|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har sökt länge efter krok till min 728..men lite dyrt och mycke snack om el inkoppling!?kabel satser som ej passar osv....Enligt många på forumet har Lasse P( Länk fått mest bra kritik :) ..Blev allafall affär i dag,en bosal löstagbar!!!mycket snygg och diskret..hoppas reg besiktningen går lika bra som montaget.. | |
|
ska vara denna länk..Länk |
|
|
Hej alla. Är på gång att skaffa 740. Den ska utrustas med dragkrok om det inte redan sitter en. Frågan är , finns det någon godkänd krok som tar mer än de 2200 kilo som jag har sett? När man kollar i registret så finns det ju en del 740 som är godkända för både 2280 och ,som mest , 2380kilo. Det vill man ju gärna kunna utnyttja men finns det ingen godkänd krok för de vikterna behöver jag inte jaga de bilarna med hög släpvagnsvikt. Mvh Magnus mato |
|
|
Hej! Bosal har en relativt okej krok men den kräver verkligen att man plockar av den o ej låter den sitta på plats! Kroken kräver original håltagning o stötfångaren är väl markerad på insidan vart man skall såga o det går ej att misslyckas om man har en vanlig stick såg. Bmw:snack om en att en modell anpassad elsats e ett måste på denna bil stämmer ej. Det går med andra elsatser men tappar då funktionen för PDC som ej kopplas ur när du backar. /Lasse dragkulan.se |
|
| Tappar man inte fler funktioner än PDC:n som kopplas ur vid backning med ej original elsats ? Original får man även meddelande i check kontrollen om någon lampa på släpet är trasigt och även DCS sytemet om man har ett sådant påverkas om jag inte minns fel. | |
|
Har nu köpt mig en bil, så nu ska ett drag på. Den får dra 2180 kg så där klarar man sig med de flesta drag (2200), vilket var frågan av mig när jag lyfte denna tråd... Men frågan om elsats till kroken är också intressant. En modellanpassad elsats, är det bara att koppla in i befintliga(?) anslutningar, eller skarvar man in dem, typ "eltjuvskopplingar"? Ni som monterat på era bilar får gärna berätta vilken elsats ni använde och hur det har funkat ( lite apropå Daniels kommentar ovan) Mvh Magnus |
|
|
Kanske ska skriva att det är en 740iA -96, M62-B44, steptronic... Magnus |
|
|
Jag monterade drag på min 740-99 för ett par veckor sen, rätt enkel operation men det är rätt mycket som ska demonteras. Det var Thules drag som jag monterade, Länk , jag fick tag på en begagnad inklusive modellanpassad el-sats för 1800:- ink frakt! Elen var bara att koppla ihop med bilens el och dra ett pluskabel från batteriet. Den varnar om en lampa på släpet är trasig, PDC kan jag inte uttala mig om än då när jag testade var det glapp i kontakten gör ett sensor så pdc fungerade inte då. Har fixat detta nu och återkommer om hur det fungerar senare. Jag personligen skulle inte välja universal el-sats, dels r det mycket krångligare dels så tar det mycket mer tid att koppla elen, nu tog det ca 5 minuter för mig att koppla elen. |
|
|
Tack för info! Om någon vet om något beg. drag så hojta gärna till! Hittade ett på ebay Tyskland men människan vill inte skicka utanför gränsen... suck Mvh Magnus |
|
|
Sök på bildelsbasen, brukar dyka upp då och då, sist hittade jag ett för 2500:-. |
|
|
Sök "AHK E38" på ebay.de finns mänder att varianter och handlare att välja bland. |
|
|
Det blev ett Bosal med modellanpassad elsats, köpt av BilenochJag , tyckte 3995 va rätt ok.. Tack för input Mvh Magnus |
|
|
Draget monterad, allt frid o fröjd tills man på slutet sätter dit kroken o låser fast...ja det var va ja trodde men i sidled så glappar det ju så man blir betänksam. Är Bosaldragen på detta vis? Ojämn kvalite vid tillverkning? Framåt/bakåt, upp/ner inget nämnvärt men sidledes.. Är era Bosaldrag också så här? Har bes sagt något om detta? Trodde Bosal va kvalite... Mvh Magnus |
|
| Tillägg: Var ute o mätte, vid kulan så flexar det totalt 3mm mellan ytterlägena | |
|
Låter konstigt med glappt, de avtagbara drag jag har haft har aldrig glappat. För övrigt har jag provat min nu med fungerande PDC, den är tyst när man backar, som det ska vara antar jag. |
|
|
Helt säker: Inget kännbart glapp får finnas. Bilprovningen slår ned direkt. Har den avtagbara delen verkligen hamnat i rätt läge? Provat att smörja in delarna lite försiktigt? Om du inte får till det, är det en klar reklamation, men hur kul är det, när delarna, den fasta respektive den lösa, oftast/alltid är anpassade till varandra. Det är alltså inte bara att byta den lösa. /Lennart |
|
|
Den är garanterat i rätt läge Om man kikar på draget i denna länk Länk så kan man se på själva kroken att till hö om "vredet" där är en rund klack som sticker ut på bägge sidor ( som den är avbildad så blir det rakt ut mot betraktaren) . Den löper i spår på bägge sidor i själva dragbalken. Det är mellan yttersidorna på klacken resp dragbalksidorna som det glappar ca 1(?) mm vilket gör att ute vid kulan blir det 3mm. Funderade på om man ska lägga en svetssträng på varje sida inne i balken o slipa till snyggt o måla för att bygga upp spelrummet. Det är ju inget som påverkar hållfasthet på något sätt o gör man det snyggt så lär väl inte bes. se något konstigt. / Magnus |
|
|
Jag kan inte riktigt avgöra från bilden, hur låsmekanismen ser ut, men när vredet visar grönt (antar jag) för korrekt fastlåsning, brukar det finnas någon sorts expanderande mekanism längre in i draget som har hamnat i position och håller kroken i ett "järngrepp". Inget glapp åt något håll. Var de beskrivna klackarna kommer in i detta sammanhang, vet jag inte. Dvs om de tar upp horisontal- eller vertikalkrafter. Eller både och. Gissar nog mest på vertikal. Du skriver i ett tidigare inlägg att det inte finns något "nämnvärt glapp" upp/ner resp. ut/in. "Inget glapp alls" är det som gäller. Både hos Bilprovningen och i praktiken. Börjar du köra med ett litet glapp, har du snart ett större. För att inte sabba dina möjligheter till hjälp/korrigering från butiken, tycker jag att du borde börja där. /Lennart |
|
|
Ja, jag pratade med försäljaren om detta och det var inga problem med att returnera. Ska bara plockas av , skickas till England, vänta på en ny i retur o hoppas på att denna inte är glapp i... Jag sa att jag funderade på att fyllnadssvetsa utrymmet för att få det tajt och det va ok för honom, skulle det inte bli bra får jag återkomma o dem fixar ett annat drag. Men det låter kanske annorlunda när det gått en tid.... Ingen mer här som har erfarenhet av Bosals avtagbara drag till E38? / Magnus |
|
|
Har ett avtagbart bosal på min och där finns det inga glapp. Fungerar den fjädrande sprinten i framkant på draget som den ska? MVH David Öfverdahl |
|
|
Ja, det klickar till ordentligt o låser fast men ioch med att "huset" som kroken går in är lite för brett, ca 1mm, så vickar den i sidled , ca 3mm vid kulan. Vet inte om det finns olika konstruktioner till E38 men min ser ut som den jag länkar till fyra inlägg ovanför. / Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.