AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
50.946

Vad skiljer en 325i från 330i?

Sida 1 av 3
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Det är ju stor skillnad i hk och pris men är 325 bara "stryp" som Volvo gjorde elektroniskt på 170hk->140hk motorerna eller är det två helt skilda konstruktioner.
Nån som har koll?

Min nästa BMW:
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
E46 eller E90?
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
E93 i mitt fall så det blir väl närmast E90.

Min nästa BMW:
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag skulle gissa på att 325-09 och 330-09 är samma bil, dock är 325'ans effekter som du beskrev strypta.

Det skiljer mer. 330 har större bromsar exempelvis.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Clubsport//

Större bromsar går det även att sätta på en 325. Att den har större bromsar beror väl på att den har mer effekt. Annars är resten precis samma maskin.
J-
534
J-A
325i T -08
330i har också kraftigare växellåda och större kopplingsdiameter.
325i delar växellåda med 316i så den lär inte vara överdimensionerad.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
J-A//

Är du säker på det där med växellåda och Kopplingsdiameter? Det som skiljer en 330-09 mot en 325-09 ifrån varandra är effekten och större bromskivor. 13,0" bromsar fram, 13.2" bromsskivor bak och på en 325 e90 är 11.8" fram och bak.

Avgasrören är det också skillnad på men resten är i princip samma bil förutom att 330'n är inte strypt som redan nämnts.
J-
534
J-A
325i T -08
Grodan//

På realoem.com ser man att det är annan koppling och låda i 330

Grodan:
Det är väl självklart att dom har anpassat drivlinan efter det högre effektuttaget i 330.
Att motorn bara är strypt i 325:an vet jag.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Men det är samma automatlåda på 325 och 330. Samt att avgassystemet är samma på 09:orna.

//Stefan
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Summa summarum, köper du en 330 betalar du ca 65.000:- mer för 54 fler H-krafter men i princip får du samma bil som en 325-E90.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Här är lite intressant läsning om 330i motorn. Det finns fysiska skillnader i motorn enligt medlemmarna på E90post.

Länk

Personligen tycker jag att det blir rätt oavsätt motorval. Båda är mycket underhållande.

//Pavel
När det kommer till BMW tror jag inte det är så bara att konvertera 325i motorn till att bli en 330i motor. Utöver eventuella (finns inget absolut svar) fysiska skillnader krävs det garanterat omprogrammering av ett antal olika system inuti bilen. Frågan är ju då hur ställer sig auktoriserade verkstäder (BMW) till att utföra detta? För mig känns det som att är man intresserad av att göra det är det enklare att gå och köpa sig en 330 direkt. Att byta ECU, hur man nu ska få tag på en och få den programmerad för att passa bilens övriga komponenter vet jag inte, sen är ju kommer även frågan om vart man skall få tag på denna ECU till ett vettigt pris.

Men gillar man att pilla med sånt här och är sugen på att testa, tja varför inte isf. Dock borde man inte bli alltför besviken om det i slutänden visar sig att det inte är fullt möjligt.
J.B
Det kanske inte är så stor skillnad , diskuterades tidigare ang samma ämmne ,,, men det är ju defenetivt inte så enkelt som att ta bort en stryp bricka i insuget som på en moppe *s* ..Insprutet skilljer , ECUn sen är det välll lite annat ,,beroende på vilken årsmodel du syftar på ,

Sök lite här på forumet så hittar du en hel del diskutioner ang det hela ,,,men som föregående sa ,,skillnaden kanske inte är så stor , men det är nog fasiken inte så billigt att konvertera om en 325 så den får en 330 effekt , men gillar man pula o fixa ,,har mycket fritid så kan man ju ge sig in på det ..

J.B

Länk
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Tack för alla svar. Jag kommer nog att vara nöjd med 325i som den är men man är ju alltid lite nyfiken när det på pappret skiljer så många kusar ur tillsynes samma motor. Undrar om upplevelsen verkligen är så stor. Har för mig att jag läste nåt om att 325i har en bred vridmomentskurva, den kanske känns hyfsat stark trots stor skillnad i antalet Hk.

Jag lånade en 120i cab i helgen, den var ok om man varvade den ordentligt men annars ganska vek om man jämför med min sålda 120d med Promotech-box. Den bilen hade gött vrid!

Min nästa BMW:
Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Den stora skillnaden ligger i varvtalsstoppet. 330i ligger på 6900 medan 325 bara på 6100 rpm.
Med andra ord borde det gå att få ut betydligt mer effekt genom att höja vartalet.

//Stefan
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Vilket betyder att känslan vid normal körning kanske inte är så stor. Jag gillar när det finns lite vrid utan att man behöver varva ihjäl motorn. (ok, det är gött att varva ur ibland också)
Vad är det för Performance paket du har?

Min nästa BMW:
Länk
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
330i har långsammare utväxling vilket hjälper till att göra den rappare vid segdragning. Sen så har 330 50 Nm högre maximalt vridmoment. Vid maxeffektvarvtalet så har 330 fortfarande högre vridmoment än 325 någonsin har (285 Nm).

Sen så kan man konstatera att prisskillnaden mellan 325 och 330 är i högsta laget. En 325 är klart mer prisvärd och räcker till gott.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Sahlback:
Finns info på bmw.se
Länk

//Stefan
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Tack Stefan. Accentlinjerna såg coola ut. Kanske kan bli snyggt på en vit cab. Nån som har?

Min nästa BMW:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.