AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.888

Köpa E39 M5 utan servicebok?

Sida 2 av 3
Jag håller med, oavsett om det är 500 mil till den rätta bilen, så köp inte en utan historik. Det finns trots allt ett par som ser riktigt tilltalande ut på Blocket.

Favoritfärgerna är som sagt lemansblå, silverstone, imolaröd och carbonsvart.

Vad tycker ni övriga?

BMW CS #1812
Jag funderar själv på en M5 E39 -99. Håller de flesta så här 10 år efter Hasso?

BMW CS #1812
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Varför ska man gå miste om en bil som kan vara ett toppex bara för att den saknar dokumentation, ponera att bilen är skruvad vid intagningen, då har det till 90% utförts professionellt och du har då en nästintill perfekt servicebok etc, men att bara kasta den gamla serviceboken mm känns ju lite b på en sådan lyxbil....

Tex har farsan en gång vart nära att tappa serviceboken och all dokumentation till hans "fulldokumenterade" 650 och det är ju en helsjysst bil.......

Självklart är det dock ett bra läge att få ner priset =) Jag säger inte att bilen är sjysst men det kan den kanske vara??

michael.anki
Håller med Drsakke,tittade själv på en m3 e46 03 för 2 år sen och där var bilen importerad från USA.
Där fanns varken servicebok eller dokumentation.
Handlaren hade 2 andra m3 varav den blå var en CS.
Kan ju tala om att m3 cs efter lite undersökning har varit totalsmälld i staterna.
Den bilen är och blir svårsåld.
Köpte ingen bil och fick åka 120 mil fram o tillbaka.
Köra o titta på bil är ju halva nöjet.

MVH Michael

Det kan ju finnas ett antal mer eller mindre trovärdiga anledningar till att serviceboken saknas, tex:
1. Bilen har gått "för långt", typ runt 30000 mil o anses därför svårsåld, därför har man kasserat serviceboken o justerat mätaren
2. Serviceboken har förkommit, tex vid stöld av bilen (ja det finns de som förvarar s-boken i bilen...)
3. Den servicebok som fanns var mycket bristfällig, dvs i princip oifylld.
4. En kombination av 1 och 3.

Personligen så tycker jag att priset på nämnda bil e alldeles för högt. Men den kan vara riktkgt bra ändå, men dagen man skall sälja den så får man problem...Jag tippar på att ett pris kring de 90" är OK, OM bilen är "tip-top", miltalet skulle jag gissa ligger på kring det dubbla.
Lasse Karlsson
Jag skulle aldrig köpa en M5:a med denna taskiga historik, och sen är det ju på tok för dyrt! Har själv en tidig 01:a, som jag köpte i Augusti förra året, då i mkt gott skick, fullservad med sprojlans vinterplattor på alufälg och ganska precis 10200 mil för 170 papp.

Man får väl räkna med 20-25 tusen i värdeminskning per år + ett par tusen/tusen körda mil. Summa sumarum: Med denna historik skulle jag prova att buda kanske 135-140 tusen för denna kärra, om bilen är fin och kollas upp nogrant!

HA DET!
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Det är inte svårt att få fram historiken, speciellt inte om det är en tysk...

Det borde en kvalificerad återförsäljare kunna hjälpa dig med, som den här i Västerås... MEN, det borde vara i säljarens intresse... så han borde vilja ta fram den historiken och betala de 100-lappar den betingar (och sedan scanna in den och bilägga den till objektinformationen).

Om han INTE vill det har du defenitivt svaret på din fråga :o)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Lite kul att hon tar bort nummerplåten men låter sitt namn sitta kvar plus att det framgår att hon finns i Borlänge samt bifogar en länk till garaget där skyltarna syns på bild. Hur tänker man då och varför...?!?! :-)

Ta Piteåbilen!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Och varför städar man inte bort skiten från golvet då man tar ett foto på bilen för annonsen? Säger i vart fall för mig en del om säljaren.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Troligen så är det väl en bild hon tog när hon satte dit skylthållarna... Dock har ag inte den blekaste aning om varför man vill visa en tom skylthållare med namnet på ägaren till bilen.... finns ingen vettig anledning till det..

// Erik
Blir det M5 köp för min del så blir det garanterat Piteå bilen iaf, ska bara se om min nuvarande bil blir såld först =).

Tack för all info och tips =).

// Emil
Ser inte varför man ens skulle överväga ett odokumenterat ex av denna typ av bil!? Då ska det vara väldigt, väldigt billigt vilket det definitivt inte är i detta fall! Snålheten bedrar visheten heter det visst...
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
SKulle vilja veta vad Jessica betalar i försäkringspremie eftersom hon är född 1988 och har bilen registrerad på sig själv.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Länk

En kompis som äger den där. All historik och serviceprotokoll finns mig veterligen till hands. Han har även kvitton på allt som gjorts under de 4 år han ägt bilen. Mycket fint skick och precis all utrustning man kan önska.
Att åka 100 mil för att bara "kika" är ju ingen höjdare om man bara har ett objekt att titta på. Nog för att jag gjort det ex antal gånger men det beror väl snarare på att man bor där man bor. Men just i detta fall är det med säkerhet värt det. Tror inte det finns många likvärdiga M5:or till det priset iaf.
Bara sätta sig på ett flyg till Luleå sen är det 5 mil till Piteå. Kostar inte skjortan iaf :)
Helrätt utseende!

Det finns M5 E39 och så finns det M5 E39. Jag diggar pedalerna och växelspaksknoppen. Den ser dessutom lika stygg ut exteriört. Carbonsvart med svart läder, och en kromad skylthållare som pricken över i:et. Det ni!

BMW CS #1812
Usch kromad regskylt ser förjävligt ut, det första jag skulle byta om jag köpte den i Piteå ;)
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
helt jävla uselt att bmw ska ta betalat för att kolla lite historik i databasen...
Har pratat med en kontakt på BMW, det ända han kunde få fram från tyskland är vilka garanti service som är gjorda på bilen. That´s it, och det kostar mellan ca 400 - 600 kr.

Och man får förmodligen inte ut ett skit på det då det bara är ett års garanti på en ny BMW M5 E39.

Däremot kanske det går att kontakta tyska bilprovningen och med hjälp av chassi nummer få lite historik.

Jag har fått ner bilen till ett ganska vettigt pris och överväger faktiskt köp. Vad skulle ni betala för den? Känns 130 000 kr ok?

// Emil
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Personligen tycker jag att det fortfarande är dyrt,med tanke på den saknade dokumentationen. Vet dock inte hur mycket man ska betala.
Själv hade jag nog avstått.
Ja buden har ju landat allt mellan 50 000 - 140 000 tidigare så är ju svårt att värdera.
Bilpriser säger: Privatpris 132 000-143 000 kr.
Själv hade jag nog sagt 110 000 - 120 000.
Men jag tycker den har den rätta utrustningen / kombinationen.

Lycka till !

Mvh Ubbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.