|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jaa, som sagt så smäller det väldigt rejält då man växlar "hårt". Det låter som att det kommer underifrån vid baksätet/bagageutrymmet. Jag har nybytt silentblocken i tron om att de skulle hjälpa, vilket det inte gjorde. Dessutom så glappar drivlinan en del då man pumpar på gasen och även då man växlar, upplevs som att det gungar i bakvagnen. Kan mina två problem ha något med denna bussning att göra? Länk Eller någon annan som har ett tips kanske som kan hjälpa mig? Mvh | |
| Kanske ska tillläga att bilen är en 525 93, sedan | |
|
Kan vara lite alltmöjligt. Kolla hardyskiva, stödlager, Diffen ( om den glappar ). Prova byta olja i diffen. Länkarmsbussningarna kan ju vara dåliga. |
|
|
Kolla silentblocken också. //Johan |
|
|
Glömde påpeka att jag även bytt hardyskivan och stödlagret. Är det vanligt att diffen eller bakaxeln börjar glappa? Om johan hade läst hade han nog upptäckt att silentblocken var kontrollerade redan... ;) |
|
|
Är bilen tidigare ägd av nån som kört den hårt så är det mycket vanligt med glapp i diffen/bakaxeln. Beemer 4 Life! |
|
| Jaa det är väl jag som är ansvarig för det skulle jag kunna tro.. samt andra ägare då. Kanske lika bra man hänger dit en lamelldiff då.. för jag antar att det inte är något att renovera? | |
|
Hejsan har en 525 i touring -92:a och hade glapp bak.. Tillslut for höger drivaxel.. Splinsen va rensade.. Så jag bytte och då funkar den igen, blev så tyst och skönt.. |
|
| vad bytte du, bakaxeln eller drivaxeln? | |
|
Drivaxel höger, med knut. Kollade på beggat på skrotar men det blev "utbytes" Med axel och knut.. |
|
| Det började med klonkande, alla påstod att det va slitenbussningarna, men dom va hyffsat fräscha, trodde det va knuten först, tills den underbara dag då det blev helt rent på splinsen, då blev jag utan drivning.. Mindre trevligt vid en utflykt med barnen.. =) | |
| haha, jaa den resan var nog trevlig.. ;) Men det var alltså bakaxeln som glappade säger du, hur kollar jag detta om jag ska köpa en bättre begagnad? Antar att det ska kännas om det glappar med handkraft? | |
|
Kände ju aldrig efter i tid =). Men antar att det "bara" hissa upp den, ta lös hjulen och rycka vrida och slita.. Det som inte går med våld.. =) |
|
| jag tänkte snarare på hur man kollar upp den andre bakaxeln, ifall jag hittar någon som har en lös.. hur kollar man upp den som? :) | |
|
Ja du.. Dom flesta skrotar har ju någon form av garanti.. Vet inte vart min mekaninker fick tag i utbytes axeln komplett med drivknut. Det va ju utbytes och som "nytt" Hittar inte kvittot, men TROR den gick på mellan 3000-4000, den va då inte dyrare än 4000... Kostar att ligga på topp... =) Beemer for life... KAnske.. Om den vill sluta jävlas förståss.. =) |
|
|
Dammar av denna gamla tråd igen då jag inte fått något riktigt vettigt svar över mina funderingar.. Jag blir tokig på detta eländes glappande hela tiden, så vad är det egentligen som skulle kunna glappa? Silentbussningarna är väl det första man tänker på, vilket jag har nybytt så detta är inte problemet. Hardyskivan, även den byttes i samma veva som silentblocken. Slitage på stödlager, kan detat på något vis medföra till att det glappar och smäller? Det som återstår nu är väl enbart växellåda och bakaxel, kan drivaxlarna på något sätt glappa? Slutligen en fråga till, ifall jag monterar lös drivaxel och kardan, bör jag inte känna ett glapp mellan dessa två ingående axlar till diff om den är sliten? Nu känner jag att det blev rörigt med en väldans massa frågor, så bäst någon sätter sig ner och bearbetar dom snarast för min skull! :D |
|
|
hissa upp bilen och snurra på kardan för hand så känner du om du har glapp i diffen:) |
|
|
33326767748 realoem.com.om den svajar till vid gaspådrag och växling. |
|
| Stötdämpare / stötdämparfäste bak kanske ? | |
|
33326767748 realoem.com.om den svajar till vid gaspådrag och växling Det enda jag hittar då jag söker på reservdelsnummret visar "kulled" till e38 och uppåt.. Stötdämparna kan jag även meddela att både dom och fästena är nya. =/ Skulle det kunna vara utgående axel ifrån växellådan som glappar? |
|
|
hej du jag lider av samma problem har gått igenom hela drivaxeln men ny hardyskiva och stödlager men slagljuden är kvar dock endast med kraftigt gas på drag från stilla stående man blir riktigt less |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.