AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.461

Alternativ till E 38 - Mercedes ?

Sida 2 av 2
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Tror inte att rostproblemen är överdrivna.
Åtminståne w210 rostar något otroligt har inte sett en ända w210 som varit helt rostfri, såg nyss en 02:a på jobbet med ett stort rosthål på mototrhuven!
Även alla dörrar och skärmkanter på samma bil var rostiga.
Men problemet kanske är mindre på S klass.

BMW hade också rätt stora problem med rost i slutet av -90 talet och början på 2000 talet.
Tex. de första modellerna av e39 rostar knappt alls medan de nyare var rostiga redan när dom var nya.
Att W220 var drabbad av rostproblem var för mig en nyhet, var kan man läsa mer om det? Gäller det bilar både med och utan facelift?

Åkte en gång i tiden W220 men det var på 90-talet, en del vatten har väl runnit under broarna sedan dess och bilarna har nu verkligen börjat bli till åren komna.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
W210 var en fullständig katastrof på rostområdet, BMW:s "kittsläppsrost" är ingenting i jämförelse. W220 är förhoppningsvis bättre än så, men har tyvärr ändå hyfsat stora problem. Jag tror det flesta W220 99-02 borde vara garantiåtgärdade idag.
Kolla gärna www.mbsca.com där finns mycket information.

BMW CS #5139
Jag vidhåller att de enda Mercorna från runt millenieskiftet som inte var rent skräp kvalitetsmässigt var G-wagen och de sista R129-modellerna.

W210 rostar värre än Fiat från 60-talet, och W220 är en privatekonomisk mardröm byggd av de ekonomer med sparkrav som släpptes in i Stuttgart när de ingenjörer som byggt historiens kvalitetsmässigt kanske bästa bilar under 70- och 80-talet försvann.

W220 är en vacker bil som är fantastisk att köra när de går som den skall, men åk till Las Palmas i två veckor utan att koppla bilen till underhållsladdare och räkna med några trevliga besök på verkstaden för att byta diverse roligheter i luftfjädring och elsystem lagom till du kommer hem. Oavsett hur mycket pengar du pumpar in i en W220 räcker det inte. Rostar gör de också...

Yes, jag talar av egen och mängder av bekantas erfarenhet; en mycket god vän köpte en S320 med 700 mil på mätaren år 2000 för strax över 600tkr, bilen såldes 6 år senare och hade då kostat lika mycket som inköpspriset enbart i reparationer utanför garantitiden. W220 sägs dock ha blivit bättre när faceliften kom 2003 men det är inget jag har någon erfarenhet av och därför inte vågar uttala mig om.

Vill du ha en riktigt bra S-klasse och har råd att driva den när de väl går sönder, satsa på en W140 eller W126. 126orna är jämte gamla W123 några av historiens mest välbyggda bilar och även fast 140 hade duktigt med elektronik går de inte sönder så länge man underhåller dem.

Lycka till!
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Då får jag väl svära i kyrkan till slut, det blev affär på en S500-01 för 120'.

Era kommentarer ledde mig till några provkörningar av E65:or för 50-100' i merpris och 1-2 år nyare. Visst är det måhända en modernare konstruktion och jag är inte helt avogt inställd till Bangles utflykter men den berömda magkänslan infann sig helt enkelt inte. Stora komfortsedaner är de båda men BMW:n har ett "hetsigare" temperament och man uppnår inte samma pulssänkande flyt som MB ger.
Provade även en 500 av föregående snitt men där snackar vi en helt annan bil som kändes riktigt gammal och inte tillför något väsentligt mer än min 750 Highline.

Lite letande gav ett exemplar som är så nära nyskick man kan komma, nästan helt prickfri kaross och fullsmockad med extra komfortrustning. Skött enl. bok + aut.oljebyte.
Framtiden får utvisa om det blir en ekonomisk katastrof med dagliga reparationer men såå jäkla kass som W220 framställs har jag svårt att föreställa mig att den är. I vart fall är den i nuläget betydligt tajtare, tystare och fräschare på alla sätt än samtliga E65:or jag tittade på. Alla E65 hade något som fallerade och de såg väldigt begagnade ut rent finishmässigt med torkat o småsprucket skinn, avskavda insteg, plastbitar som lossnat eller hängde på trekvart, läckande pryttlar under huven o.s.v.. Kändes "billigare" liksom.

På mercan sitter allt fast, skinnet är handskmjukt, allt elektriskt fungerar och den skulle lika gärna kunna vara bara ett par år gammal och isåfall p.gr.av små stenskott på huven. Undrar på vilket sätt det syns att det är så mycket sämre detaljkvalitet på W220 ?
Kan förstås vara att det är ärliga 13' mil på MB:n och att samtliga E65 var skruvade ex. med 20000+ IRL ...?

En lustig detalj var när jag körde hem ekipaget under en 7-milatur och konstant användande av den aktiva farthållaren - snitthastighet 75. Enligt färddatorn hade den dragit 0,82 i snitt. Smått otroligt för 5 liter V8 med 306 hk. Kan vara att den har s.k. ZAS, cylinderavstängning ?

Nåja, i vilket fall så ska det bli intressant att se hur den håller måttet framöver och alltid hjälper det någon med en bredare användarbas att fråga.

p.s. jag älskar fortfarande min Highline :-) d.s.
Gemini__
Kul, gratulerar till nyförvärvet. Skulle vara skoj om du tog lite bilder och delade med dig av. =)
Grattis till den nya pendlar/husvagnsdragarbilen...:)

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Ja, Simon_en, det kommer en "moddning" i form av en dold dragkrok i bra attha-syfte. Pendlar gör jag gärna men husvagn ... som bekväm likkista möjligen.

Länk

komfortnissen,

skojar bara med dig....bilen är som gjord för båda uppgifterna. Har inte dragit så mycket husvagn själv, men de ggr jag gjort det insåg jag att det är bra med hög effekt och hög vikt...något en MB S500 uppfyller. Mycket snygg bil helt klart!

Ser väldigt snygg ut. Jag har alltid undrat var dimljusen sitter på den modellen?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Grattis till en fin bil. Man får verklige mycket bil för pengarna idag, om man köper lite äldre lyxbil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.