AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
65.171

Folk som svarar på bilannonser

Sida 4 av 5
Kör också mest med mail som en första kontakt, och det är ignet problem, alla som läser på blocket har en internetuppkoppling och då har man oftast en mailadres.

SKönt att kunna reda ut saker snabbt, snabba frågor snabba svar.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag hjälper farsan sälja sin bil på blocket just nu och jag förundras över de svar vi fått hittils..

Här är annonsen.. Ganska bra skriven tycker jag (obs, informativ, Bilen är redan reserverad av en köpare som kommer på onsdag)
Länk

Första mailet som följer:
Jag har intresserat att köpa din bil och jag erbjudande på 20000 kr om
det bra kan jag komma imorgon och köpa bilen fr.Stockhom.
MVH
Peter

Andra mailet som följer:
hej

är intresserad av bilen.

Jag bjuder 24000kr kontant.

3 samtal om bilen hittils..
1.a var en trevlig kille som faktiskt var intresserad..
2:a var en invandrare som jag var lite osäker på om hans ens själv förstog vad han vill ha sagt.. Började prata om halkigt gummi och skicka pengarna på gången endast nu.
3:e var äntligen en Honda fanatiker som letade efter en välvårdad Honda.. Kommer på Onsdag och kollar på bilen.

Vad gör man för fel? Var inte annonsen tydlig eller?
*suck*

//Anders
Svara bara att du inte är intresserad av kontanter.
Visa användare
2.407
amullo
Jo.. Det kan man göra.. Shitdetsamme. Släckte annonsen när jag fått 3-4 intresserade. Tar hellre en annons till om det skulle gå åt skogen med de köpare som är upplinade

//Anders
Förstår Dej amullo fullständigt.
Har samma erfarenhet då jag nyligen provade att sälja frugans 320i-01.

Anledningen var ett pågående köp av en x5a,men som rann ut i sanden tyvärr.

Hur som,på 4timmar och ca 30 telefonsamtal ( 26 anonyma ) så blev resultatet att 5st var någorlunda vettiga ( och med detta menar jag att man accepterade att bilen ev blivit såld ).

-Blev hotad av 3st.

-5st vägrade lyssna på att bilen hade en köpare.

-När annonsen blivit borttagen ( ca 4timmar efter annonsborttaget ) vägrade 3st att lyssna på mej att bilen var troligen såld och fortsatte maladet.

-27 av 30 talade dålig svenska och gick inte att konversera med.

Jag är ingen rasist och har inget emot invandare eller dyl,MEN och detta är viktigt att framhålla..av det jag upplevde av denna utannonsering var att jag inte kan lita alls på någon som är av invandrarbakgrund framöver...tyvärr!

Bilen lovades ut till en av utländsk härkomst som skulle komma dagen därpå.

Ingen kom såklart kan man säga nu efterhand.

Bilen annonserades ut på Blocket parallellt med Börsen här på AP.

Priset sattes till 30' då vi var ute efter en snabb affär för att byta till X5an.

Nu rann även detta ut i sanden då X5ans dåvarande ägare betämde sej för att sälja den utlovade bilen till sin bekant istället för mej .

Kändes lite surt då jag var på väg för att avsluta köpet :(
Men men sånt är livet och 320in tuffar på i våran ägo ett stund till :)

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad begärde du/han för bilen då?

Att du får en del svar tyder på att bilen trots allt är intressant på nåt sätt.
Man får såna svar helt enkelt, behöver inte betyda att det är nåt galet med din annons.

Skambud per mail är väl bara att ignorera. Jag brukar svara "Nej, tack inte intresserad, MVH". Det tar ca 1minut.

De oseriösa samtalen du fått borde man också ganska snabbt kunna avsluta.

Finns nog bara ett sätt att undvika dessa personer, dvs byt in bilen på firma och ta den ekonomiska förlusten istället.

För mig är valet enkelt, jag tar hellre pengarna och några jobbiga samtal/mail.

Lycka till, håller tummarna för entusiasten på onsdag!
16.583
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Man behöver inte vara så jäkla snäll i telefon som säljare heller. Börjar folk att jiddra och ha sig är det bara att säga "Nej, tack" eller "Jag har inte tid att prata längre". Är folk jobbiga mot dig kan du vara likadan tillbaka. Det finns ett par grundregler också som jag aldrig går med på:

-Jag håller aldrig bilen åt någon
-Jag åker aldrig iväg och möter någon
-Jag accepterar inte att någon ska köpa bilen åt någon annan. Rätt person ska skriva på ägarbytet. Inga fullmakter eller tjafs.

Man märker ganska fort vilka personer som bara försöker ta reda på om de kan få bilen tokbilligt för att tjäna en hacka och vilka som faktiskt är intresserade av att köpa bilen.

-------
//Lövet
16.583
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
För att återknyta till grundfrågan dock. Om någon bjuder 24 för en bil som är utsatt för 29 så vet jag inte om jag tycker det är så hemskt. Låter som normalt prutande. Det behöver ju inte vara slutbudet heller utan du kan svara "Nej, tack men du kan få den för 27". Köpare måste få pruta lite för att känna sig nöjda.

-------
//Lövet
Visa användare
2.407
amullo
Som sagt.. Bilen var annonserad till 29.5´ för att hamna under 30k och den var prissatt att säljas för det. Gubben är lite pedantisk så kommer man och tittar på bilen så skulle man nog insett att det var ett bra köp redan där. Men man kanske skulle varit tydlig med att ytterligare prisdiskussion tages på plats och inte osedd.

Personligen skulle jag aldrig förolämpa en säljare med att börja pruta i telefon innan jag sett bilen, men jag är nog lite annorlunda. Kom och titta så kan du komma med ett erbjudande är den modellen jag kört med.

Precis som du säger Björn B så ska man inte bränna broar, men skambud som inte kan anses seriöse får ha överseende med att jag blir lite brysk.

Och precis som du säger Andreas så är ju inte 24k så mycket till sänkning..
För jag menar.. Om jag klev in på BMW och ville ha 20% billigare än listan skulle de säkert se mig som en seriös köpare. För en sänkning av priset till 24k ger alltså 20% (eller en femtedel) mindre i plånboken för Far.
Det tycker jag är ganska mycket faktiskt..

//Anders
Absolut att köparen vill pruta,men när man säger att bilen är såld och ändå jiddrar dom vidare tills man lägger på luren?

Finns väldigt mycket konstigt folk på blocket verkar det som?

16.583
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det finns vääääldigt mycket skumt folk i bilhandeln överlag.

-------
//Lövet
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
En annan sak är när säljaren skriver "fler bilder kan majlas" o skickar en bild på bilen tagen med mobilen...

Är det 25-50 mil emellan så tror jag inte att nån åker bara för att titta på en bil...

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Är bilen 5 min bort så prutar jag inte i telefon, men ska jag åka långt så tar jag alltid reda på "sista priset" innan jag åker, detta om jag tycker bilen är intressant
nog.

Jag har lärt mig att inte åka och möta spekulanten, är bilen tillräckligt intressant så kommer de ändå!

Alpina B8 Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Brukar också köra på Abbes linje, men kan kanske sträcka mig till 15-20 minuter ;-).

De punkter Lövet listar kan jag också skriva under på:
"-Jag håller aldrig bilen åt någon
-Jag åker aldrig iväg och möter någon
-Jag accepterar inte att någon ska köpa bilen åt någon annan. Rätt person ska skriva på ägarbytet. Inga fullmakter eller tjafs."
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Amullo:

Du trodde väl inte på fullaste allvar att du skulle sälja en bil utan att stöta på massa puckon eller? :)

Har man en bil på annons får man räkna med en o annan mindre begåvad människa som ringer en...

BMW M-POWER
pu
21
puts
525-03
Sätter inte ut mitt nummer.Finns för många dårar som ringer dygnet runt o tjafsar.Tyvärr är det så.Vid mailsvar får man en känsla av vad det är för nåt i andra änden.Sen är det lätt att sila bort alla Hallå o Varföö.
Den redige spekulanten gör sej nog besväret att mailsvara.
Som ägare o säljare bör det vara lagligt(än så länge)att välja bland svaren.

puts
"Som ägare o säljare bör det vara lagligt(än så länge)att välja bland svaren."

Jag frågan är hur det blir om du som privatperson gör så. Som företagare riskerar du nog ett stort skadestånd om du skulle neka någon med visst ursprung att köpa en bil även om du tidigare haft problem med folkgruppen.
Dr
342
Dredd
525d -10
Fast idioter är väl ingen folkgrupp. De är definitivt ingen minoritet i alla fall.
Det här någon skriver om att få bud via mail som man tackar ja till. Sen hör personen aldrig av sig, det känner jag tyvärr igen.

Har hänt flera gånger, undra med vilket syfte man mailar såna bud.
Ni
2
NiJoDa
320i Touring -05
För några år sedan blev grannfarbrorn tvungen att sluta köra bil p.g.a nedsatt syn. Jag erbjöd mig att sätta ut en annons på Blocket på bilen, en tjugo år gammal VW Jetta och priset sattes till 4000:-. Det ringde en man som på bruten svenska sa att han ville köpa bilen för det priset men att säljaren skulle betala hans resa hit, han bodde trettiofem mil bort... Förklarade för honom att en sådan skitbil säkert passade honom men att de också säkert fanns att köpa på närmare håll...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.