|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har gjort det, om det är mycket ?? Ser ju inte så bökigt ut menar jag.. | |
|
Det skiljer ju en del från modell till modell. Annars är de väl görbart, det är väl biten innanför torpedväggen som kan bråka :P |
|
|
Hur menar du? BMW 520iT-92 Mazda Eunos Cosmo 20B -90 Mazda RX3 -73 |
|
|
Han menar nog att det är trixigt att riva mittkonsolen och få loss förångaren + rören? Mvh |
|
|
Jag menar precis som rob säger. Det är skapligt mkt skit under instrumentpanelen på en E34. Jag kan tänka mig att det är en jävla massa jobb med att få bort rör och cellpaket (förångare?). Jag skulle nog vilja påstå att det är en dum ide oavsätt. Det kommer bli ett omfattande arbete. Sen måste allt fyllas, och troligen måste du byta kondensor. Redan där ifrågasätter de flesta om de är värt att änns fylla en befintlig AC på en 92a |
|
|
Vad kan det kosta att fylla upp gasen byta kondensor och lite packningar? Jobbet i sig själv avskräcker mig inte så mycket.. -------------------------------- BMW 520iT-92 Mazda Eunos Cosmo 20B -90 Mazda RX3 -73 |
|
|
Att bara fylla en Ac kostar mellan 1000-1500 beroende på vilken firma man väljer. Om man har den äldre modellen R12 kan det vara problem med att få den fylld. De flesta firmor vill hellre konvertera för en massa pengar istället. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Byta kondensorn är ett (mycket) mindre omfattande jobb än att riva mittkonsolen/instrumentpanelen, waarwest.se säljer prisvärda kondensorpaket här: Länk Att fylla ett ac-system är lättare men samtidigt potentiellt farligt, det behövs PAG/esterolja i systemet också, xxargs är en profil du ska kolla in när det gäller ac, läs även mina inlägg: Länk Länk Länk Länk Realoem.com har det mesta när det gäller sprängskisser på BMW: Länk Länk Frosty-freeze har det mesta, klockren handlare - däremot kan tullen beslagta prylarna om du har otur, har aldrig hänt mig dessbättre men har bara beställt 3 gånger sedan 2006: Länk Autokool har jag aldrig köpt från men verkar bra, iom att det är inom EU så borde tullen inte vara lika intresserad - men de är lite dyrare än Frosty-Freeze...: Länk Mvh |
|
|
Står på boxen att den är konverterad till 134a -------------------------------- BMW 520iT-92 Mazda Eunos Cosmo 20B -90 Mazda RX3 -73 |
|
|
De där med köpa gas på tub och lösa de själv va intressant :) Hur mkt går de åt i en E34? (540) man köper bara sån där "REFRIGERANT" och pyttsar i lr? |
|
|
Utan att mena nåt illa så låter det inte som du är så jättebekant med AC-system, service och fyllning osv. Det är långt ifrån riskfritt, förutom kostnader och risk för följdfel osv om man inte har efarenhet och rätt utrustning, t.ex manometerställ vacuumpump, nytt torkmedel mm. Det är inte "bara" att trycka i ny gas lite på känn osv, jag skulle nog försöka få kontakt med någon som kan hjälpa till. FP |
|
|
Jag är totalt nybörjare på att meka AC, jag vet bara hur systemet fungerar i princip. Men jag är en händig mekaniker så jag tvivlar på att jag skulle misslyckas om jag får veta hur jag ska göra. Jag läste runt lite och jag såg en metod där man sög in kylmedlet vida kompressorns sugsida medans systemet är igång. Någon som kan utveckla lr länka info om den metoden vore det kalas! Sen undrar jag om man "måste" vaccumsuga systemet om de finns lite gas kvar lr är de bara om de är tvärtomt? Vet att man bör byta torkfilter om systemet varit öppet. Kan jag fixa AC så den fungerar hyffsat för några hundra gör jag de hällre än att totalrenovera det för några tusen. Tänkte göra en läcksök på bilen nu i veckan, sen får jag ta ställning till om jag vill gå vidare. Men kunskap får man aldrig för lite av! |
|
|
Nu har jag läst som fan och har fått lite idéer. Ni som verkar vara helt sjukt insatta i AC får gärna bekräfta lr rätta mig. Om jag börjar med att suga ur hela systemet med en extern kompressor med ett fuktfilter i andra änden på systemet så jag får ur fukt och sånt. Sen plockar jag bort fuktfiltret så jag suger ur så mkt vakum som möjligt. Sen kopplar jag bort den externa kompressorn och ansluter R134a tuben på ac-kompressorns sugsida (in mot kupen?) Sen sätter jag igång ac-kompressorn och låter den suga i sig gas tills jag har ett tryck på 2bar. Har jag fattat rätt? :) |
|
|
Med sugsidan menar du säkert lågtryckssidan i systemet. Det är tryck på båda sidor om kompressorn med gas i systemet, bara mycket högre på högtryckssidan när kompressorn är igång, annars lika. Om man tänker efterfylla med gas så måste gastuben alltid ha ett högre tryck än bilens system, det handlar inte om att suga in gasen. I realiteten monterar man nytt torkfilter och stänger igen allt (förtsatt att läcksökning redan är gjord med spårgas osv och ev. fel är fixade). Sedan vacuumsuger man med en speciell pump, det handlar om betydligt mycket mera vacuum än den man får från sugsidan på en extern kompressor. det brukar handla om 30-60 minuters vacuumsugning om man vill få ett bra resultat. Allt bygger på att man har manometerställ inkopplat så att man har koll på högtryck och lågtryckssida på bilens AC-system. Sen släpper man på gas (på lågtryckssidan) och startar därefter bilens kompressor och kupéfläkt osv. Genom en kombination av vägning av intryckt gas och manometerställens värden, tillsammans med lufttemperaturen i utblåsen kan man sedan avgöra när det är rätt mängd osv. Glöm inte även rätt oljemängd och typ om systemet varit nerplockat innan. FP |
|
|
Ok.. jag läste ännu mer efter sista inlägget och förstog att själva vakumsugningen va lite mer omfattande än jag hoppats på. Det får bli en vanlig "toppning av systemet" för min del, har köpt gas, läcktätning och esterolja plus slang med manometer. Så får de bli va de blir. |
|
|
Japmax: Om du fortfarande har tryck kvar i systemet så är risken minimal för att fukt kommit in i systemet (och förstört torkfiltret) - och du verkar ha lite tryck kvar? Det du skulle kunna göra är att först köpa (om det nu var härifrån du beställde? annars måste du inte ha denna) och fylla i en ProDry: Länk för att sen täta med din läcktätare och fortsätta med fyllningen. Vilken läcktätare köpte du? Det finns en starkare variant som är den som garanterat funkar, de kallas SuperSeal, ProSeal eller KwikSeal. Det som är viktigt vid fyllning är att man samtidigt har koll på trycket både på låg- och högtrycksidan, det är när trycket börjar höjas på högtryckssidan som man måste sluta fylla i tid. Generellt kan man säga att man har allt att vinna på att INTE överfylla - man kan alltid toppa upp mer senare. När det är kallt ute (10-15´C) så blir maxtrycket vid drift på högtrycksidan ca 130-140 psi (9 bar) innan kompressorn bryter, maxtrycket höjs sedan vid högre utetemperaturer. Se till att kunna kontrollera trycket på högtrycksidan. Mvh |
|
|
Länk Sån köpte jag, lr rättare sagt det här kittet Länk sen köpte jag till Länk Jag öppnade ventilen idag och det pös till lite snabbt, så det lilla trycket jag hade är borta nu :P Jag funderar på om man skulle fylla systemet till nån bar och sedan försöka se om de finns någe läckage med vanlig läckspray, funkar det? Vad jag förstår springer de ju oftast läck i kondensorn och den är ju lätt att komma åt. Tack för informationen! Max 9 bar vid högtrycksidan alltså. |
|
|
Jag tror du får räkna upp trycket en del. Runt 15 bar är inte onormalt på högtryckssidan, stopptrycket (när högtryckspressostaten bryter) brukar ligga runt 25 bar. FP |
|
|
Trycket varierar rätt ordentligt med temperaturen, dessutom är det mycket bättre att hålla sig till något lägre tryck - det är lätt att fylla men svårare att tömma. Vid 25-30´C utetemp så drar högtrycksidan gärna uppemot 15 bar, vid 10-15´C utetemp som nu så räkna med max 10 bar. Japmax: Den där läcktätaren är inte så effektiv, denna är bättre: Länk Mvh |
|
|
Ok, grejorna är redan beställda tyvärr. Jag hört nog av mig igen när de väl ska fyllas så jag gör allt rätt :) |
|
|
Kollade just i BMW:s manual: Läge II (för de bilar som inte har steglös fläkt) på kondensorfläkten går in vid 18 bar, och i realiteten behövs knappast över 20° yttertemp för att läge II skall gå in. Frånslag för högtryck sker vid 30 bar. obs att AC:n öht inte startar under 12-13°, för att förhindra alltför kraftig kondensation med risk för skador. Jag tror vi kan slå fast att 10-15 bar är minimum och 18-20 bar är normalt på högtryckssidan, i annat fall är det för lite gas i systemet. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.