AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.242

Första gången med roterande

Sida 1 av 2
Gr
133
Grimm
320i -99
Jaha, då har man testat att polera med roterande maskin för första gången.
En Dura Pro från Mekonomen blev det, och det var väl mer en träningsrunda på min brors gröna 520 -92:a.

Körde med Smartabs Heavy Cut som visst ska vara bra, men för mig som är ovan vid roterande maskin så avverkade jag nog inte mer än en oscillerande från Rusta.
Väldigt svårt att veta hur mycket man vågar nöta, tryck mm.
Kände regelbundet på lacken hur varm den blev.

Svårt! Men det hade jag räknat med, efter en del läsande här.
Det svåra var att ha kontroll över maskinen, den ville hoppa omkring och driva iväg vid alla olika hastigheter jag varierade mellan (600-1500v/m).

Jag använde Sonax aprikosfärgade 190mm medelhårda skumgummirondeller på den 180mm stora fästplattan.
190mm kändes otroligt stooort och funderar på om det är bättre/lättare att köra med mindre platta och skivor??? Typ 125mm?

Hjälp mig lite på vägen...
Jag kommer att köra en ny test snart, men behöver lite tips på vägen av nån som är grym på roterande.

Jag använder 125 mm på mina roterande maskiner (Flex och Bosch) då jag tycker mig ha bättre kontroll då. Men du kommer få skaffa mindre fästplatta eller kapa ner din befintliga om du har en 180 mm.
Lycka till.

Micke

Länk
Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Grimm - Hade du ordentligt med medel på trissorna ?? Tryckte du ordentligt också?? Kan vara två orsaker till att det "hoppade omkring" som du skrev.
Gr
133
Grimm
320i -99
Micke
Ska testa med 125mm som du använder. Det borde ju bli lite skillnad med mindre kontaktyta.

Jill
Ja, jag tycker jag hade tillräckligt med medel, men kanske ska testa att ha ännu mer i dom. Kan ju ha i mer utan risk att det blir för blaskigt.
Jag tryckte inte speciellt mycket, men testade även där att variera. Hårt tryckte jag iaf inte. Ska man det?

Sen en annan sak. Man ska väl hålla trissan plant mot ytan...inga vinklingar väl?
Jag såg en video...det var en som polerade en bildel och han hade sin maskin vinklad hela tiden så ytterkanten plus 5cm in på trissan polerade. Resten snurade i luften.

Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Asså du ska ju ha ett tryck ... Men det borde nån som kan visa dig, svårt att förklara över nätet hur hårt :) Däremot ska man passa sig för att pressa om trissan är lite torr, då bränner du lätt lacken... Beroende på hur blött medlet är så kan risken bli att du stänker om du har för mycket =) Men bättre för mycket än för lite, helt klart ... Försök att testa dig fram lite =)
Gr
133
Grimm
320i -99
Jill
Ja, jag ska testa med mer tryck på maskinen och lite mer medel i trissan.

Kollade på lj-trading.se och hittade en gul/röd "Polerfästplatta 125, 150 m.m".
Ge gärna tips på var det finns fler att välja på och vilka som är bra.

Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Jag har själv gjort min första polering av delar av min M5a. Med en billig maskin köpt på Jula och Sonax professioanl cleaner.
Resultatet på lacken blev helt ok men huga vad det skvätter. Hela garaget är prickigt och jag har nog sabbat all plast och gummi på hela bilen. Den ser hemsk ut.
Nu återstår det att se hur mycket av det jag kan rädda med de plastmedlen jag har.
Gr
133
Grimm
320i -99
Aj då. Låter inge vidare.
Maskeringstejp är bra, speciellt om man är nybörjare på roterande maskin.

Micke

Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Testa att fukta trissan med lite vatten. Då hoppar den inte lika lätt. Sen är det träning som gäller. Man lär sig hur man ska styra maskinen så att den inte hoppar efter ett tag.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Gr
133
Grimm
320i -99
Det skvätte inte när jag körde, men jag kanske ska ha lite mer medel i som sagt. Inte för att det ska börja skvätta, men ändå.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Brukar tänka att "trycket" mot lacken ska vara bara något mer än vad maskinen väger dvs endast låta handens + maskinens tyngd göra jobbet på horisontella ytor och försöka få samma tryck på sidorna. Sedan beror det ju på hur tung maskin man har.
Gr
133
Grimm
320i -99
Tänkte på en annan sak också. Slipmedel eller inte?
Jag har ju tänkt köra med Autosmarts Heavy Cut, Complete m.fl. och dessa produkter ska ju inte innehålla nåt slipmedel. Alltså måste ju värmen göra hela jobbet när det gäller att få bort repor om jag förstått det hela rätt. Eller funkar det på nåt annat sätt?

Vad jag funderar på är: Ska man använda produkter med slipmedel i eller inte när man använder roterande maskin? Är värmen så viktig när man använder produkter med slipmedel? Det snackas ju om att "smälta" ihop repor.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Värmen är inte viktig på det sättet. Det som är viktigt är att det inte blir för varmt!
Heavy Cut och Complete innehåller inte slipmedel i den bemärkelsen att det slipar. Dom innehåller ett polermedel som bryts ner och blir finare och finare vartefter man jobbar med det. Det innebär att det i princip går att nå slutfinnish med ganska grova polermedel.

Jag skulle inte rekomendera något mer slipande medel än dessa då det är lätt hänt som nybörjare att förstöra lacken med grova medel och en roterande maskin.

Fukta rondellen lätt.

Se till att hålla maskinen rakt så att hela rondellen ligger i (där det går).

Börja med ganska lågt varv och sprid ut medlet på ett fyrkantigt område som är lika brett som dina axlar.

Öka varvet och trycket och polera området flera gånger med överlapp (uppifrån och ner och sida till sida).

Minska varvet och trycket vid dom avslutande passagen.

Om du vill ha högre avverkning så kan du köra med samma medel fast med en mer avverkande rondell. T.ex. en lammulls eller optipad/propadrondell. Då får man dock passa sig så att man inte kör på för hårt eftersom dom avverkar mycket! Dessutom så lär du behöva gå på en andra gång med en mjukare rondell efter detta för att ta bort polerrosorna som dessa lätt skapar.

///Jesper
Gr
133
Grimm
320i -99
Tack för det utförliga svaret J.Dredd.
Ska tänka på det du skrev när jag får hem den mindre fästplattan och kan börja testa igen.
Jag har tänkt att testa med gula skumgummi och se vad som händer. Har även funderat på lamull, men ska testa detta först och se.

När du skriver at jag ska fukta lätt. Menar du med vatten efter eller innan jag lagt på medel på rondellen?

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fukta rondellen innan. Den ska inte bli blöt, bara fuktig.

///Jesper
Ha en vatten-sprayflaska och spraya när det kladdar.

Micke

Länk
Gr
133
Grimm
320i -99
Det ska jag tänka på då.
Thanx.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Så lägger sig näste rekondexpert i ;) det finns polermedel som lämpar sig bättre och sämre för nybörjare, tex kladdegenskaperna hos ett polermedel kan vara jobbiga om man är ovan.

Har man aldrig polerat förut så kan jag rekomendera Menzernas produkter, dessa kladdar inte, inte heller kritar dom för dom går aldrig torrt.
Menzerna är lite fett i konsistensen och du kan utan problem jobba med stora ytor som tex en hel sida åt gången (dvs dörra, skärmar) innan du eftertorkar, dvs medlet torkar inte fast!
Menzerna lämnar i princip inga hologram eller virvlar efter sig om man jämför med andra polermedel och är ett ypperligt val om man har tex en svart lack.

Jag kapar lätt arbetstiden med ca 1- 1 1/2 timme per bil med Menzerna = pengar!

Kostar ca 280kr för 1L, du behöver dock IP (intensive polish) och FF (Final finnish) dvs 2L.Länk

Ojj....detta ser ut som reklam, bäst att nämna även, Lahega, Meguiars, Ditec, Sonax, Hagmans, R 2000 osv :)

Mvh
Skalman

Gr
133
Grimm
320i -99
Nja, men jag tycker ändå det är bra att ta upp fördelarna med vissa medel utan att det ska behöva bli tjat om att det är reklam.

Grymt tacksam för alla som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter....så thanx alot Skalman.

Gr
133
Grimm
320i -99
Vilken skillnad det var att köra med en 125mm istället för 180mm!
Nu kan man ju ha bra koll på maskinen och kan styra den utan några problem.

Inga problem att få en jämn polering utan ryck o.dyl, så nu återstår det bara att lära sig att avverka lite smårepor.

Tycker det låter hokuspokus att man kan värma ihop repor....men kanske man får se det nån dag, kanske inte.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.