AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
65.004

Folk som svarar på bilannonser

Sida 1 av 5
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag har just nu ute en bil och en mc på annons. Bägge är välvårdade "pärlor" och jag har satt priset med tanke på det, alltså aningen över medelpris för motsvarande. Inget saftigt överpris men kanske inte heller billigt precis. Men jag resonerar som så att visst går det att finna en motsvarande modell med lik körsträcka för några tusenlappar mindre men då kan det fort bli dyrare i slutändan ändå (reparationer o byte av slitdelar) för mina objekt är som sagt i mkt bra skick och jag har ägt dem länge och servat dem väl och alla slitdelar är i bra skick.

Men poängen är i alla fall den att jag fått en del svar från folk som ska tala om för mej att jag har satt ett överpris och att "kompisen minsann köpte en likadan för si o så mycket". Jag menar, tycker man det är dyrt behöver man inte köpa den, det är ju frivilligt? Sedan om jag satt ett överpris eller inte det visar ju sig först efter ett tag om jag får den såld till detta pris eller ej...

Så vad är det som driver folk till att bemöda sig med att ta kontakt för att tala om för mej att jag satt fel pris??

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
21
Chewy
523i -96
Jantelagen - du ska veta hut och sätta ett lika lågt pris som alla andra ;-)

Folk vill varken serva sina bilar , ej heller vill man betala för en välskött bil och sedan har man mage och klaga om t ex ett hjullager skär ihop på semsterresan.

Vill man ha sålt så är det blocket som gäller men man måsta trimma in priset exakt så att det är bland de lägsta och sen blir man fullkomligt bombad av telefon samtal.

It´s better to burn out then to fade away....
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
De flesta köpare är ju ute efter just "billigast på Blocket" och gör sökningen därefter.

Men som sagt, att köpa billigast på Blocket kan innebära obehagliga överraskningar i framtiden...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nja, det finns också personer som helt enkelt har alldeles för höga priser. Jag håller med om att det är deras ensak, men varför då ens bemöda sig med att skriva en annons? Ibland så fullkomligt häpnar man över vad folk tror att deras bilar är värda. Framförallt "stylade" / "välskötta" exemplar brukar vara helt galet prissatta.

I rest my case: Länk

--------------------------------
//Lövet
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag kan säga som så att hojens "snittpris" för motsvarande modell är 44500 kr och jag begär 50 000 men då är det med extrautrustning till ett nypris på ca 25 000 kr utan denna extrautrustning begär jag 46 k så då är det ju inte många kronor över snittpris jag begär för att den är välvårdad...

Och bilen begär jag 84 k för och där är snittpris ca 82 k. Men sedan kommer det ett o annat billigt objekt till kanske 69 k och det är detta "fynd" folk jämför mot...

Mvh Jens
BMW CS # 5080
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Man kan undra hur "folk" orkar. Ibland är det nästan lustigt att läsa vad folk skriver.

Mina två senaste annonser har jag skrivit väldigt utförligt och tagit bra kort. Jag undanbad mig dessutom telefonkontakt i första hand, det resulterade faktiskt i att jag inte blev utsatt för någon telefonterror.

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ju sämre annons, desto fler puckon verkar det helt som.

--------------------------------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja absolut!

Jag själv vill gärna veta så mycket relevant som möjligt innan jag ringer säljaren.

MVH Christofer
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Många drar ju en chansning med sina argument om polaren som köpte en likadan fast mycket billigare i hopp om att du ska sänka priset.

Jag la ut min gamla SEAT på Blocket i höstas, med ett pris som var satt med hänsyn tagen till de defekter och det relativt låga miltalet bilen hade, inte billigast men snudd på. HUR många som helst som ringde och sa att jag inte skulle få sålt och ville erbjuda mig halva det begärda priset, som en vänlig gest typ. Kan väl nämna att alla talade med bruten svenska.

Då jag vänligt men bestämt nekade till deras "kanonerbjudande" blev jag omedelbart idiotförklarad....

Som sagt, om priset på min bil inte är inom budgeten så ge tusan i att ringa mig! Det tog inte så lång stund innan det faktiskt var en vettig kille som tittade på bilen och prutade lite och sedan var det affär.

Men man upphör aldrig att förvånas över vilka stollar det finns som tror att dom kan få allt, oavsett vad det är och pris, till halva det begärda priset.

Det är bara att vänta och se, förmodligen får du dina grejor sålda till nära nog det begärda priset. Tålamod är en dygt :-)

Niklas

Fransosen
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag kan väl köpa att folk prutar på priset !
Ofta är det en kulturell sak för deras del
För vem här på forumet har åkt på semester i södra Europa och inte har prutat?
det är deras sätt inget att bry sig om alltså
Att sen (svenskar ) också prutar ser jag bara som ett sundhetstecken

Ha de T
tornet
Intressant diskussion detta, jag kan säga så här: När man är säljare så försöker man ta ut så mycket som möjligt... inte så konstigt. När man är köpare försöker man köpa till så lågt pris som möjligt. Inte heller konstigt.

ALLA jämför med den billigaste bilen de överhuvudtaget kan hitta och utgår från den. Problemet är bara att alla begagnade bilar är helt UNIKA och ingen är den andra lik. Privat finns det ofta ett visst mått av sentimentalt värde för säljaren och då höjs priset lite, samt har det kanske investerats en hel del i utrustning, reparationer mm och det vill man ha tillbaks en del av.

Jag jobbar som bilförsäljare och kan säga att de flesta "ska minsann tala om för mig" att bilen är åt h-vette fel prisad, spelar ingen roll att man ligger topp5 i Sverige, det finns ändå alltid någon bil som är ett år äldre eller nyare nånstans som ligger 5000kr under mitt pris. Så då ska jag minsann sänka om det ska handlas från mig! Så det så! Kan säga att det är rätt groteska påhopp och ibland även personliga som man - dagligen - får på mail, telefon och i bilhallen. Och sen alla som ska köpa på export... *suck* rena telefonterrorn...

Men lika glad för det e jag, för jag kan alltid tacka nej!

Den bästa situation som kan uppstå är när en kund är trevlig, saklig och prutar "normalt". Känns bra att sälja bilen och det är lättare och mycket trevligare att vara hjälpsam efter köpet med allehanda frågor/problem som kan uppkomma.

Sen förstår jag också att var man ser om sitt hus... inte så konstigt det heller...

mvh tornet
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
tornet:

Känner igen din beskrivning om hur det funkar även om jag inte jobbat som bilsäljare men jag har sålt mååånga fordon privat då... Jag skulle nog bli rätt less om jag jobbade med det tror jag, hehe :P

Men som du skriver på slutet har jag heller inget emot om man prutar en aning på ett trevligt o saktligt sett och helst då efter att man sett/provkört bilen så man vet vad man prutar på.

Jag själv brukar aldrig pruta över telefon och inte heller åka på en bil om jag inte är beredd att betala begärt pris, då förutsatt att bilen verkligen uppfyller alla mina förväntningar...

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tornet, bilförsäljare är nog ganska bra på att förklara varför min bil är väldigt svårsåld och inte värd mer än 10.000:- under den billigaste på blocket.

Tycker man dessutom att folk är besvärliga och otrevliga när de vill pruta och förhandla så undrar jag om bilförsäljare verkligen är rätt yrke. Man måste kunna sätta sig in i kundens läge och förstå hur denne resonerar.

Köper och säljer en del bilar/mc och ser varje person som tar kontakt som en möjlighet till affär, inte ett potentiellt problem. Klart man får sk skambud men vad är problemet? Ta det inte personligt och tacka sedan nej.

JN, om du valt att sätta ditt pris ungefär som ett snittpris av alla liknande annonserade så motsvarar detta förmodligen ett pris som de dyraste och finaste verkligen säljs för.

Det vanliga är att jag diskuterar pris innan jag åker och kollar på en bil om den inte är några få mil bort. Däremot ger jag mycket sällan ett definitivt bud innan jag sett bilen (om det inte är en helt nytt fordon). Man är i ett mkt dåligt förhandlingsläge om man åkt 40mil med tåget och hoppats på att få med sig bilen hem.
JN, tror du skulle testa att vara lite tuffare nästa gång du köper bil/mc. Testa att förhandla på telefon. Köper du till rätt pris blir det också lättare att sälja.

Sen är jag övertygad om att man når störst framgång med sitt förhandlande genom att vara trevlig och verkligen intressera sig för objektet.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Björn B:

Jag brukar inte ha några problem att få köpa bilar till relativt bra priser. Men jag är inte så priskänslig så jag letar inte det absolut billigaste utan går mera på att det ska kännas "rätt". Däremot tar jag inte ens kontakt om jag tycker ett objekt är helt fel prissatt...

Sedan åker jag ALDRIG tåg för att se på en bil utan ber alltid en kompis köra så man kan åka hem utan att göra affär om det inte känns rätt. Eller jag har förresten åkt tåg en gång men då var det för jag inte kunde ordna skjuts och säljaren var väldigt seriös bmwcs medlem o aktiv här...

Däremot brukar jag kanske fråga om priset kan diskuteras en aning på plats eller om det är absolut fast. Och hittar man då några sakliga grunder att pruta lite brukar det oftast inte vara några problem. Vilket det heller inte är när jag ska sälja, folk får gärna pruta lite men då på plats...

Mvh Jens
BMW CS # 5080
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Men hur som helst var det egentligen folks sätt att pruta/köpa på jag ville få fram utan det att folk som inte ens verkar intresserad bara skickar ett mail där de talar om för mej vad jag ska ta för priser... Som om att de blir "störd" av att någon skriver en lång o detaljerad annons och förklarar att man kostat på bilen en massa och att den är vålvårdad och att man då vill ha någon krona mera än den billigaste...

Mvh Jens
BMW CS # 5080
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Blev fel ovan...Ska stå...:

Men hur som helst var det egentligen INTE folks sätt att pruta/köpa på jag ville få fram...

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Varför bemöda sig att skriva om det här på forumet då?:P
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jo för att jag diskuterar det mesta som händer mej som har med bil att göra på olika motorforum vettu ;)

Sedan är det ju heller inget nytt fenom, jag är 32 år och har sålt bilar i många år och då och då händer detta utan jag för den sakens skull skrivit om det tidigare men nu hade jag väl lust och se om detta är vanligt och vad andra tycker om saken...

Mvh Jens
BMW CS # 5080
tornet
BjörnB:

Du har nog tolkat mitt inlägg fel? Jag anser inte att folk är otrevliga FÖR att de prutar, konstaterade bara att ofta är så fallet (av någon anledning?).

Som sagt, lika glad för det e jag, kan alltid tacka nej (på ett trevligt sätt förstås), precis som jag sa innan.

Håller med dig om att kunden når störst framgång genom att visa intresse för objektet och vara trevlig. BjörnB, jag tror du och jag menar samma sak egentligen?

mvh tornet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
JN "Jag brukar inte ha några problem att få köpa bilar till relativt bra priser. Men jag är inte så priskänslig så jag letar inte det absolut billigaste utan går mera på att det ska kännas "rätt". Däremot tar jag inte ens kontakt om jag tycker ett objekt är helt fel prissatt..."

Jag letar inte heller i bottenskiktet eller är särskillt priskänslig men jag vill alltid ha mesta möjliga för mina pengar. Jag tar ofta kontakt även om jag tycker bilen är fel prissatt. Ett exempel, köpte en A2 till frugan för två månader sedan, en -04:a kom ut på blocket och jag han inte med innan den såldes för 85´. Ringer då på en -05:a som annonseras för 106´ och jag förklarar läget och berättar att jag är beredd att betala 90' och saken var klar på telefon efter 2 eller 3 vänliga och trevliga samtal. Mest en formalitet att ta tåget och hämta bilen som var minst lika fin som beskrivet.
Alternativet att inte pruta på telefonen, ta bilen 36mil och inte hitta nåt konkret att pruta och inte heller veta om priset är förhandlingsbart hade nog inte funkat lika bra speciellt inte om säljaren haft lite is i magen.

Oavsett om man åker tåg eller bil långt är det inget kul att komma hem tomhänt eller att betala onödigt mycket för att göra affär.

Tornet, ja vi är nog överrens. Pruta och hitta fel och negativa saker på bilen hör till spelet. Personliga påhopp och otrevligheter ska ingen behöva acceptera.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
BjörnB:

Ja då är vi olika då... Jag hade nog inte ringt på en bil som är prissatt till 106 om jag var beredd att ge 90... 100 hade jag däremot räknat med att få den för när man står med pengarna i näven och naturligtvis hade jag kanske provat att pruta mera, hade nog börjat med 95 skulle jag tro och då hade jag antagligen fått den för det då men bara o gratulera dej då som alltså kunde få en sån bil 5 k billigare än vad jag hade lyckats med i samma scenario. Men som sagt 5 k är inte hela världen för mej om jag har bilen i säg 1-2 år...

Däremot var jag mera som dej när jag var yngre och det var än viktigare med ett lågt pris, att jag prutade över telefon men jag upplevde att många tog lite illa upp och satte sig på tvären istället och på så vis kanske man missade en bil som var riktigt fin bara för man inte riktigt kom överens på telefonen och därmed aldrig åkte och tittade. Hade jag istället låtit bli att telefonpruta kanske han hade tagit lika mycket prut på plats oavsett eller så hade den där sista tusingen i prut inte heller varit lika viktig när jag sett vad jag faktiskt får...

Och sedan tycker jag alltid att om man tar prut över telefon så kommer det sedan ett gäng däcksparkare och ska pruta ännu mera på plats. Tror att de liksom vill att man ska få dåligt samvete för att de rest så långt och bilen tydligen inte motsvarade förväntningarna deras och därför ska man sänka priset ännu mera...

Jaja, vi är som sagt olika, jag prutar alltid själv med MEN alltid på plats. Men såklart frågar jag om priset är förhandlingsbart innan jag reser... Och så kanske jag haft mera otur med telefonprutning än dej och därmed sämre erfarenheter vilket leder till att jag har denna åsikt...

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.