|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad tror ni om eBays satsning med bilannonser.se. Kommer de kunna ta marknadsandelar av blocket på den svenska marknaden? Länk | |
|
Naturligtvis kommer de ta annonser men redan idag finns ett flertal alternativ (traderamotor, annonsborsen bland annat) problemet är bara att ingen använder dem. Blockets stora fördel är att "alla" finns där. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Jag tror att bilannonser.se kan bli ett reellt hot mot blocket på sikt. Ebay har stora ekonomiska resurser att använda till reklam samt att hålla priset lågt eller till och med gratis för annonsörerna, personligen tycker jag att gratis är gott... |
|
| Eftersom eBay troligtvis kör någon virtualiserad lösning, säkert samma plattform som de använder för de tyska annonssidorna så är det inga större pengar de behöver lägga på utveckling eller nån större mersumma för drift. Det gör att de kan lägga mycket tid/pengar på marknadsföring och därmed ha en stor chans att lyckas. Sen har jag alltid tyckt att Blocket som sida är rätt dåligt när det gäller möjligheter att sålla bort bilar. | |
|
Provade just Bilannonser.se och sidan är ju buggig och ful som jag vet inte vad. Annonsborsen.se tycker jag är riktigt snygg, men som sagt är ju problemet att ingen är där och letar efter din bil. Att bygga en snyggare site än blocket är inga problem, att få folk att ändra sina vanor är värre... -------------------------------- //Lövet |
|
|
Testade oxå precis och störde mig på lite olika saker i gränssnittet Det går mycket snabbare att göra en fritext sökning på blocket. Blockets nackdel är ju att det är väldigt dyrt att annonsera. Så fort folk hittar nåt som är gratis och som dessutom innehåller många annonser kommer nog blockets andel att minska. |
|
| Förra gången ebay försökte i här gick det inte speciellt bra. Ebay.se lades ner och så gick de och köpte Tradera.se istället. Slutar nog med att de köper blocket !? | |
|
Att lägga 100kr på en annons på en bil är verkligen inte dyrt när man tänker efter. Att annonsera gratis men inte få bilen såld - det är dyrt. -------------------------------- //Lövet |
|
| Blocket kommer nog alltid vara störst. Är mycket enklare att använda och alla är ju vana vid Blocket då folk även letar efter mobiler, cyklar, kläder, bildelar etc etc där... | |
|
Det gula tidningen gjorde förr i tiden gör väl på ett vis blocket och andra nuförtiden? Ebay har en del goda förutsättningar samtidigt som det är inte alltid den stora mängden annonser som förmedlar de mest välskötta bilarna alla gånger. Mvh Asken |
|
|
Ett gratisannonsforum samlar alltid en massa skräpannonser, gamla Traderamotor var ett bra exempel på vilka skitannonser som figurerade där. Att betala 100 kr på Blocket för att vara på en seriös annonssite där "alla"tittar är definitivt inte dyrt. Gratis är inte alltid gott, man får vad man betalar för! Mats BMW CS #5847 |
|
|
Gamla Traderamotor var mycket trevligare.. Det gamla var trevligare att titta på.., Men den nya har juu många fördelar som inte blocket har: Man kan välja vilken utrustning bilen ska ha.. Dock så saknar jag det gamla Traderamotor.. Fanns mer kategorier.. |
|
|
Inget slår blocket, senaste månaden har jag sålt två V70 Classic -08 och ingen låg längre än tre dagar. |
|
|
En ny konkurrent skadar inte! Blocket har den sämsta sökmotorn som finns! Skulle även vara kul att kunna söka efter sedan/kombi. |
|
| Blocket borde ta inspiration från t.ex. mobile.de vad gäller färg, utrustning, karosseri etc som du nämner, Strongman | |
| Sökmotorn i blocket är egentligen ganska bra men den är krånglig om man inte är datorvan. Du får använda * tecken och uttryck som EJ samt ELLER om du vill göra mer avancerade sökningar. | |
|
blocket suger helt otroligt Tack vare deras totala brist på säkerhet så borde det inte vara några problem för ebay att ta över marknaden. Om man kör med samma upplägg som .de med registrerade användare så bör bluffarnas chanser minska oerhört samt även kontantkorts bilhandlarnas chanser med sina annonser. Och gör dom samma sak på .se tex om man skulle bli blåst och ger ut ersättning så borde blocket snabbt kunna trilla bort. Men å andra sidan vanans makt är stor och det är farligt att köra på nya banor. |
|
|
Inte en chans att E-bay skulle kunna garantera säkerheten vid affärerna. Du menar att Bilannonser.se skulle inspektera varje bil som de säljer för att se att den motsvarar vad säljaren utfäster? Om det är någonstans som det har figurerat bluffare så är det ju på gamla Traderamotor som, host, E-bay ägde. -------------------------------- //Lövet |
|
|
nej men säljarens riktiga namn och adress samt fast tele nr. Är du helt ute och reser, tror att dom oxå ska värdera samtliga varor?? Vet du ens hur ebays garantier ser ut om säljaren blåser köparen? Om man annvänder sig av samma koncept som samtliga EBAY adresser annvänder så ökar dom säkerheten betydligt från den totalt obefintliga som bla annvänds på blocket, autopower mfl. |
|
|
Pelle Persson: hur menar du, när du säger att Blocket saknar säkerhet, jag kanske är dum, men vad då för säkerhet?? Mats BMW CS #5847 |
|
|
Pelle: Ebay bryr sig inte ett skit om säljarens uppgifter som han uppger stämmer eller ej. Det går alldeles utmärkt att regga ett nick och ange vad skit som helst som adress och namn. Om du tycker att det innebär att det blir säkrare, tja, jag håller inte med för att uttrycka det milt. Det finns ingen annonsmarknad som har så mycket bluffannonser och bedragare som Tradera. -------------------------------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.