AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.886

Min nya bämve

Sida 1 av 2
Bayer_Aleks
ÄNTLIGEN!!!
Den efterlängtade bilen har äntligen kommit efter 10 veckor!
En BMW 320d Touring BLuewater metallic.

Behöver dock hjälp med en liten detalj. Nån som känner till ett ställe i Göteborgsområdet som valsar skärmar? Mina fälgar tar i och behöver valsas ca 5mm. Jättetacksam för alla tips!

Tillfälliga BILDER på bilen ---> Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nice, grattis. :)
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Riktigt snygg bil och snyggt matchad.

Tycker du inte att du förstör bilen lite när du bockar plåten på en splitt ny bil? Det hade gjort riktigt ont i hjärtat på mig å se någon bocka plåten i min bil och den är ändå snart 3 år gammal :S Brrr
Kan du inte bara skaffa fälgar som passar istället? Med tanke på att du har råd att köpa en helt ny bil borde det inte vara ett problem (inte menat att uppfattas som stöddigt, jag bara tänker högt).

En sak till, smaken är ju som baken, men när jag såg fälgarna tänkte jag direkt på Honda Accord, den finns ju fälgar med BMW-stuk som passar så slipper du bocka plåten på din nya bil.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Lite fundering rostgarantin upphör att gälla när man valsar plåt rätta mig om jag har fel men skulle inte tro det
Får i dagarna ny bagage lucka på garantin så jag kolla vad det kostar går på 14 tkr det skulle jag inte vilja lägga på en nästan ny bil iofs är min 4år gammal men det är mycket pengar för mig !
Likt föregående talare skulle jag funderat både två eller tre gånger innan jag ens tänkte tanken på att valsa skärmarna.
Jag vet inte vad som skulle hända med diverse garantier om du utför en valsningen, men mitt tips till dig är att leta efter ett par nya fälgar avsedda för din bil.

Alternativt kan du kontrollera godset kring fälgcentrum. Har du tur kanske det går att svarva ner anläggningsytan. Det mest optimala är dessvärre att köpa fälgar med rätt ET.
De fälgar du har nu är avsedda till 5-serien eller?
Bayer_Aleks
Vad gäller fälgarna så är dem helt splitter nya och när jag var i kontakt med försäljarna så sa jag till dem att fälgarna skulle sitta på en BMW 3 serie E91 och dessa var det som jag skulle ha enligt dem. Det är ET 35 och 9,5x19 fälgbredd med 275 bak. Jag inser nu att jag skulle haft ET 30 istället. En 5 serie som någon nämnde ska ha ET45 så det är inga 5 serie fälgar. Och fälgarna är inte köpa på måfå för att jag fått "billigt pris" på dem.

Jag har 3 alternativ...
1 Att valsa skärmarna ett nån mm
2 Svarva ner fälgen nån mm
3 Byta däck till 265 istället

För det är inte mycket som tar i, det är precis i kanten av däcket och jag ska ta mig fan få dem o passa bilen.

Många snackar om garantier, men ingen som tänker efter att så fort man pillar något själv på bilen så ryker garantier där också. Så för mig är det skitsamma med den biten för jag har pillat och kommer pilla med bilen framöver. Tror knappast bilen kommer börja rosta inom nåt år pga ev. valsning, kanske senare för nästa ägare men då är det inte min huvudvärk.
Bayer_Aleks
Mackan: Kan inte du visa mig den Hondan med dem här fälgarna för jag är väldigt nyfiken.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag håller med tidigare inlägg om tveksamhet med valsning på ny bil. Eller överhuvudtaget på en bil som inte är i behov av ny lack.
Både ev galv, lack och rostskyddsmedel spricker när du valsar och sedan får du fritt fram för fukten in till plåten. I vårt klimat kan det nog räcka med en vinter för att få fäste för rosten.

Du kan säkert fördröja det med nt grundfärg och pensla på rostskydd, men hur roligt är det på den nya pärlan?

Själv skulle jag utan tvekan sälj fälgarna och köpa nya med rätt ET. Surt idag men bättre det än problem i morgon utan gällande rostskyddsgarantier.

Riktigt snygg bil! Grattis!

Dock tycker jag att fälgarna inte är något snygga. Tyvärr!
5-serien har ET20-30 och inte 45. Jag tror du har vänt på siffrorna. Du hade snarare behövt runt ET40 på dina fälgar.
Vad gäller garantier gör du helt som du vill, men det bästa är att kontakta den firma som sålde däck och fälg till dig för få dem att ordna fram rätt fälgar till din bil. Sen är väl 275 i det bredaste laget. 255 hade garanterat passat bättre i hjulhusen.

Som sagt är detta bara förslag från min sida, som jag ger i all väl mening.

Hur påverkar en eventuell valsning nybilsgarantin?
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Grattis! Bluewater metallic är snyggt. Bara namnet är coolt. Nu väntar 4 sega veckor tills jag får min.

Min nästa BMW:
Länk
Grattis! Bluewater är den färg som jag hade som första alternativ till min, men ett flertal försäljare övertalade mig att inte välja den färgen...
Fattar inte varför, den är riktigt snygg när man ser den ute i trafiken.
Den färgen lär väl antagligen bli den mest vanliga, därav att säljare avråder alla från att välja den.
Ni
966
Nip
320i-04
Om säljarna sagt att detta är rätt fälgar och dom tar i så skulle jag ge dom bakläxa och helt byta ut till något som verkligen passar utan extra kostnad för dig.

Hur inkompetent får man vara och komma undan med det?

Droppa namnet på dom här så man kan undvika dom.
Chris87:
Den färgen är långt ifrån vanlig. Handlar mer om att handlaren tror att den blir svårsåld när han ska byta in den. Fick min handlare bestämma så skulle alla BMW:ar vara Titansilver eller Safirsvarta!
Bayer_Aleks
Det blir förmodligen till att byta ner till 265 för att det inte ska ta i kant på däcken för det måste funka med en dimension lägre. Alternativet får vi se imorgon om det går att svarva ner fälgen lite, för dem ska jag bara ha på bilen, kommer inte på talan att sälja dem.

Vad gäller färgen så hade jag aldrig lyssnat på någon säljare när det är jag själv som ska betala 300-400 kkr och inte han.
Jag har då INTE sett den färgen lika mycket som man dagligen får se silvermetallic/titansilver metallic, svart och vit BMW.
De
87
Deko
BMW 330i - 07
Hej aleks

Vad är det för ET mått du har på dina fälgar? för det skall inte vara några som helst problem med 275 däck på din bil du kan ha mer än så utan att behöva bredda beroende av ET mått då.. grattis till ett bra köp

Mvh
Dennis
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Ett inlägg i debatten,om man valsar skärmarna utan att i förväg värma särmen så får man mickro sprickor i lack och rostskydd/tectyl

om man värmer skärmen med erfoderlig värme så följer lack och tectyl med,man får inga mickrosprickor som i framtiden ger rost problem..
jag skulle nog välja valsar firma som vet vad dom gör!!.

Det är då min erfarenhet..

/Dogge
Grattis till bilen såg riktigt fin ut. Minus för fälgarna jag gillade dem ej. Lycka till med nya bilen.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Grattis till bilen. Hoppas du blir nöjd med din BMW Diesel.

Dock så gillade inte jag heller fälgarna. Passar inte riktigt på bilen utseendemässigt tyvärr.
MEN - däremot så fattar jag inte hur dom kan skrapa i? Tittar man på annat folk som åker E9x så funkar ju ALLTID 255-265 däck i 19" och ET32-36 utan att skrapa i.

Är du säker på att du har fått ET35? Ser ut ut som ET25 eller kanske 30 med tanke på hur långt ut fälgarna sitter.

E90 och E91 ska utan problem svälja 19x9,5 med 275 däck. Vet ett flertal tom som kör med 285/25R20 (och det ska även jag göra såfort jag får mina nya fälgar...) bak utan att det tar i.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Bayer_Aleks
Deko: TACK! Du e den första som förstått saken rätt och en av väldigt få som grattar för bilen.
Asså jag gillar att vara med i ett forum och diskutera saker, men här på Autopower e det för mycket "tror" och "tycker" kommentarer istället för ren fakta.
När man lägger in en tråd och frågar en sak som jag nu gjorde...jag bad om hjälp om någon kände till firma i göteborgsområdet som valsar skärmar eller liknande för att lösa mitt problem. Istället får man åsikter vad jag BÖR och INTE BÖR göra med min bil. Det är min bil och jag gör vad fasiken jag känner för att göra med den. Jag behöver hjälp med att få tips på vart jag kan vända mig för valsning alternativs svarvning, inte vad jag inte ska göra.
Tack även till Dogge för inlägget, för jag vet också att man värmer upp skärmarna innan man valsar för annars spricker lacket. Men man jag vill ha en firma som gör detta. DETTA e det jag vill ha tips på!

Vad gäller fälgarna...smaken e som baken, den är tvådelad och tur e väl att vi alla har olika smak. Jag vet ingen som har sådana här fälgar i Sverige på någon av dessa "stylign" sajter...rätta mig om jag har fel. Jag gillar o va ensam om saker och ting...eller vara bland få med en egenskap. ALLA kör ju runt med M3, M5, M6 eller BBS fälgar. Inte för att dem e fula, tvärtom, men varför se ut som mängden? :) Gäller att sticka ut ur mängden.

"Syns man inte, finns man inte" :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.