|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
c42ux hur orkar du Mr_Dobberman har säkerligen kollat upp bilen riktigt ordentligt och även om den varit krockad så är det han inte du som skall leva med det Ha de T |
|
|
Lite off topic, men.. När en bilfirma säljer- är de skyldiga att uppge om bilen varit krockad? I Tyskland brukar ju firmorna(seriösa) tydligt tala om när bilen varit skadad och var reparationen kostade.. Skulle själv kunna köpa en bil som varit skadad i mindre omfattning. En skärm bytt eller så.. WTF är bilen inte nästan helt ny så spelar det ingen större roll OM bilen är "fackmannamässigt" reparerad.. men att köpa en totalsmälld och inlöst bil som repats- nej, det vore inte aktuellt för mig.. Oavsett hur "fin" bilen var efter reparationen.. |
|
| jag vet vad jag pratar om då jag har kollat upp allt detta på bmw via en väldigt bra kontakt där. säger inte att den är sämre men den har vart hårt krockad annars hade försäkringen vell inte löst bilen eller ? jag menar varför ska dom betala ut marknadsvärdet på bilen då den kostade ca 500.000:- när det kostar ca 200.000:- och laga den ? | |
|
Spekulationer i all ära, men killen har redan köpt bilen. Finns inget att diskutera. /Jonas |
|
|
Mr_Dobermann När ska du hämta bilen? Skulle också vilja ha en e60 m5 men är lite orolig hur smg lådan ska hålla framöver.Men det kanske är obefogat? |
|
|
Stockbroke: Nej, en handlare är inte tvingad att uppge om en bil är krockad i Sverige. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Dock är det lämpligt om handlaren uppger det på en direkt fråga, en vän till mig lämnade tillbaka sin R32:a efter den visat sig vara duktigt krockad (över 100tkr i delar) då han specifikt sagt, jag vill ha en okrockad bil och han sedan INTE fick det. Jag föredrar Tyska handlare, betydligt mer seriösa. Stephan |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
2002tii, klart du ska ha en.. Se till köp en riktigt skött bil bara, då tror inte jag det är några problem. Hör av dig så kan du får prova en : Länk För visst är det du som hade en blå 2002 , och varit med på rörbergsträffen ? mvh Jörgen- Speaker på träffen och grundare av den nu döda träffen :( |
|
Tyska handlare - betydligt mer seriösa? Ursäkta mig men hahaha... Jag åkte ner till en Tysk Auktoriserad Bmw-handlare förra våren och skulle köpa en Z4 3,0 -03:a. En s k P R E M I U M S E L E C T I O N - bil. Ni som sitter här hela dagarna vet ju vad en premium-selection-bil SKA innebära. Krockfri, ej omlackerad, full bok, bla bla blaaaa, 60-70 punkter kontrollerade, ännu mer bla blaa. Konverserade med den tyska auktoriserade handlaren ett tag innan jag bestämde mig för att ta chansen och hämta bilen. Hade då fått intygat att bilen skulle vara unfallfrei, EJ omlackerad mm. När jag kom ner till tyskland så kom dom ifrån firman och hämtade mig i en riktigt dåligt omlackerad 530 E39. Bland de värsta lackerna jag sett... Fick lite kalla kårar direkt. Sen när jag kom fram till handlaren så glider en tysk modell "Rocco Siferedi" ut ur hallen, solbränd och allmänt slemmig, och börjar försöka påtala för mig vilken kanonaffär jag skulle komma att göra på den bilen... Jag började titta lite lätt på bilen, i ett ruskväder med regn, blåst och allmänt otrevligt väder, och såg då ganska omgående att bilen var omlackerad - höger framskärm. Även fronten verkade omlackerad + huven. Men nej, inget var omlackerat enligt porrstjärnan. Skitsamma, jag tar bilen tänkte jag, ville bara därifrån, och jag får väl fixa det som är dåligt, så jag köpte den. När jag kommit hem så tog jag in bilen på lyft och började undersöka den. Hahahaha... Omlack mer eller mindre överallt på ena sidan. Blev jävligt besviken på handlaren, men samtidigt också förbannad. Visst, jag hade köpt bilen och räknat med ett visst jobb, men inte detta. Kontaktade handlaren igen, och försökte diskutera med honom, men nej. Nej nej nej. Bilen var inte omlackerad, eller smälld. Till slut kontaktade jag BMW:s kundrelationscenter i Tyskland och förklarade situationen, men dom var ganska ointresserade. Sen hände nåt mycket märkligt... Helt plötsligt mailar handlaren mig och drar en jävligt rutten vals om att han klart och tydligt informerat mig om att bilen hade varit omlackerad... Så han hade alltså sålt på mig en bil enligt Premium selection, vilket innefattar att bilen ej ska ha varit omlackad eller krockad, men helt plötsligt erkände han att bilen varit omlackad, men vägrade att kompensera detta eller häva köpet, och Bmw:s kundrelationscenter påstod också helt plötsligt att jag fått information av handlaren ifrån första början, om att den varit omlackerad...? Bmw-handlarna seriösa nere i Tyskland? Seriösa in my ass... Jag har haft ca 40-50 Bmw-bilar i mina dagar, allt ifrån 316 till M3 E30, E36 3,0 + 3,2, M5 3,6 - 3,8 - E39, och nu E60, och jag har aldrig, aldrig tidigare sett en sån ordentligt lagad lätt baksmälld bil som denna M5 E60 som jag nu äger. Så ni som anser er vara experter, ni kanske ska ta och undersöka saker och ting lite bättre, och skaffa lite mer kött på benen innan ni svartmålar bilar till höger och vänster på Autopower, vilket sååååå ofta händer så fort någon råkat stava ett ord fel i en blocketannons, eller någon annonserar utan ett telefonnummer osv. - c42ux: Har du sett denna M5 E60 med egna ögon? Eller har du ryktesvägen "sett" bilen? Frågan är ju också - Vad köper man helst: -En bil som haft en skadad skärm och endast fått skärmen omlackerad, med resultatet att skärmen diffar i färg jämtemot resten av bilen, eller köper man hellre bilen om den har fått hela sidan omlackerad just för att det INTE ska diffa i färg? Tål att tänkas på kanske. Kimmen I. |
|
| Mr_Dobberman: Nej har inte sett bilen, men det räckte med o lyssna vad som hade hänt med bilen för och avstå från affären. doc är ju vi lite överdrivet petiga i familjen. | |
|
Jörgen; ursäkta OT, men du har över tjugo stavfel i din annons - kan ju bero på dyslexi eller så (ber om ursäkt isf), men kanske något du borde rätta till, för en bättre annons dvs...? |
|
|
Jag har bara en erfarenhet av att importera, men det var ingen BMW och ingen märkeshandlare. Redan vid mailkonversation så frågade jag om "unfallfrei". svaret blev, "nej, lättare reparation och omlackering av höger bakskärm".. Bilen var kanonfri och jag köpte den.. Så en del Tyska bilhandlare är riktigt ärliga! |
|
|
Kan inte heller hålla med om Dobermanns slutsatser. Har köpt 6 bilar från både icke-aukt. handlare och aukt.handlare, både BMW och andra märken + alla man visat intresse för så har bilen varit krockad så har jag alltid fått kvitton på vad som är utbytt och skicket har alltid stämt överens med säljaren uppgivit. M V H Stephan |
|
|
Har också positiva erfarenheter från de 3 BMW jag köpt i Tyskland. Alla från aukt handlare (2 BMW-handlare och 1 MB-handlare). De svar och beskrivningar jag fått på telefon och mail har stämt bra med verkligheten. Betvivlar inte Mr_Dobermanns upplevelse men det är mycket sällan man hör om någon som blivit vilseledd/lurad av en auktoriserad handlare i DE. ___ //Ulf |
|
|
Om jag minns rätt så är tyska handlare skyldiga enligt LAG att ange om bilen varit krockad. Det är förhållandevis enkelt att kolla upp om en svensksåld bil varit utsatt för skada och av vilken sort. Så att tyska handlare automatiskt blir mer seriösa för att de följer tysk lag är för mig ett klart intressant synsätt på bilhandlare. Länk |
|
| Det bara att inse: Den bil som "jag" köper är ALLTID i bäst skick av alla bilar av samma modell/ålder som fanns vid salu vid den tidpunkten, så är det bara...*ironi* | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
@Sani, Tack. Jag är förvisso halvt dyslexiker, men jag tror det bero mest på OCR. Jag fick BMW köra ut hela tillbehörslistan, sedan skannade jag in den och körde OCR på den.. Så det är nog lite av varje .. Men jag förstår att tex du tycker detta är fel: 0320 Bortfallat, modellbetäckning Bortfallat ?.. Andra felet är nog mitt :) Låter konstigt. Men kolla här Länk på PDF som jag skanat in. Så förstår du :) |
| Hehe, ja du...men en fin bil har du iaf - definitivt högintressant om jag var ute efter en M5:a! | |
|
Blev lite OT här nu men fortsätter på Jörgens annons, din andra annons Länk har ett bättre upplägg men rätta till "stavfelen" samt sätt in fler bilder på den annonsen. Tyvärr kan folk bli avskräckta om det finns mycket stavfel i en annons. Mvh Ubbe |
|
|
FinnUbbe; bra att du skriver samma sak som jag skrev, man kan aldrig vara tydlig nog...? :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.