AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
18.582

Saab 9-5 aero eller BMW 530

Sida 2 av 3
Ja
57
James007
325i Touring -06
Du har rätt Lövet. Bilar ska man köpa med hjärtat..så sannolikt kliver jag av affären. Såvida jag inte får en pangpris. Det är trots att lite kul att åka överladdat (det var ett tag sedan nu)

Gällande försäljningen av BMW:n...så har du nog dessvärre rätt och din försäljning är en bra benchmark. Det enda som skiljer att jag har komplett M-paket och att min bil precis rullat över de magiska 10 000 milen. Att den är svensksåld med en tidigare ägare och i pedantiskt skick borde göra att jag med lite is i magen kanske kan hitta en köpare som uppskattar just sådana saker.

Kanske att man skulle annonsera ut den bara på powerbörsen...hehe
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är riktigt att E39 verkar vara svårsålda men Touring, M-sport, Sv-såld, få ägare och låga mil är alla faktorer som minskar mörkret något. Får själv mail då och då från personer som sett min 530 i galleriet och som undrar om den är till salu.

___
//Ulf
Jag håller med Lövet om att E39 generellt är svårsålda över 100.000 kr. Karossen är snart 2 generationer gammal. Trots åldern kommer det alltid finnas en marknad för fina exemplar, t ex. Manuella 540im etc.

Att köpa en Saab för samma belopp med ett par år på nacken hade jag aldrig vågat göra ur ekonomisk aspekt. Jag är inte oroad över konkurshoten då de alltid finns intressenter på marknaden, men vart produceras bilen och reservdelarna om ett par år och hur blir kvaliteten?

Jag tycker du ska behålla din 530IA M Touring -02. Får du inte runt 100.000 kr finns det ingen anledning att skänka bort den för kaffepengar.

BMW CS #1812
US
547
US
850 iA -92
Hej
Jag kan svaret (åtminstone min åsikt) jag äger en 9-5 Aero -06 (leasar) som har gått 5400 mil. Jag har också en Alpina D10 (535 kan man väl säga) -02 som har gått 24000 mil.

Jag väljer alla dagar i veckan BMW:n

Ett enkelt test, åk ut på en hyfsad väg och kör BMW:n i 180 km/h ett par kilometer
gör samma med SAAB:en säg sen ärligt att du inte va det minsta orolig när du körde SAAB:en???

BMW och Porsche (och då var Porschen en gammal 928) går som tåg på landsväg och det tycker jag räcker som argument,kvalitet rakt igenom.
US
547
US
850 iA -92
Å andra sidan så åker du nog ett år och får tillbaka pengarna om du väljer SAAB:en. Om du får den för 90k alltså.
138-149k på blocket med de milen.
US
547
US
850 iA -92
Å med tanke på att min SAAB ny kostade 374k och du ska ge 90k för en likadan så är det jääääkligt bra att åka ett helt år utan värdetapp.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag hade inte varit rädd för att prova Saaben. Den senaste modellen känns fräsch både på in och utsidan, och med rätt motor och utrustnin en trevlig bil. Men att sälja E39 först låter klokt, mycket luft i priserna på blocket och allmänt trögt att få sålt E39or.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det var ju inte så länge sedan en kille skulle sälja en fin 530i Touring,
som han tog upp i en tråd här. Hittade tyvärr inte den tråden,men har för mig att bilen såldes direkt för begärd pris.
Är det en fin 530,med rätt utrustning och färg så är det nog inget probelm.
Har för mig att den bilen såldes för 129.000 kr.
En vän fick sin 520iT M01 värderad till 15 KSEK av BMW. Försäljning utan köp (alltså omvänt).

SAABen har ett klipp i motorn som är beroendeframkallande. Det är ytterst sällan du har glädje av stabilitet i 180 km/h. SAABen har andra prioriteringar.

Jag hade köpt SAABen först (om du ny får den billigt). Sedan hade jag utvärderat båda och sålt den ena. SAABen lär du kunna sälja vidare utan förlust om nu inte en bank till går i stöten.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag byte in min 520i t sportskinn för 75ksek så man kan ju undra var din vän skulle lämna sin om den nu inte var riktigt kass
Och då hade den gått 17tusen
Till och med den berömde Sasa verkar kunna sälja E39 för 149.000 kr :-)

Länk

BMW CS #1812
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Har man som du börjat tänka i bilbytarbanorna så brukar det i regel bara sluta på ett sätt! Prova saaben, en aero är alltid trevlig och speciellt en 9-5a. Har ägt en aerokombi (dock en -01) med all lull lull som gick att få på den tiden, vi snackar luftsäten och en fullkomligt ljuvlig stereoanläggning. Trevlig bil att köra och väldigt mycket bil för pengarna.
Om jag ngn gång byter märke så blir det just en saab 9-5 aero (om de fortfarande finns kvar)
Jag tycker att fronten är ganska cool, då den ser ut att flyga fram när man möter dem.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Här kan man ju läsa lite om den...
(fick faktiskt lite mer i betyg än 530, och 530 är den nyaLänk modellen)

Frasse
Ja
57
James007
325i Touring -06
Okej...nu till finalen.

Har mkt ska man ge för en 9-5 aero combi -06:a med snart 17 000 körda mil, helskinn, automat, 17" (after market), GPS och PDC?? En ägare.

...för att känna att det är en god affär i min situation?

//Jimmy

Får du den för 100` eller under så tycker jag du gör en hyfsad affär. Ligger priserna från 138` så borde du åka ganska billigt närmsta året! Det bygger också på att du inte lägger för många mil bakom dig.

Tycker liksom många andra att SAABen är direkt ful och hade i normala fall inte övervägt det men är du inne på att göra en ekonomisk affär i första hand så...
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Du skrev tidigare att den var "fullsmetad". Men den har alltså inte ventilerade stolar med elstyrning och minne, glaslucka, org. 17", nivåreglering, handsfree etc?

Tycker det låter som ordinärt utrustad 9-5 Aero som gått (för) långt...

Jag säger max 100´ och för det skall man veta att man får en vettig 9-5 -06 med mindre motor som gått hälften. En sådan lär bli betydligt lättare att sälja till den stora "Svensson-massan".
Ja
57
James007
325i Touring -06
Jodå, den har ventilerade el-stolar med minne, nivårelgering, handsfree. Däremot saknas glasluckan. Så okej då...99% fullsmetad..hehe =)

Fälgarna som satt på var 18", men de är sålda vid sidan om. Därav 17" after market.

Jag kör runt 1000-1500 mil om året. Så jag borde inte lägga så mkt mil bakom mig.

Jag tänker mig max 90 tkr. Riktigt bra mår jag om jag får den för 85 tkr. Det blir i så fall med en liten sentimental tår jag säljer 530:n, som är helt underbar och felfri (så när som på ett par döda pixlar i vanlig ordning..=).

cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja men då så... =)

För 90´ hade jag nog slagit till, mycket bil för pengarna. Efter två och 19-20000 mil borde du inte tappat något större i värde...
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Menar förstås att om ett par år, när den gått 19-20´ så borde den vara värd nästan detsamma.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Köp Volvo...;)

Nä men saaben är nog en bra affär. Man får ju som sagt mycket o ganska ny bil för pengarna. E39 är helt klart till åren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.