|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ber först alla slaviskt märkestrogna om ursäkt för rubriken...och inläggets placering här istället för under "andra märken". Misstänker att 7-serie förare är mer i linje med min fråga - Ett (tillfälligt ? ) hjärnsläpp har fått mig att spana efter ett nyare alternativ eller komplement till min Highline. Inge fel på den alls men suget efter nåt ännu bekvämare/tystare/modernare har infunnit sig. Det är alltså inte sportighet jag letar efter utan optimalt tyst o mjuk färd + många knappar :-) Massage o kyla i stolen hade inte varit fel t.ex. Naturliga steget är kanske en maxad E 38 i bästa skick men jag minns med fasa sista biljakten efter en sådan och det lär väl va etter värre tre år senare att döma av inläggen. Ett alternativ kan t.ex. en MB S 320-400-500 99-01 vara för i snitt några tiotusingar mer i begärt pris jmfrt med en riktigt fin E 38 750. En del, ja, ok, mycket ont har skrivits om MB S modellerna 99 o framåt men jag undrar hur mycket som baseras på egna erfarenheter vs. avundsjuka eller allmänt tyckande. E 32 750 har också fått skit så det räcker men min egen erfarenhet är precis tvärtom, den går o går bara. Frågan är om det är någon som har ägt, känner en ägare eller på annat sätt har några faktiska erfarenheter att dela med sig av. Åsikter som "Ful som fan" eller "inte lika snabb som min" är inte så intressanta utan tänker mer på tekniken, pålitligheten o.s.v. En MB S är ofta ännu mer packad med livsnödvändiga features än en 750 och är välan allmänt modernare som bygge, måhända på gott och ont. Att det är mycket som kan gå sönder är förstås självklart men det gäller alla teknikspäckade bilar och det ingår i kitet, liksom. Frågan är om det är nån väsentlig skillnad mellan E38 och S-klass i det fallet, givet lika välservade ex. Värdefall som en gråsten har båda modellerna upplevt och min vana trogen dras jag till såna bilar som är oönskade på marknaden = bra prutmån och fyndklocka om man har is i magen och kollar noga innan plånbokstömning. Har t.ex. spanat in Länk På samma firma finns Länk jag kan göra samma fluga på smällen två ggr med den turen, såvida inte firman ifråga har rykte om sig i importträsket eller nån vill resa varningsflagg...? mvh,komfortnissen | |
|
Undrar om inte alain var och tittade på den svarta 750:n och borde ha en del erfarnheter att dela med sig av ang. den? Jag har för mig att den nämndes i någon tidigare tråd... |
|
|
Jag bytte ut Range Rovern i vintras mot en W140/M119 S420, iofs inte en W220 och dessutom sista årsmodellen i serien. Jag har också en E38/M62 740 och jag använder båda i mitt dagliga bruk. De är helt olika bilar från helt olika bilkulturer och jag gillar båda men på olika vis. Om jag skulle ge mig på att försöka summera mina intryck och upplevelser så skulle jag säga att W140 är "gjord av ingengörer för icke-ingenjörer" medan E38 är "gjord av ingenjörer för ingenjörer". Exempel: MB har bara ett läge på regnsensorn för vindrutetorkaren, BMW har fyra - men MB's enda läge funkar ofelbart medan BMW's kräver lite fipplande mellan lägena ibland. MB's centrallås låser upp tanklocket med förardörren. På BMW måste man låsa upp alla dörrar för att tanklocket skall låsas upp. Innemiljön på mercan tänker jag på som pösigt komfortabel med breda sköna stolar (standardstolarna) medan BMW med komfortstolar känns betydlig mer som sportbilsstolar och inte alls lika pösigt avslappnat bekväma. Reglagen för frampassagerarens sido och mittutblås på MB sitter i mitten av panelen så att man som förare lätt har alla utsläpp inom räckhåll. BMW har dem på vanligt symmetriskt vis. Bakluckan öppnas helt som standard på MB med fjärren, på BMW var det tillval och min öppnar bara på glänt. MB har dubbelglas i dörrarna som standard, BMW som tillval. Dessutom har MB vakuumassisterad dörrstängning som bl.a. försvårar för den hemska kategori passagerare som tokslår igen dörrarna men framför allt gör att jag ler lite för mig själv var gång jag stänger en dörr när den tyst sugs in den sista biten till helt stängt läge. Farthållaren i MB är ett under av god ergonomi med sin egen rattspak och även den mest otekniska bör kunna hantera den galant, trots rik funktionalitet, dessutom är ingreppet ögonblickligt tack vara det elektroniskt styrda vajerlösa gasspjället till skillnad från vajermotorns fördröjning på BMW. Väghållningen i MB är helt klart inriktad på renodlad komfort och även om den hanterar forcerad kurvtagning väl så länge man inte tokkör föredrar den helt klart att framföras på ett mer värdigt maner. BMW är mer av gatracer förklädd till limousine vilket här roligt om man är på det humöret. MB isolerar från ojämheter på ett föredömligt vis och även om BMW är bra på det så kommer den ändå ohjälpligt tvåa. Under skalet ser man att MB och BMW båda använde samma tyska underleverantörer till viss del, det är genomtänkt och välgjort och en del fall samma bitar, som te.x. clipsen som håller dörrsidorna till insidan på dörrarna. Summa summarum: MB: tungt, gediget, komfortinriktat, väl genomtänkt och designat för den som inte vill bekymra sig allför mycket om vad som pågår i maskinrummet. Tyst, bekvämt, behagligt och sedan skall man ju inte glömma stjärnan på huven - det är ändå ett viss känsla att bänka sig bakom den. BMW: Helt uppenbart fokuserad mer på själva körupplevelsen men inte alls lika mycket på resan. Motor och växellåda i BMWn är enastående som en enhet och för mig helt klart mer prestandaorienterad. Luftkonditioneringen känns mer pillrig att ställa in och är utan tvekan sämre. Hela kupén på BMW känns trängre och mer inpå. Väghållningen och känslan av kontakt med vägen är i jämförelse superb och bjuder på en engagerande upplevelse för föraren, men inte nödvändigtvis lika njutbar för passagerare. Inbjuder mer till att köra på gränsen. Slutsats: Båda gör verkligen rätt för att vara bland de bästa som fanns vid 90-talets andra halva, men med helt olika karaktärer för olika kundprofiler. MB för den som är mer intresserad av det som sker vid resans början eller slut, medan BMW är mer för den som ser själva resan som viktigare. Vad jag väljer som nästa bila(ar) efter dessa två? Återstår att se, men resan i sig börjar bli av mer underordnad betydelse annat än att den skall se till att jag kommer fram i bästa möjliga skick att ta itu med det som väntar. Det återstå att se vad som ur ett modernare utbud än min två nuvarande kan erbjuda den bästa kompromissen i relation till mina ständigt föränderliga förväntningar. --- Bilblogg: Länk |
|
|
Det var ju en kanonbeskrivning, tack för den! Ursäkta att jag lägger mig i tråden och säger att det enda jag saknade var några ord om förbrukningen. Ingen av dessa är bensinsnåla vagnar, det är inte därför man har dom, men när bensinen kostar över 13 kronor litern så blir det en faktor för de flesta. Jag antar att du kör dina bilar ungefär lika, hur mycket drar dom? |
|
Gemini__ |
balmgren: Bra och välskrivet inlägg, intressant att ta del av. |
|
Även jag vill berömma inlägget, mycket informativt. Hur ser det ut med saker som sidorollo och kylskåp, finns sådant att få hos Mercedes? Är det någon skillnad i mekvänlighet? |
|
|
Om förbrukningen vet jag inte så mycket, jag bara blundar och tankar, blir ju inte bättre av att jag räknar och har mig - tyvärr är ju inte det mycket till ledning men två bilar med V8 på över 4 liter väljer man ju som sagt inte för deras låga förbrukning. Fast de är båda betydligt bränslesnålare än vad Range Rovern var - jag ryser när jag tänker på hur ofta jag behövde tanka dess 100-litertank. Jag vet inte men tror att sidorollo och kylskåp fanns som tillval på MB även om inte min har dem. Jag har intrycket att en hel del saker på BMWs tillbehörslista vid denna tid fanns med där främst för att MB erbjöd dem, inte för att BMW kom på dem först. En sak jag måste tillägga - Min MB har full uppsättning orginalhögtalare, jag tror det bara fanns en standardutrustning, med uttag för vanlig DIN-radio med ISO kontakt. Min BMW när jag köpte den hade Top-Hifi system med DSP och sub. MB's standardhögtalare (det verkar vara femtioelva element runt om i bilen) tillsammas med en bra standardradio spelar skjortan av "super-systemet" (av priset att dömma iaf) i BMWn. När det gäller mekvänlighet kan jag än så länge inte rapportera någon stor skillnad. Jag har i för sig inte haft alls lika mycket möjligheter att skruva på MBn som på BMWn då jag haft den så mycket kortare tid men från det jag har gjort så är båda föredömligt lättskruvade. En lite detalj som kan ge en fingervisning dock är vertikalläge på motorhuven; på MB så är detta till fullo inbyggt i gångjärnen och mycket väl genomtänkt medan på BMW så måste man ju haka ur gasfjädrarna, helst vara två med att balansera den tunga huven och montera egna M6 skruv i skruvhålen, för att inte tala om lustifikationerna det är förenat med att återgå till normalläge på BMW. --- Bilblogg: Länk |
|
|
Instämmer verkligen, ett synnerligen balanserat och tankeväckande inlägg, tack för det. Bara för det tog jag en kik på den äldre varianten på blocket... Av Balmgrens jämförelse sluter jag mig till att W140 o E38 spelar i samma liga med en övervikt till MB om långfärdskomfort står i förgrunden. De ligger i ung. samma prisläge på blocket även om det är ont om de senare årsmodellerna av W140. Ett klart + är att dubbelglas är standard, ett definitivt minikrav om det ska kännas värt att stega upp från E32:an. Men om W140 slår E38 komfortmässigt så bör W220 ligga väl i klass med E65 (om inte bättre) och för nästan hundratusen spänn i "rabatt", därav mitt vaknade intresse för den modellen. Sen gillar jag W220:s linjespel i karossen mer än W140. Lite åt vad e65 skulle kunna vara utan Bangle, i mina ögon. Förbrukningsmässigt är Balmgren bäst på att svara för S-modellen, jag har en kompis som kört en E 430 några år och den är förvånansvärt snål, 0,9 mixad landsväg. Stan är ointressant, där vill man väl inte hålla till mer än kortast möjliga. Men E, vad nu den karossen hette är för liten. Jag vill kunna sträcka på mig (o familjen me som alla är långbenta missfoster). Dessutom får man leta länge efter en E som har allt godis som är standard i S. Ser med spänd förväntan fram emot någon med erfarenhet av W 220 .... mvh,komfortnissen |
|
|
Anledningen att jag frågade om bensinförbrukningen var för att få en bekräftelse på att W140 med M119 är mycket törstigare än E38:an. Det är i varje fall min, jag har (som mitt nick antyder) en SL 500 med M119 och skulle gissa att den ligger kring 1.7 blandad tjockholmskörning (rätt mycket rödljus och så, dock ej innerstad). Mycket pga mekanisk K-Jet som inte är lika sofistikerat som BMW:ns insprutning... Min E38 ligger på ca 1.25. W140 är en äldre modell (kom väl 89?), så det vore konstigt annars. En av mina kompisar har en S55 W220, skulle vilja ha hans input. Men jag skulle inte tro att han sätter sin fot här - märkesfundamentalist som han är. :) |
|
|
Jag har kört en del W220 då en bekant har S320-00 och nu även CL500-00. W220 är riktigt snygga och prisvärda och känns hyfsat up to date fortfarande trots att modellen är ersatt sedan några år. Riktigt bra komfort och fina stolar, även om jag upplever Airmatic fjädringen som lite hård? S320 upplever jag räcker till prestandamässigt för de flesta förhållande och har låg förbrukning, runt 1 liter i blandad körning, och en bra bit under det på landsväg. 500 har betydligt bättre klipp, men även betydligt högra förbrukning. Dock är kvalitetsproblemen på dessa bilar inte överdrivna, S320 köptes av min bekant endast 3 år gammal men har ändå varit behäftad med massa fel, som inte heller är ovanliga, tex trasig Airmatic fjädring, trasig Comand-enhet, samt ständigt återkommande lysande motorlampa samt andra elektriska spöken. Inga billiga reparationer, jag tror generellt att S-klass är dyrare i reservdelar och reparationer än motsvarade 7-serie. Sedan har även W220 rostproblem likt andra MB i årsmodeller, bagagelucka, dörrar, framskärmar och skärmkanter bak angrips ganska kraftigt, och min bekants bil fick åtgärdas och hellackeras efter ca 5 år. Faceliftade modeller efter 2003 anses vara bättre ur rost- och kvalitetshänseende BMW CS #5139 |
|
|
@Lasse - min har M119.981, dvs Motronic, låter som din har M119.971. Som nämnt ovan så har jag ingen järnkoll men jag vill nog ändå påstå att de båda har snarlik förbrukning. Skulle verkligen uppskatta ett inlägg från din märkesfundamentalist :) till kompis om erfarenheter från hans S55. @ J.L. - Mycket intressant med erfarenheterna från W220. --- Bilblogg: Länk |
|
|
Måste bara skriva av mig lite då jag tog mig tid en stund idag för ett minitest av ett par W220. Skicket på dem var mer eller mindre exakt som de E38 jag kollade in sista vändan. I allt väsentligt fungerade det elektriska, nån knapp satt lite snirkligt och inredningen var ung. lika smäckig. Man kan inte jämföra dem med E32 i kvalitetskänsla på samma dag. Ingen hade dock ens antydan till rost nånstans trots ett antal år på svenska vägar men de kan ju ha blivit garantibytta på plåtdelar. I övrigt inte mer changserat intryck än E38 efter 20.000 mil. Snarare tvärtom med tanke på skinnet t.ex. som ofta ser väldigt sunkigt ut på E38-E39. Ang. rost så är väl mycket garantiåtgärdat på dagens vagnar, precis som de sista åren av E39 då rost också ingick vid köp men där många dörrar o bakluckor byttes. Men komfortmässigt får då BMW ge sig duktigt, maken till balanserat svävande bengstabil och tyst färd har jag aldrig upplevt tidigare. Stolarna helt enkelt makalösa, har aldrig suttit så bra (med 2mtr) med lårstöd, sittvinkel, svank på rätt ställe, nackstöd som inte sitter på halva ryggen o.s.v. För att inte tala om att häcken både höll sig sval och masserat mjuk. Luftfjädringen var absolut inte hård, snarare Citroensk men ännu bättre på små potthål där Fransyskan inte hinner med. MB negligerar hålen ... J.L. "din" 320 kanske hade funktion för uppstyvad dämpning aktiverad ? Körmässigt tappar den till E 38:s fördel. Det känns som det är väldigt lång väg till marken och som förare handlar det mer om att vrida ratten och åka med, där man i BMW "kör dit man vill". I Mercan får man känslan att bilen kör sig själv och med en glidare är det förstås precis det man vill. Extremt avkopplande och odramatiskt. 500:ans färddator angav 0,95 i 110 med farthållare aktiv och det är inte mycket att säga om det även med felprocent. 430:an i princip samma. 5 cl mer per mil jämfört med min Cittra på 2 liter turbo aut. En 320 ligger säkert nån cl ytterligare neråt men det spelar mindre roll för min del. Skick o utrustning överväger. Ska läsa på lite mer, kolla lite priser på delar, leta fristående mekfirma o.s.v. men det lutar helt klart åt en MB till bilparken. I väntan på Lottovinst...med en sådan på fickan kanske jag vågar provköra en nyare 7-serie, i dagsläget är jag en hundring kort för det. Eller så kanske jag snubblar över det där unika exemplaret E 38 där allting är rätt, dubbelglasad, välskött, omoddad original, rasselfri, rostfri o.s.v.. Chansen för det är som alla vet minimal numer... mvh,komfortnissen |
|
|
Intressant läsning. Mercerdes W220 är en otroligt vacker bil, men tanken på att de skulle vara sämre kvalité än bmw E38 är skrämmande. Vore kul att prova vilken som går bäst vid aktiv körning, själv är jag klart missnöjd med min E38 vad det gäller vägegenskaper på slingriga småvägar. Rent ut sagt värdelösa, skulle inte våga utmana en 50-tals amerikanare på nurburgring. Bekvämt i lugnt tempo dock=) |
|
|
Knopfler: du är rolig du... ;) missnöjd med vägegenskaper på slingringa skogsvägar? Med en 2140 kilios autobahn-kryssare? På slingriga skogsvägar är en mindre, lättare, hårdare fjädrad bil alltid bättre -- men då blir den inte en bekväm premiumbil som 7-serien eller S-klass längre. Då är nog en 3-serie eller C-klass (eller varför inte en liten ettrig Golf) kvickare. Men så små fjuttbilar är obekväma skrammelburkar, kan inte jämföras med en 7:a anser jag. Min 5-serie (med sänkt M-chassi) känns till exempel betydligt stabilare än min 7:a (som är lite "gungig" i jämförelse). Men 7:an är ganska stabil ändå... du kanske har något problem med bussningar i din vagn? Innan jag bytte bussningar i bakvagnen kändes min 7:a ostabil och krängig bak. |
|
|
Precis min tanke också att diverse bussningar i bakvagnen är slitna. Jag kan köra hårt med min utan att den känns instabil på kurviga vägar. Och en 50-tals jänkare skulle bli avhängd innan första kurvan på Nürburgring:) Men en 7:a är ingen busbil och är inte gjord för att vara det som sagt, köra fort på motorväg duger den däremot gott till. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Hehe ja, de gäller att krydda lite;) Nä men okej, ska ändå in på bmw och se över diverse smågrejer (läs renovera hela bilen), ska be dom granska bussningarna bak också. |
|
|
Tack komfortnissen för en bra jämförelse mellan W220 och E38, jag tror du är rätt ute, rimligtvis borde en W220 slå E38 på fingrarna på de flesta funkter utom möjligen körkänslan, då de är en betydligt modernare bil och en senare generation. Dessutom är de ju som sagt väldigt snygga både in- och utvändigt. Det är klart en modell jag gillar, men som jag också blivit ganska avskräckt i från med tanke på felen och främst rostproblemen på min bekants bil. En fräsch W220 före facelift känns dock som ett väldigt prisvärt köp idag, men tänk också på att du säkert kan få loss en tidig E65 för inte så speciellt mkt mer pengar, om man kan acceptera miltal på 18-20.000. Det är ju ännu ett ett kliv uppåt i komfort och tekniknivå, och framför allt tror jag de är bättre kvalitetsmässigt. Tex: Länk Länk BMW CS #5139 |
|
|
Knopfler; jag har sett din annons, och tycker din 7:a verkar fin. Det är nog bara några bussningar och stag som behöver bytas för att den ska upplevas som stabil. :) Jag tycker min sjua är riktigt "med" i körningen faktiskt. Som sagt, det är en lyxvagn med komfort som prio, men den är ändå med på noterna i aktiv körning. I vintras t ex, på väg hem på jobbet: det är tvåfiligt 70 förbi Kista, och jag passerar de andra bilarna t.v. i kanske 80 och undrar varför det finns så många väglusar på vägen? ;) I högerfilen gick det inte mer än 40-50... Väglusar! muttrade jag nog, eller något annat korkat - för det var fruktansvärt halt.... Jag fick tvärsladd på min 740, skulle tippa 60 graders uppställ på vägen. Grymt obehagligt! Jag såg framför mig tusenlapparna segla förbi, eller hela bilen bli förstörd... MEN, tur eller skicklighet, jag lyckades häva sladden. Retursladden blir ju häftig om man inte är försiktig och parerar "lagom". Vi hade varit och kört gokart kvällen innan, grabbgänget, och jag hade enorm nytta av det -- annars hade det gått åt pipskägget... Men poängen är att jag upplevde bilen som kontrollerbar trots att det gick så vilt till på vägen. Jag snackade med min kompis som har en W220 S55, och han säger att den drar ca 1.4 blandat. Runt litern landsväg med ett ägg under gaspedalen och 1.8-2 stadstrafik. Det är som min 740 e38. Inredningen i hans S55:a är riktigt fin, snyggt med svart perforerat skinn och mocka i taket. Pösigt och bekvämt, som det ska vara. Och den blev snygg när han fick på andra 20-tums fälgar; det satt några SLR-påminnande turbinfägar på den när han köpte den. Alldeles för rejsiga för att passa på en familjekryssare. Snygg bil, väcker en del "vill ha"-begär. Det gjorde å andra sidan hans CL500 (W215) också... Sänkt och med maffiga fälgar är det en mäktig bil... :) |
|
|
Lasse-SL500, Tur att du är kunnig på att parera. Får man inte stopp i tid med en E38 finns risken att man släpar med sig ett helt kvarter som tidigare nämnts på forumet. Synd att Mercedes haft sådana kvalitetsproblem med W220. Det är en oerhört vacker bil att titta på. Jag skulle dock aldrig köpa den som ersättningsbil till E38, E65. Min ideologiska övertygelse säger mig att BMW är bättre. BMW CS #1812 |
|
|
Philip: det var mycket tur också, plus att faktiskt bilen har bra vägegenskaper för att vara en sån "kloss". :) Vete f-n om jag vill pröva att göra samma manöver med en W220... men jag tar gärna en provsväng med en sån kärra. Jag har hört att det är ett helvete med all rost på dessa bilar, men jag vet inte om det är sanning i det eller om det bara är ett dåligt underbyggt "prat-rykte" (i stil med att - undvik V12, den krånglar mycket mer än en V8.... Det hör jag också ofta, men det verkar vara mest prat - inte så underbyggt. :) |
|
|
Kollade in ytterligare ett objekt idag och där hittade jag faktiskt rost för första gången. På en 00:a i vä. framdörrs nedre plåtveck hade lacken släppt och det gick att pilla loss en flaga och där hade det faktiskt blivit lite ytrost under. Syntes inte utåt och flisan var 1 x 5 mm stor. Ingenting i övrigt och jag är petig... Rosthelvete verkar vara ett något lätt överdrivet epitet att döma av de jag tittat på. Märkligt hur liknande rykten kommer till egentligen. Innan jag köpte min första BMW körde jag Citroen av många slag i många år (gör fortfarande) och det är också ett märke som alla vet allt om utan att ha ägt eller kört nån. Faktum är att de alla varit helt pålitliga på alla sätt. Hydrauliken som alltid pajar enligt allvetarna har ALDRIG gett mig nåt bekymmer. Självfallet har jag bytt rör som behövde bytas men om man struntar i att byta rostiga bromsrör på vilken bil som helst, gissa vad som händer ? Bromsarna fungerar inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.