|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har fått problem med min bmw 740 e38-94/95. Har alltid startat,men nu klickar det endast i startmotorn när jag vrider på nyckeln.men starta direkt med kablar.Har satt i ett nytt batteri nu men endå samma problem,alltså så startar bilen bara när den får startkabelhjälp under motorhuven.inga laddningslampor lyser som tyder på dålig laddning el så?alla lysen,stereo osv funkar bra bara den starta med kablar.Bilen går bra när man kör.Någon som känner igen problemet?? | |
|
tjena det kan vara avbrott i kablarna till startmotorn, för om man tar starthjälp vid motor så går strömmen en annan väg,dels kortare väg men det ska inte spela ngn roll. prova ta startkablar direkt på batteriet om han startar då så är kablarna bra, då är det säkert ngt fel på batteriet. är det rätt Ah?kolla alla kablar vi startmotorn om dom har ergat hur det nu stavas. kolla Jordkablarna mm:) mvh Jonas |
|
|
har provat startkablar direkt till batteriet men även då så klickar det bara.satt i ett nytt batteri oxå.hmmmm? |
|
|
okejdu får nog kolla kablarna vi startmotorn och Jord kablarna. kolla om du ser ngt avbrott mm |
|
|
Att rengöra samtliga kontaktytor samt att kontrollera skicket på kablarna och att jordflätorna är ok är väl det enda raka. Om det vore solenoiden skulle det väl inte gå med kablar heller? Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
solenoiden funkar. för det klickar när man vrider nyckeln i startläge.så i morgon ska jag kolla kablarna vid starmotorn,.finns det något typ av relä som har med själva starten att göra?en till fråga.Vindrutetorkarmotorn är helt död.men det har den varit en längre tid.var sitter reläet till den? |
|
|
Jag har för mig att det finns någon form av terminal eller kontaktblock under passagerarsätet (eller passagerar golvet) där den grova + kabeln från batteriet är ansluten. Försök söka gamla inlägg, då det har varit uppe på forumet tidigare. /Stefan |
|
| ok,ska kolla i morgon så återkommer jag. tack för tipsen ¨så länge. | |
|
Det finns en eller två säkringsbleck i skarvblock på väg från batteri till startmotor. Det är plåtbitar som kan spricka av med nästan osynliga sprickor och å kan inte tillräckligt med ström passera för att dra runt motorn. Så följ pluskabeln från batteriet och kolla alla kontaktpunkter. /Mats J |
|
| Hej igen .har nu skruvat bort kablarna på starmotorn och gjort riktigt rent men fortfarande samma problem.ska följa +kablarna från batteriet nu.så får vi se var dom går någonstans.förmodligen inne i bilen under mattan på passagerarsidan,vet någon var skarvblocken sitter?finns det reläer el liknande någonstans el är det enbart + kabeln från batteriet som bör kollas?(batteriet sitter i bagaget) | |
|
Här finns det mesta i relä & kopplingsväg; Länk Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Oops, fel av mig...kollade efter profilbilen. Kanske är du mer hjälp av länkarna på Länk Lycka till och trevlig midsommar! Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Standard startmotorfel, soleniod fungerar men bläcket som kopplar in självaste startmotorn är slut. Det enda som går att göra är att sluta spekulera i massa skit och byta startmotorn, dom går faktiskt sönder. |
|
|
ok,men ändå så går det att starta bilen utan problem med startkablar.kan det vara så trots att startmotorn är paj?? |
|
|
Läste 3:dje inläggeg där det står "har provat startkablar direkt till batteriet men även då så klickar det bara.satt i ett nytt batteri oxå.hmmmm?" Det är en trasig startmotor, men om den startar med startkablar så är det fel i kablarna från batteriet, oftast vid startmotorn då salt har en underbar verkan på våra bilar. |
|
|
ok,ja jag kollar för fullt vad felet är.återkommer.tack för tipsen så länge.. |
|
|
Har följt den grova röda + kabeln från batteriet i bagaget under mattan,kabeln är hel och inga kopplingar el dyl.kabeln går ut vid golvet vid passagerar framstolen.bilen startar direkt när man sätter på startkablar under huven.då kan väl inte starmotorn vara slut?måste vara något annat fel el?onödigt att köpa starmotor isåfall.inga reläer el säkringar som bör kollas?? |
|
|
Hej igen.Vi har nu kollat den grova röda + kabeln från batteriet i bagaget.kollat att det är ström vid starmotorn men ändå bara klickar det.Kopplade på och skarvade ihop startkablarna och satt den på + på batteriet i bagaget och höll i kablarna på utsidan av bilen och kopplade till hjälp + i motorrummet och bilen startade omg.vad kan man mera söka felet? |
|
|
Kan vara dålig kontakt inne i kabelskorna i ändarna på batterikabeln. Räcker till att ge spänning när du mäter men så fort startmotorn tar ström går spänningen ner. Jag ar dessutom ett svagt minne av att ha läst om en batterikabel som var avärgad inuti, någonstans mitt på... så om du kan böja lite i kabeln hela vägen och känna om den känns frisk. Men det är väl svårt att komma åt. /Mats J |
|
|
Om startmotorn startar med hjälpkablar så är startmotorn hel, men testa med bilens egna batteri och hjälpkablar, startar den då så är kabeln från batteriet fel.. men startar den inte så är det batteriet. Det är inget roligt att felsöka startproblem, för något år sen hade jag problem med min Volvo 360GLT och bytte startmotor, fungerade i ett par dagar sen fick jag springa igång bilen igen, hissa upp fronten och passade på att starta bilen.. inga problem, sänkte ner bilen och den ville inte starta igen.. Det var bara pluskabeln på batteriet som glappa. Hela kalaset gick på en startmotor och batteri bara för en lös kabel |
|
| Om du har dålig kontakt vid någon kabelsko eller polsko så borde det bli varmt där efter något startförsök. Farsan hade en Audi 100 som pluskabeln ärjade av på mitten.Hittade det när jag kopplade förbi den med startkablar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.