AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
62.949

E39 bromsskivor + belägg, köpa vart?

Sida 2 av 3
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Jag bytte skivor och belägg fram och det tog ca 30min. Jag är en vanlig lekman och det var inga som helst problem, BMW har gjort en bra lösning med bromsarna. Skivor och belägg ca 900:- på Biltema.
Glöm ej rengöringsprej och kopparpasta bara.
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Jaha, då har vibrerandet börjat vid inbromsningar (skeva skivor). Skulle få reklamera skivorna, dom hade aldrigt haft några problem med vinda skivor förut sa dom. Jojo tänkte jag, ska byta på Tisdag, få se hur länge det dröjer tills det börjar nästa gång.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Schiklgruber: körde du in de nya skivorna?

//H
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Till alla er med skeva bromsskivor, är det någon som verkligen mät upp vad det absoluta "axial runout" var? Jag har sett hundratals inlägg om skeva bromsskivor men aldrig någonsin en enda mätsiffra. Har man en sådan bör man ha större chans vid en eventuell reklamation. Betvivlar inte att skivorna var skeva, men är mer nyfiken på hur stor skevhet som kan uppstå (och jämföra med tex de rekommenderade max värden).
Visa användare
32
Rally_Harry2
540ia Touring -00
Som sagt ta en titt på bussningar å stag innan ni bedömer tillverkarnas skivor
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
bmw-slangen. Min erfarenhet säger mig att vid ca 0.1mm kast så känns det vid broms. Då jag jobbar på en mekanisk verkstad brukar jag svarva mina skivor själv om det finns tillräckligt med gods kvar. Sist jag svarvade behövde jag ta 0.2mm för att få ren skivorna. Den ena egentligen inget alls, den var alltså inte skev, men jag gjorde bägge lika.
Det är också j-kligt svårt att mäta kastet på bilen. Finns inga direkt bra ställen att sätta klocka med magnetfot på, och sedan pratar vi så små mått att utan hjulbultar på (bara den lilla skruven kvar) så går det att rucka skivan till utslag på klocka. Svårmätt...

------
BMW CS #04839

Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Jag kör så snällt så det behövs ingen inkörning!
Jobbar också på mekanisk verkstad och kan bara instämma med Davve, behövs inte mycket till kast på skivorna för att det skall kännas, man svarvar bägge sidorna i samma uppsättning för ett perfekt resultat! Tänkte att skivorna var så billiga på Biltema så besväret att svarva om dom inte lockade. Fler rapporter kommer i detta fall, skall kolla upp framvagnen också denna gång!
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Slut på semestern, och då åkte nya sportbromsskivor från Biltema på där fram. Bilen går som en ny igen, hoppas att det inte börjar darra i ratten efter bara 400mil , som det gjorde med Biltemas standardskivor! De gamla tog biltema tillbaka på garantin, utan problem. Återkommer med rapporter hur de funkar.
K2
348
K2
523i -97
Måste säga att jag är oerhört imponerad av BMWs originalbromsar i den standard som sitter på 523, både skivor och belägg. Mina har hållt fantastiskt bra och ger fortfarande ypperlig bromsverkan, silkesmjukt och vibrationsfritt. Undrar om skivorna någonsin är bytta (bilen har inte gått mer än 13k mil så man vet aldrig).

Även om de är litet dyrare så kommer jag tveklöst att satsa på BMW originalbromsar den dag det blir aktuellt. Tror inte det bara är jag som haft tur.

Vad gäller bromsskivor från andra leverantörer så har jag haft goda erfarenheter av Brembo på andra bilar, och då är det vanliga standardbromsskivor (ventilerade fram) som jag har använt. Sedan får man ju inte glömma bort att satsa på bra belägg, där har jag ångrat mig ibland när jag varit för "ekonomisk".
CE
29
CE-GE
523iA -98
Jag har köpt både skivor och belägg till min , förlåt, Saab 9-5 2,3 T på Biltema och jag har inte märkt att de blivit det minsta skeva trots mycket snabb körning i Europa under två somrar. Mina orginal känndes som om ABS:en jobbade oavbrutet! Inte kul när en lastbil svänger ut i vänsterfilen på Autobahn..

CE-GE
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
har kjørt 3 år på biltema skivor,ingen problem men jeg er en (gubbe) som kjører pent ingen racer.
K2
348
K2
523i -97
Biltema-bromsar kan säkert vara bra, bara det att jag har haft dåliga erfarenheter från förr i tiden (volvo) med att de snabbt blev skeva. Kanske har de blivit mycket bättre på sistone.

En situation där man verkligen märker skillnad på broms och broms är just i ytterfilen på autobahn, riktigt förstklassigt bromsande har jag bara upplevt med bmw-bromsarna. Extremt stabil och kontrollerad bromsning på alla fyra hjulen även i mycket höga farter, känns ungefär som om man släppt ut en bromsfallskärm bakom bilen (som jag kan tänka mig att det skulle kännas). Finns säkert andra alternativ för att uppnå detta, har ju inte provat allt som finns.

När det gäller belägg så är det betydligt kinkigare än vad jag kunde tro. Köpte några billigare på Mekonomen till gammel-saaben och har fått stå ut med värsta gnisslet i evigheter. Inget hjälper. Visst bromsverkan är väl ok men det gnisslar som ett gammalt ånglok så fort man bromsar litet. Å andra sidan så väcker det ju viss uppmärksamhet och det kan ju vara skoj om man är på det humöret... :)

Angående bromsskivor har jag hört en skröna om att bmw (eller de som gör deras bromsskivor) låter sina bromsskiveämnen ligga ute i det fria och rosta till sig ett bra tag innan de färdigbehandlas/svarvas, detta enligt skrönan för att alla spänningar i skivan ska jämna ut sig innan skivan så småningom hamnar på en bil. Undrar om det kan vara sant men det låter inte som en dum idé.
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
K2, vilken tur att "vi med Biltemabromsar" inte ligger i ytterfilen på Autobahn så ofta då. ;-)

Däremot är det viktigt att tillverkarna avspänningsglödgar skivorna, vilket det kanske slarvas med.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Zimmerman är en av originaltillverkarna till BMW mig vetligen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
K2, att ämnen ligger och rostar till sig innan bearbetning för att spänningar ska jämna ut sig stämmer, eller som vi säger på jobbet att materialet ska mogna till sig.

Vi ( Siemens Industrial Turbomachinery AB ) tillverkar gas/ångturbiner, och där får det inte finnas spänningar som du kanske förstår :)
Gemini__
Hasso: Är det så alltså? Har varit ute en hel del på tyska forum innan jag beställde nya bromsar runt om till min E38. Just för att försöka läsa lite skvaller om vilka märken som motsvarar OEM-kvalité. Tänkte att tyskarna har koll på det där. =)

Men det var svårt att få några klara besked. Valet föll slutligen på just Zimmermann (ATE-belägg), då många verkar nöjda med detta märke.

Sedan finns det vissa som säger att BMW´s originalskivor har än bättre kvalité, om detta vet jag ingenting om. Att de är av absoluta toppkvalité råder inget tvivel om. Hoppas mina nya skivor ligger där i närheten iaf.

Mvh:
Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>bmw-slangen. Min erfarenhet säger mig att vid ca 0.1mm kast så känns
>det vid broms.
Det är alltid intressant med egna iakttagelser! Bentley säger faktiskt att maximalt tillåtet kast är 0.2 mm med skivan monterad.

>Det är också j-kligt svårt att mäta kastet på bilen. Finns inga direkt bra
>ställen att sätta klocka med magnetfot på, och sedan pratar vi så små
>mått att utan hjulbultar på (bara den lilla skruven kvar) så går det att
>rucka skivan till utslag på klocka. Svårmätt...
Ja, håller med - men jag har funderat på det där. Att mäta med skivan endast fastsatt med den lilla skruven går inte - det är skruven inte gjord för (den är ju bara för att inte den ska trilla av när man hänger på hjulet).
Men jag provade lite i garaget på min 535i E34 och det går alldeles utmärkt att fixera bromsskivan med hjulskruvarna. Det är precis så som bromsskivan sitter fastmonterad när du verkligen bromsar - dvs du väldigt väldigt nära den riktiga situationen.
Därför borde följande ge repeterbara och tillförlitliga mätvärden
1) montera dit skivan och dra fast skivan med tex 3 hjulskruvar lite mer än fingerhårt
2) ställ en indikatorklocka på stabilt stativ på golvet och vinkla mätspetsen mot lämplig punkt på bromsskivan (man bör väl mäta dels längst ut och sedan i mitten) och nolla indikatorklockan
3) vrid runt bromsskivan ett varv och observera indikatorklockan

Du bör kunna sätta en lång skruvmejsel eller liknande mellan två hjulskruvar och på så sätt dra runt bromsskivan lugnt och mjukt.

Borde inte ovanstående fungera?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gemini: Jag fick Zimmermanskivor till bak levererade med även BMW originallogga och artnummer på kartongen. Slängde de gamla o kartongen på tippen häromdan tänkte svarva skivorna till reserv men man kan inte spara på allt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Köpte för en månad sedan skivor och belägg på Biltema och byte innan min europa semester. Bilen gick hur stabilt som helst i högerfilen på Autobahn när det var dax att bromsa.
Gemini__
Hasso: Låter bra det.

danuelb: Är väl i vänsterfilen de får bekänna färg på riktigt. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.