AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.609

Vad behöver jag för byte av olja i diffklump och v-låda?

Sida 1 av 2
Ska byta olja i automatlådan och förstår att det går åt 1.2 liter olja samt filter och packning? Är det allt?

Ska även byta olja i diffklumpen och där har jag förstått att det går åt 1.0 liter. Behövs något mer än oljan?

Oljan i automatlådan ska exempelvis vara Castrol SMX-S helsyntet 75W-85.

I diffklumpen kan det antingen vara Castrol SAF-XO helsyntet 75W-90 eller Castrol SAF-XO helsyntet 75W-140. Vad är det för skillnad på dessa två?

Mekonomen tar cirka 200 kr per liter. Var köper man oljan billigast?
Castrol SAF-XJ helsyntet 75W-140 ska det stå på andra diffoljan och inget annat. :)
Du
33
Duppsko
530D -00
323i -77
Automatlådan behöver nog ca. 4-6 liter olja, se till vad som står på bottenpannan till lådan för at ange oljetyp, evt fargkod på etiketten.

-Daniel-
Står så här på Vin decodern:

Transmission Model A5S 325Z
Transmission Oil 9.20 Liter

Castrol säger dock 3.3 liter men de menar antagligen utan filterbyte och nermontering av tråg?

9.2 liter låter dock jäkligt mycket...
Du
33
Duppsko
530D -00
323i -77
9,2 är nog riktigt, bilen din är nog försedd med oljekylare. men normalt rinner inte oljan ur kylaren vid byte. Har just bytt på en liknande låda, och det gikk med ca 6 liter. BMW levererar et kit med filter, nya bultar och packning.

Ser ingen poäng i att byta oljan och inte byta filter då det är filteret som renar oljan..

Färgen på etiketten anger oljetyp.

-Daniel-
Se här Länk när det gäller oljebyte i lådan. A5S 325Z är en BMW specad ZF 5HP19. Viktigt med rätt olja.

mvh/ Anders
Ok, då behöver jag alltså:

1 filter
1 trågpackning
4 extra torxskruvar till tråget ifall de gamla går sönder
7 liter olja

Vissa säger att man ska göra tre oljebyten på raken egentligen för att bli helt säker på att man får ut allt men det verkar svindyrt med tanke på att oljan kostar 200kr/litern? Är detta nödvändigt?
Gemini__
Antar att vi har likadan låda i våra bilar. Enl. BMW kommer de endast åt att byta runt 5 liter.

Skriv gärna här efter bytet och berätta hur mycket olja du fick ur.

Mvh:
Thomas
Snart blir jag proffs på att byta automatlådeolja i teorin. :)

Enligt TIS kommer det ut cirka 6.1 liter olja vid vanligt byte där man inte får med sig all olja från oljekyl, momentomvandlare. Vid fullständigt byte går det åt cirka 8.7 liter.

Problemet är dock att ESSO LT 71141 kostar multum och det är tydligen den enda oljan som är godkänd av ZF. :(
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Från: Länk

ZF Lifeguardfluid 5 (Esso LT 71141)

ESSO LT 71141 saluförs av Svenska Statoil men finns även hos följande återförsäljare med reservdelsnumren:

Audi G052162A1

BMW 83 22 9 407 807 (20 liters)

Citroen Z000169756

Jaguar JLM20238

Mercedes Benz A0019892203

Peugeot Z000169756

Porsche 999.917.547.00

Citroen och Peugeot återförsäljare brukar ha lägre priser samt även mindre förpackningar än BMW återförsäljare.

Mvh
rob: Har sett den texten, artikelnumren för Peugeot och Citroën stämmer inte.

Man får uppge LT 71141 så hittar dem det ändå till slut. Citroën är dessutom dyrare än BMW. De tar 294:- per liter.

VW tar 158:-/litern

Peugeot tar 90-150:-/litern beroende på vilken återförsäljare man frågar. Ingen har dock tillräckligt med olja hemma och det tar en vecka att få hem.

BMW tar 290:- per liter och då får man ha med sig egen dunk och hälla över från deras 20 liters dunk.
Zed82,

Fascinerande, du har alltså hittat oljepriser mellan 90 och 290Kr/litern!
Skall byta jag med, det blir till att blinka in sig hos en generös Peugeothandlare.
Tack för prisinfo!
Ja, visst är det fascinerande att BMW rent ut sagt lurar sina kunder med det höga priset. Man får dessutom ha med sig egen dunk och slabba. :)

Om jag tänker efter så har jag ännu inte hittat någon reservdel till E39 som är billigare på BMW än någon annanstans.
Då har man shoppat :-)
Peugeot i V-ås hade Esso LT 71141 (literförpackning) på lager för 170Kr/lit, fick 10% rabatt och betalade 153Kr/lit.

mvh/ Anders
AKN: Hur ser förpackningen ut? Är det en röd enliters Essoflaska?
Gemini__
Bra att veta att oljan finns att få tag på på annta håll.

Ska in med bilen imorgon för byte av olja i automatlådan (I V-ås). Valde dock bort M-bilar till förmån för en annan verkstad som enl. uppgift ska vara kunniga i ämnet (och viss prisskillnad var det också). Hoppas det blir bra.

Mvh:
Thomas
Zed82,
Jepp, ser ut så här Länk

Gemini_
Vilken verkstad anlitar du? M-bilar har tyvärr förbrukat mitt förtroende.

mvh/ Anders
Be
22
Benza
530D Xdrive -16
Jag handlade esso oljan till min automatlåda idag på citroen i malmö för 142.5/litern kollade även med BMW och dom ville ha 249/litern
Artikel nr på citroen är 973622 och det är 2 liters flaskor
Gemini__
AKN: Har bestämt mig för att anlita Jo Speed/Chipdepån efter en rekommendation av en annan forummedlem. Verkar veta hur hela proceduren går till med rätt oljetemp vid påfyllning osv.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Se till att verkstaden som gör detta jobb eller du själv VERKLIGEN vet vad de gör. En jobbarkompis lämna in jobbet till firman runt hörnet som trodde de visste vad de pyssla med och de gjorde allt fel. Bilen växla odugligt och till slut fick bmw verkstaden göra om hela jobbet för ett antal sköna tusenlappar...

//Magnus

Hmmm...nu blev jag fundersam. Var och köpte olja hos VW och fick oljan enligt artikelnumret ovan. Det står dock varken Esso eller LT71141 på flaskan.

Flaskan ser ut så här: Länk

Go, or no go? Vad tror ni?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.