AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
50.948

Vad skiljer en 325i från 330i?

Sida 3 av 3
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Jag sökte här i forum för att ta reda på något jag misstänker med kopplingen.
Jag har kollat på några E90or och har funnit att en 330 från 2005 känns annorlunda i kopplingen mot 325 från 2006. 325an känns precis som min 525 E61a. Ni fattar, jag tyckte att 330n kändes lite konstig när man är van vid sin egen bil.
Dest står i den här tråden att 330 har större koppling.
Finns det någon som vet om det skiljer mera vad gäller koppling? CDV grejer och annat sånt som kan göra känslan annorlunda.
Jag säger inte att 330n har några fel för den verkar funka som den ska. Men man vill ju veta om det ska vara någon skilnad eller om det är nåt som är på väg att ge sig.
Tacksam för svar från någon som vet.

mvh
Nenne
Ro
2
Robert71
325i Coupe -08 (E92)
Jag hade tidigare en E90 sedan -05, 325i med 2,5 litersmotorn men har nu en coupe E92 -08. Jag upplever skillnaden rätt ordentligt trots att det inte på pappret skall vara någon skillnad i hk.

1. Vridet ÄR bättre i nya 325i med 3-litersmotorn. Inget snack om saken och motorn funkar mycket bra ända ner till strax under 1,500 varv. Så lågt och snålt kunde du inte köra förra motorn.

2. Nya motorn låter vassare på höga varv och morrar goare på låga.

3. Nya 325i coupe gör 0-100 enligt specarna på 6.6 och toppar 250. Min gamla sedan gjorde det på 7.0 och toppade 245. Nya sedan fixar 0-100 6.7 och dessa siffror är riktigt vasst för "bara" 218 hk. Fast...BMW har det ju på drivhjulen istället för på drivaxeln som t.ex. SAAB mäter effekten på.

Angående att 325i med 3-litersmotorn är hyfsat lätt trimmade håller jag för mycket troligt eftersom det i princip bara är storlek på insug och utblås som skiljer (om man nu bara tänker på effekt). Jag pratade faktiskt med en tekniker på BMW som verkade ha bra koll som sa att deras BMW OpenAir från BMW performance som knappt gör någon skillnad på nya 330i faktiskt gör en signifikant skillnad på 325i eftersom det just är en sak som skiljer på 325i och 330 (3-literns motorn endast!). Länken nedan säger 3 hk men det säger teknikern bara gäller 330i och man får mycket mera ut av det från 325:an.
Länk

Även om detta Performance kit kostar 9,100:- (!!!) hos BMW är jag faktiskt lite sugen att köpa detta och testa. Vill nämligen också ha lite mera ljud då jag tycker det är lite för mycket av comfort i ljudbilden. Jag vill ha lite dovare ton och lite mera pys och väs ;). Återkommer med resultat ifall jag köper deras OpenAir.

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Robert 71>
citat:
"Fast...BMW har det ju på drivhjulen istället för på drivaxeln som t.ex. SAAB mäter effekten på."

Hur tänker du nu? Drivhjul & drivaxel?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag var också väldigt sugen på BMWs Performance-kit men pengarna har behövts på annat håll så jag har inte köpt något än. Dessutom är jag fundersam på om det verkligen är värt pengarna. Håller med om att det är väldigt komfortabelt ljud men lite mer riv hade inte varit fel.

Vore kul att höra erfarenheter om du väljer att köpa Performance luftfilter.

Mvh
Wiberg
Ro
2
Robert71
325i Coupe -08 (E92)
"Robert 71>
citat:
"Fast...BMW har det ju på drivhjulen istället för på drivaxeln som t.ex. SAAB mäter effekten på."

Hur tänker du nu? Drivhjul & drivaxel?"

Hm...måste ha suttit och editerat lite i texten o sedan publicera utan att läsa igenom ordentligt ;).

Nä, det jag egentligen refererar till är mer eller mindre välgrundade spekulationer hur biltillverkare anger sina effekttal då det uppenbarligen görs olika. Jag tror det var Teknikens värld som gjorde effektmätningar på drivhjulen för en test mellan någon SAAB modell som på pappret hade 220 hk och nya 325i som på pappret har 218 hk. På drivhjulen hade BMW 217 hk medan SAAB:en hade 192 hk. Dvs. SAAB mäter sannolikt effekten i motorn (inte drivaxel som jag råkade skriva) och inte på drivaxel/drivhjul. En diff på 28 hk kan ju inte anses ok.

Om jag köper kittet kommer jag såklart att skriva om mina erfarenheter!

Hittade följande länk angående chiptrimmning av BMW:s sugmotorer. Någon som vet om det verkligen funkar och om det är vanskligt att göra?
Länk

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Robert71>>
Det där har du nog fått om bakfoten. Man mäter alltid på vevaxeln, dvs. motoreffekt.
BMW 330-2005 ska enligt tillverkaren ha 258hk i motorn. Ger 225hk på drivhjulen. Länk

BMW 320-2005 ska enligt tillverkaren ge 150hk i motorn. Ger 134hk på drivhjulen. Länk

För att slå spiken i kistan för ditt påstående så kan du gå in på BMW's hemsida och kika över motorfakta. Där står det "Max motoreffekt i kW (hk) vid varv/min":-)

Alla bilar som Rototest har provat finns på Länk

Ha en trevlig Söndag!
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Är det någon som monterat performance kittet än?
Isf var det värt pengarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.