AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
18.580

Saab 9-5 aero eller BMW 530

Sida 3 av 3
E
1.156
E
320 ci cab -04
Håller fast vid vad jag skrev i tidare inlägg. Köp inte SAAB om du skall sälja om ett eller några år. Tyvärr ser det inte ut som att det finns någon seriös bra köpare till SAAB. Koenigsegg gör säkert bra supersportbilar och som supersportbilstillverkare kan kanske på lång sikt bli en bra affär för investerarna (även om jag är tveksam till det). Men det är lite skillnad på bilsegment och kundgrupp. SAAB behöver ett starkt bilföretag i ryggen som kan vara med och dela på utvecklingskostnaden för nya bilmodeller. Köparen bör ha ett väl utbyggt återförsäljarnät gärna i hela världen. GM hade varit en bra ägare om GM själva hade gjort rätt satsningar de senaste 20 åren. Även om Mouds (C) föreläsning om bilmodeller för GM:s direktörer inte var den mest inteligenta så är hennes annalys i princip rätt.

//E
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Även om SAAB skulle kursa så finns det en eftermarknad på reservdelar mm i åratal...så länge det finns SAABar på vägarna så finns det delar på ett eller annat vis

Frasse
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det kommer att finnas reservdelar i många år framåt i tiden, men SAAB:s andrahandsvärde kommer att sjunka ytterligare när SAAB kursar.

/E
Jag skulle nog testa Saaben!

Idag när jag var till Skellefteå (65 mil enkelresa) saknade jag min gamla 9-5 Aero -02.

I Saaben kunde jag fast köre en sådan sträcka utan stopp i BMW:n får jag "träsmak" i baken efter ca. 20 mil och mina ben domnar bort och rumpan blir öm..
Jag har då en BMW 530DA Touring -00 med sportstolar.

Men smaken äe som baken... (öm..sesidig)

Mvh Urban

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Självklart så kommer inte SAAB försvinna....Det borde ni väl ändå fatta!!!
Även om företaget kursar så köps det alltid upp!

Fast dom kommer bli köpta innan konkurs.

Jag är inget Saab fans men du sitter otroligt gött i saaben.
Men utseendet är ju både gammalt och tråkigt!
Är inte SAAB framhjuldriven.....
*/Matte
'*Är inte SAAB framhjulsdriven?
/M
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Om du har så låga miltal på din befintliga E39 så finns det väl ingen anledning att byta? Du tycks ju gilla utseendet och verkar trivas i din bil. En nyare bil har alltid större värdetapp än en äldre. (sedan får du ju knappast ett objektivt svar av enE39 ägare som jag, men hade jag föredragit en annan bil skulle jag ju knappast vara på det här forumet.)
SAAB bygger säkert bra bilar, men det handlar väldigt mycket om subjektiva upplevelser, körkultur, förväntan osv. Det kan nog bara du bedöma. Tänk på att du ska trivas i bilen också.

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Kanske en överflödig kommentar, men E39an är i den i särklass bästa bil jag ägt fördelat kör och kvalitetsupplevelse, ägarkostnader, och funktion. Jag är alltför skeptisk till E60s formspråk så jag får väl vara baktåsträvare några år till ersättaren kommer. Men så länge E39an gör oss glada så...

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Jag känner inte alls din övertygelse om att Saab kommer att överleva,Craille.
Finns rätt mycket värden inom Saab,som jag misstänker att månge s.k. ekonomiska risktagare är ute efter.
Se bara på vad som hände med Rover. Försvann efter ett tag.Men dom som stod bakom köpet av Rover från BMW,hann att täckna feta pensionsavtal innan det gick åt skogen.
Saab överlever naturligtvis.

Om inte någon av de tre "storintressenterna" köper upp företaget tror jag med all säkerhet japanerna tar över.

Svenskarna kan konkurrera med hög kvalitet, fabriker, arbetsvillkor, garanti.

Frågan är bara hur vi står oss mot lika bra/bättre bilar tillverkade i Kina för hälften av kostnaderna?

BMW CS #1812
Ja
57
James007
325i Touring -06
Han blev bjuden 110 tkr för SAABEN igår. Och för de pengarna är det ingen tvekan om att jag kör en betydligt bättre bil idag i alla avseenden.

Alla som kört en Saab 9-5 Aero -06 räcker upp handen!
Tänkte väl det.
Var med min mor förra veckan, hon skall köpa sig en 9-5Aero -07 (identisk med 06)
Fanns inget att klanka ner direkt på, förutom inredningen man sett sedan ng900 kom ut, inte helt likadan men liknande.
För jäkla god komfort, pigg och ganska soppa snål. Låg på 0.8l/milen när jag körde den.

Men visst, bmw är alltid bmw. Och i mina ögon står det för att man får betala lite extra för att få det extra som bmw erbjuder.

Nu har jag inte kört någon E61, men däremot 3st E39. Och de har inte en chans mot saaben när det gällde komforten eller körkänslan. 528 var alldeles för slö, 530 var bättre men gillade inte effekt kurvan.

Så valet mellan din nuvarande och saaben så röstar jag för Saaben utan tvekan. Fast mot E61 vet jag ej, då jag ej kört någon sådan.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Strongman: Jag räcker upp handen och jag håller inte med dig helt i det du skriver. Jag har/har haft 3 st E39 (530, 540 och M5) och jämför man Saaben med 530 så vinner Saaben ronder som prestanda, lastutrymme, framstolar men komfort och körkänsla vinner 530 ohotat enligt min mening.

Är man van vid turbobilar så blir den initiala upplevelsen i en 530 säkert en besvikelse då den känns mycket slöare. Gick själv från en BSR-trimmad V70 2,4T (252hk/410Nm) till min 530 och upplevde precis detta. Men 4 år senare är 530'n fortfarande kvar i min ägo och den är fortfarande en fröjd att köra just för att den är komfortabel, lagom snabb och ligger bra på vägen utan att tappa i komfort. Just väghållning med bibehållen komfort är något som både V70 och 9-5 har svårt att tävla med.

___
//Ulf
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Nja...Programmer.....det enda jag tycker BMW vinner klart med är nog körkänslan trots allt. Där är BMW suveräna.
Men man måste komma ihåg att båda bilarna är av yppersta klass så det är lite av hårklyveri tycker jag. Dock hade jag tagit Aeron ändå för den är av nyare snitt i mitt tycke....e39:an är/börjar bli gammal..:)

Frasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
E39 och Saab 9-5 är lika gamla konstruktionsmässigt. Skiljer något år max.

--------------------------------
//Lövet
Aeromotorn är stark när den väl laddar men rå som få. Saabs motor når inte tillnärmelsevis upp till BMW sexans gångkultur.
Programmer: Själva grundstruktionen är typ densamma som sedan den kom ut. Men den har förfinats konstant. Blev själv väldigt paff när jag körde denna -07:a gentemot arbetets 9-5 -99.
Stor skillnad, går inte ens att jämföra. Och stolarna är sjukt bekväma, nu åkte jag visserligen bara 20min men skulle tro att det går bra att köra längre.

Men vet inte riktigt om den tappar komfort vs prestanda, tyckte den pinande på rätt bra utan man flög runt som en vante :)
Fast smaken är som baken!
E
1.156
E
320 ci cab -04
SAAB gör bra bruksbilar. En 9-5 kombi är rymligare än V70 och E61. Dessutom är kvalitén på 9-5 bättre än V70 och den rostar mindre än E61. Visserligen är 9-5:an framhjulsdriven osv men en svårslagen prisvärd familjebil.

E
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Dö gammal tråd men jag försöker jämföra min 530 xd med ppk med en 9-5 aero som jag körde för snart 20 år sen. Den gick så kul att jag tänkte lite på motorcykelkörning. Hade nog bara gått ca 3-4 tusen mil och var en hyrbil. Det lite märkliga är att min nuvarande bil inte hinner upp i 180 på den sträcka jag minns att saaben glatt hann upp i. Sen Saabs stolar, de var flertalet å före alla andra och dagens komfortstolar i BMW med en klar minskad sittdyna sen några år sen är nu nog inte bättre än en fin saab stol. Att BMW minskar stolen när folk blir fetare vet jag inte varför de gjorde. Vill de få folk att banta? Sen baksätet, ja du där är det trångt så man undrar vad de har gjort av de fem metrarna bil. Detta är snart inga brinken då sista ungen nog flyttar till våren. Men konstigt är det. Bättre då med tv:n i nuvarande bil, som inte saaben hade. Att se nyheterna medan en väntar på barnet gör att tiden är helt ok. Synpunkter?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.