|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har du jämfört med det VAG art nummer rob_t_j72 listat i ett inlägg ovan? mvh/ Anders |
|
| AKN: Ja, numret stämmer, trippelkollat. :) | |
|
Då är det nog lungt, kolla molles mektips för mer övertygelse. mvh/ Anders |
|
| Dom jag köpte på citroen såg oså anorlunda ut men det är esso oljan | |
|
Då var det klart. Den gamla oljan är bytt, såg inte så värst fin ut så det känns skönt att ha gjort det. Tråkigt dock att BMW sålde fel påfyllnings- och avtappningsskruvar till mig. Blir en diskussion om det på måndag. Bytte även diffoljan som såg mycket bättre ut än den i automatlådan. Körde på Castrol SAF-XJ-75W-140. |
|
|
Zed82: Tyckte också att diffoljan var i mycket bättre skick än automatoljan vid bytet för 4 år sen, kommer inte byta diffolja igen. |
|
Gemini__ |
Skönt att ha fräsch olja. Hur mycket olja fick du ur? |
|
Min låda heter alltså ZF 5HP19 med grön skylt, även kallad 325Z. Vi fick i 5.5 liter och då fick lådan rinna av sig utan tråg i en halvtimma. I diffen fick vi i en liter. |
|
|
Oljan i diffen ser alltid fin ut precis som den gör i vanliga manulla lådor. Skulle olja inte se fin ut har man med största sannolikhet ett väldigt närstående haveri på gång. Framförallt i diffen så är det oljans EP tillsatser som är viktiga och dessa bryts ned med tiden så bara för att oljan ser fin ut betyder det inte att den är lika bra som ny. Oljan i en automatlåda ser alltid eländig ut eftersom det lossnar partiklar från lamellerna. En rolig detalj angående oljepriser =) Har svurit åt de höga priserna för den LL-01 Mobil1 0w-40 motorolja jag kört på. Nu fick jag dock tag på Shells bästa olja LL-04 Helix Ultra Extra 5w-30. På en billaffär tog dom 795:- för en 4L dunk. Mitt pris direkt via en kontakt på shell blev 228:- för en 4L dunk. Det är någon som lägger på rätt duktigt =) Nu ska väl mina nyinköpta 48L kanske räcka en stund ;) |
|
Gemini__ |
Hehe 48l, är det bra pris så är det. ;-) |
Gemini__ |
Datum för oljebyte blev framflyttat. Var in idag och böt olja i lådan. Hamnade på runt 2000 kr. Olja (5 l ESSO gick åt), filter, nya skruvar och div. packningar ingick. Diagnosutrustning för att säkerställa att proceduren genomfördes på ett korrekt sätt fanns att tillgå. Jocke som driver Jospeed/Chipdepån i Västerås kan alltså rekommenderas. M-bilar debiterar 3500 kr för detta. Hos Aros auto hamnar man på runt 3-3500 kr (beroende på mängd olja som åtgår). Bilen har gått 16400 mil, ska genomföra ett olje/filterbyte till om ca 1000 mil. Oljan var rätt svart och mycket "skit" fanns att hitta i tråget/magneterna. Mvh: Thomas |
Gemini__ |
Hur långt tycker ni man ska köra innan man låter utföra nästa delbyte? Räcker 500 mil? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.