med min M3 3.0, då landade tiden på 9,2s. Det är ju en tid som du kan gå efter, om du vill mäta din bil mot min. mvh /Jonas |
|
|
Hur kan det vara så slött..? Jag menar, om man jämför med att M3 3,2'orna kör under 14 sek på strippen..? |
|
| Kan ju skilja lite olika vad bilens hastighets mätare visar när man bytt fälg dim. Om man inte mäter med GPS.. | |
|
Hej har haft en M3 3.2 0-100:5.6s blev 100-200:13.4s 0-200:19.6s det är ju samma motor men beror så sklart däck fälgar osv osv. mvh |
|
| Ska testa under helgen, återkommer direkt me svar! | |
|
Casy: Ok! Jag kommer att göra ett test senare(på samma sträcka) med 17" original sulor och se om det blir någon skillnad. Jag ska göra ett test 50-150 i helgen, ska bli väldigt intressant :) Jag får dock inte fram så precisa tider som du får eftersom jag mäter fram tiderna utifrån filmerna.. Axaragge: Blir väl lite konstigt att jämföra en strippen tid mot en 100-200km/h intervall? :S mv70: Jo det är sant men man borde komma hyfsat nära ändå tycker man. Sen om det blir 95-195 eller liknande tror jag inte gör så mycket, man får ändå en liten fingervisning om vart det landar..sen är väl inte min mätmetod den bästa heller kanske. catch_me: Ok! Är det vad en "normal" 3.2 gör för tider eller var det nånting gjort på din kärra? Tim: Kanon! :) Skriv gärna med om det är några "mods" på bilen osv |
|
| carlee det är tider jag har tagit med en polares nån maskin | |
|
Carlee; Om man jämför så, att man förväntar sig att tiderna ska bli demsamma, ja. Alldeles självklart. Men att jämföra dom, och sätta dom lite i relation till varandra, ser jag inget konstigt med... Jag tänkte lite så här; Vet inte direkt vad sluthastigheten på M3'an är, men jag uppskattade den till ca 175-180 km/h. Drar man då av 0-100-tiden som tar 5½ ungefär, så skulle ju 100-180 alltså ta ca 8,5 - 9 sek... Därifrån (100-180) är ju inte steget speciellt långt till 100-200. Och med bakrund av det tyckte jag att 180-200 på 6-6,5 sek lät mycket. |
|
|
Anledningen till den stora tidsskillnaden borde nog vara att du har en "flygande" start på strippen mot att ligga i 90-100 och sen trycka järnet? (som jag mäter fram mina tider på) Ut och mät upp dina Alpinor! :) |
|
|
Carlee; jag gör som så att jag filmar när jag accelererar, sedan lägger jag in filmklippet på datorn och klockar tiden med mobilens "stoppur"-funktion. Jag tror garanterat att du kommer få en bättre tid med 17"-fälgarna. Dom väger inte alls lika mycket =) Lycka till, och akta dig för polisen! /Jonas |
|
|
Carlee; Jag förstår vad du menar, och däri ligger förstås en stor skillnad. Men eftersom Nordic Uhr kör med "flygande start", så utgick jag ifrån att det var det som gällde...:-) PS. Mina Alpinor är sålda. Min profil behöver visst uppdateras. Men det är väl förresten bara BMW som godtas på profilen, antar jag...:-) |
|
|
Casy: Jag testade att mäta så och fick fram tiden 14.7. Ska bli väldigt intressant att se hur mycket det skiljer. Tackar det ska jag ;) |
|
|
Casy: Fick tiden 8.8sek på 50-150. Tänkte göra några testar till med 19" fälgarna och K&N filtret innan jag byter till original, ska bli intressant att se om jag får fram någon skillnad ;) |
|
|
Ja men det får väl ändå anses som en bra tid? =) /Jonas |
|
|
Jodå det tror jag med tanke på förutsättningar men känns som att ska gå och putsa lite på tiderna här framöver ;) Är din 3.0 helt original? |
|
|
Nej, det är den inte. Annat avgas efter katt, Green cotton sportluftfilter, ingen ac, lättad 65kg. Gör väl nån tiondel i tiden antar jag /Jonas |
|
|
100-200 km/h på 7,5 s mätartid med 17" vinterhjul: Länk // Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.